رئيس مركز پژوهشهاي علوم جوي اقيانوسي دانشگاه شيراز از خرابي سامانه گيرنده ماهواره اي اين مركز خبر داد و گفت که برای تمعیرات نهایی آن به 20 الی 30 میلیون تومان نیاز است که تاکنون تخصیص نیافته ضمن اینکه هیچ دستگاهی نیز از اطلاعات مفیدی که این سامانه در اختیارشان قرار می دهد استفاده نمی کند.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،محمدجعفر ناظم السادات  با اظهار نگراني از خراب بودن اين سامانه ماهواره اي گفت: حدود چهار ماه از خراب بودن سامانه گيرنده ماهواري اي مي گذرد اما تاكنون هيچ گونه بودجه اي براي تعمير آن پرداخت نشده است.

وي افزود: تاكنون براي تعمير اين گيرنده حدود 100 ميليون تومان هزينه شده و براي راه اندازي و تعمير نهايي آن حدود 20 الي 30 ميليون نياز است كه با وجود مكاتبات زياد تاكنون بودجه اي اختصاص نيافته است.

رئيس مركز پژوهشهاي علوم جوي اقيانوسي دانشگاه شيراز در بخش ديگري از سخنان خود به تشريح مزاياي اين گيرنده ماهواره اي پرداخت و گفت: دو ماهواره زيست محيطي هر روز چهار تا هشت بار از كشورمان و بخش بزرگي از خاورميانه عبور كرده و موضوعات را اسكن مي كنند كه البته اين اسكنها در 36 باند مغناطيستي انجام مي شود و مانند اين است كه هر روز 36 چشم گوناگون كشور را نگاه مي كنند.

پیش بینی خشکسالیهای، سرما، رصد آتش سوزی با استفاده از ماهواره

وي اظهار داشت: اين گيرنده هاي ماهواره اي اطلاعات مربوط به پوششهاي گياهي، سطوح برف گير، ابرها، گستره خليج فارس، درياي عمان و خزر، جنگلها و همچنين آتش سوزي جنگلها را پايش و اطلاعات را به طور همزمان در سايت ماهواره اي دانشگاه شيراز ثبت مي كنند.

ناظم السادات با بيان اينكه اين اطلاعات ثبت شده ارزش فوق العاده اي دارند، ادامه داد: مي توان از اين اطلاعات براي مديريت جنگلها، كشاورزي، سرمازدگي و خشكسالي استفاده كرد براي نمونه مي توانستيم خشكساليهاي اخير كه در استان فارس صدها ميليارد تومان خسارت وارد كرد را با كمك اطلاعات اين ماهواره و سازمان جهادكشاورزي شناسايي و از بسياري از خسارتها جلوگيري كرد.

وي بيان كرد:‌ از طريق این اطلاعات مي شد ورود سرما به كشور و به ويژه استان فارس را از طريق همين اطلاعات به دست آورد و با پيگيري و در اختيار قرار دادن اطلاعات مذكور به سازمانهاي ذي ربط جلوي اين همه خسارت را گرفت.

رئيس مركز پژوهشهاي علوم جوي اقيانوسي دانشگاه شيراز در خصوص آتش سوزي جنگلها نيز تصريح كرد: با توجه به اطلاعات ماهواره اي مي شد بسياري از آتش سوزي جنگلها را مشخص و از گسترش آن به ديگر نقاط جلوگيري كرد.

وي با اشاره به اطلاعات سامانه گيرنده ماهواره اي در خصوص ريزگردها نيز گفت: از طريق اين داده ها امكان شناسايي ريزگردها و همچنين مديريت و حركت آنها نيز وجود دارد و مي توان اين اطلاعات را در اختيار ادارات مربوطه قرار داد كه از آن بهره ببرند اما در حال حاضر استقبال مسئولان از اين اطلاعات بسيار كم است.

سازمانها از اطلاعات ماهواره ای استقبال نمی کنند

ناظم السادات با اشاره به در اختيار بودن اطلاعات ذخاير آبزيان در گستره خليج فارس،عمان و خزر از طريق اين داده هاي ماهواره اي اظهار داشت: از طريق اين داده ها مي توان روزانه سطح زير كشت گندم را اندازه گيري کرد و اطلاعات را در اختيار مراجع مربوطه قرار داد اما متاسفانه با توجه به اينكه تمام اين اطلاعات در دست است اما سازمانهاي مصرف كننده اين اطلاعات براي دريافت آنها استقبالي ندارند.

وي با تاكيد بر اينكه اطلاعات اين داده ها براي مديريت بسياري از پديده هاي كشاورزي و زيست محيطي مفيد است، يادآور شد: تاكنون چندين بار از طريق رسانه ها دست همكاري به سوي ادارات دراز كرده ايم اما تاكون هيچ اتقافي نيفتاده به گونه اي كه در حال حاضر چهار ماه است كه اين گيرنده ماهواره اي در استان خراب است اما بودجه اي به آن تخصيص نمي يابد.

رئيس مركز پژوهشهاي علوم جوي اقيانوسي دانشگاه شيراز با تاكيد بر لزوم استفاده از اين داده ها براي مديريت كشور گفت: تاكنون چندين بار به مسئولان استاني براي تخصيص اعتبار مكاتبه شده است.

ناظم السادات با اشاره به اينكه در اين مدت اطلاعات دو هزار گذر ماهواره اي در كشور ثبت شده، بيان كرد: با وجود اينكه اين اقدام مشكل بوده اما مركز پژوهشهاي علوم جوي اقيانوس دانشگاه شيراز اين اطلاعات را ثبت كرده و قادر است اطلاعات را به صورت آنلاين در اختيار كشور قرار دهد./ک

برچسب ها: پژوهشهای ، علوم ، جوی ، اقیانوسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.