یک کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه با بیان این که هدف قدرت‌های خارجی برای مداخله در امور داخلی سوریه علاوه بر تضعیف مقاومت دستیابی به غنائم و منابع سوریه است، گفت: پازل معادله نظامی و امنیتی در داخل سوریه منتقل شده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "ناکامی باند عربی- غربی در سوریه"، شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "هادی محمدی" کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه و "محمد ریاض الاخرس" استاد دانشگاه دمشق و تحلیلگر سیاسی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

هادی محمدی در ابتدا در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه که از وی پرسید چرا نشست به اصطلاح دوستان سوریه، پس از هر بار از شمار شرکت‌کنندگان آن کاسته می‌شود و یا به عبارتی اختلاف آن‌ها بیشتر می‌شود، گفت: تصویر غیرواقعی از تحولات و یا نیازهای تحول و اصلاح در سوریه از سوی رسانه‌ها در چشم‌های جهانیان، کشورهای مختلف و افکار عمومی به نمایش گذاشته شده است.

* سناریوی رسانه‌ای در بحران سوریه حاکم شده است

وی با اشاره به این که سناریوی رسانه‌ای در بحران سوریه حاکم شده است، افزود: مخالفان سوریه با این اقدام به دنبال فریب بزرگ برای رسیدن به اهداف مشخص هستند.

این کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه افزود: هسته اولیه گرداننده بحران سوریه، تلاش‌های رسانه‌ای کشورهای مستقل در آمریکای لاتین و روسیه است.

محمدی خاطرنشان ساخت: ریزش شمار شرکت‌کنندگان به اصطلاح دوستان سوریه، ناشی از این است که آن‌ها در درون خود حتی بر سر کسب غنائم با یکدیگر اختلاف دارند.

وی اظهار داشت: گروه‌های تروریستی در سوریه که یکی از آن‌ها گروه النُصره در رقه است نفت را به غارت خود درآورده و با کامیون به ترکیه می‌برد و کارخانه‌های حلب را غارت کرده است و یا کابل‌های شرکت مس سوریه غارت شده و در بازار سیاه ترکیه به فروش رفته است.

محمدی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چرا "جان کری" با واژه‌ها بازی می‌کند، گفت: جان کری در نشست خود وعده دو برابر شدن پول را به گروه‌های تروریستی و شورشی داده است.

* براندازی نظام سیاسی سوریه اولویت آمریکا است

وی با اشاره به گفته جان کری مبنی بر اینکه تجهیزات غیر مرگبار را به گروه‌های شورشی خواهد داد، گفت: براندازی نظام سیاسی سوریه جزو اولویت‌های مشترک آمریکا با رژیم صهیونیستی است.

این کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه با بیان این که دیکتاتوری‌های کم ارزشی همچون قطر و عربستان به دنبال فروپاشی نظام سیاسی در سوریه هستند تا برای خود از این نمد کلاهی بدوزند، افزود: تغییر معادلات منطقه‌ای جزو اولویت‌های مشترک کشورهای ارتجاع عرب است و آمریکایی‌ها همیشه دست به عصا حرکت می‌کنند.

محمدی اظهار داشت: مقامات آمریکایی نمی‌خواهند با ایجاد جنگ، رسوایی و افتضاح دیگری را به بار بیاورند، لذا همیشه سعی می‌کنند پشت عبارات و مواضع فریب‌کارانه خود پنهان شوند.

وی با بیان این که مقامات آمریکایی از روز اول برای مدیریت تحولات در مرزهای ترکیه و سوریه حضور داشته‌اند، افزود: آن چیزی که جان کری از آن به عنوان کمک‌های غیر مرگبار نام می‌برد بازی با الفاظ است.

محمدی با اشاره به استعفای معاذ الخطیب در پایان نشست استانبول گفت: پازل معادله نظامی و امنیتی در داخل سوریه منتقل شده است، بنابراین با اقدامات تحریک‌آمیزی که انجام می‌دهند می‌بینند شرایط معادله نظامی در داخل تغییر نمی‌کند.

این کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه خاطرنشان ساخت: آمریکایی‌ها به دنبال تعویق وقت هستند تا بتوانند معادله داخل را تا حدودی تغییر دهند.

محمدی اضافه کرد: "ولادیمیر پوتین" در حاشیه نشست کشورهای G20 که در ایرلند شمالی برگزار خواهد شد یک توافق کلان را انجام خواهد داد، بنابراین همه اعضای شرکت کننده در این نشست در بحران سوریه به دنبال تجارت با خون مردم این کشور هستند.

وی با اشاره به این که عربستان در این معادله جایگاه خود را در منطقه از دست داده است، ادامه داد: سعودی‌ها حاضرند میلیاردها دلار خرج کنند تا معادله را به نفع خود برگردانند.

محمدی انگیزه ترکیه را باج‌گیری از راه انعقاد قراردادهای تجاری با روسیه دانست و بیان کرد: اردن هم به دنبال گرفتن پول از عربستان است و خود عربستان هم می‌خواهد جایگاه از دست رفته‌اش را به هر قیمتی که شده احیا کند.

این کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه با اشاره به این که اسراییل در شرایط سختی به سر می‌برَد، اظهار کرد: اگر تحولات داخلی سوریه سرعت بگیرد می‌تواند معادله را به شکل قطعی و نهایی یکسره کند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چه عواملی منجر به ایجاد تنوع دیدگاه پس از اجلاس ژنو شده است، گفت: ریشه حل مشکل سوریه را کشورها ابتدا در ژنو طراحی کردند، اما بعد از اجلاس ژنو هر کشوری از نتایج آن برداشت خود را دارد.

محمدی با اشاره به این که ارتش سوریه نقاط استراتژیک را مورد بازسازی قرار داده است، گفت: در جنوب غربی دمشق منطقه داریا بعد از زینبیه پاک‌سازی شد.

این کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه با اشاره به سلطه ارتش سوریه بر جنوب شرقی حلب افزود: با پاک‌سازی مناطقی در سوریه امکان جنگ با حکومت از دست آن‌ها گرفته شده است.

محمدی خاطرنشان ساخت: آن‌چه در صحنه سیاسی سوریه شکل می‌گیرد ترجمه علمی و واقعی آن چیزی است که در صحنه می‌گذرد.

این کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه با بیان این که در نشست پاریس، کشورها به دنبال براندازی و برکناری بشار اسد بودند، اضافه کرد: در این شرایط میدانی که نقاط استراتژیک از دست تروریست‌ها خارج شده آن‌ها ناچارند متناسب با شرایط بازی کنند.

وی با اشاره به این که گروه‌های تروریستی از گفتگوی مسالمت‌آمیز دَم می‌زنند، گفت: این در حالی است که جان کری با لفاظی تلاش می‌کند سلاح به داخل سوریه وارد کند.

محمدی اضافه کرد: در صحنه نگاه به وضعیت آتی تصور می‌کنم آن‌ها به شدت در مضیقه هستند تا شرایط را به جهت زمانی دچار تغییرات کنند که اگر این اقدام صورت نگیرد آن‌ها از مسیرهای موازی فشار خود را به سوریه ادامه می‌دهند.

وی گفت: اگر گروه‌های مخالف سوری و تروریست‌ها میدان را از دست بدهند خون، زندگی، اموال و نظام مردم سوریه دیگر برایشان ارزشی ندارد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: هدف قدرت‌های خارجی باز مداخله در امور داخلی سوریه، علاوه بر تضعیف مقاومت، دستیابی به غنائم و منابع این کشور است.

محمد ریاض الاخرس در ادامه این برنامه در پاسخ به سؤال مجری برنامه که از وی در خصوص ریشه اختلافات میان گروه‌های شورشی پرسید، گفت: اختلاف میان گروه‌های شورشی نمایان و مشهود است، به طوری که باید گفت این اختلافات چند بُعدی هستند و برخی به اختلافات در رهبری برخی به وفاداری به رهبر و برخی دیگر به سبب منافع مالی، حزبی و گروهی برمی‌گردد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به سوء استفاده کشورهای اروپایی از وجود چند دستگی در میان گروه‌های شورشی افزود: رسانه‌های عربی-غربی حوادث سوریه را قیام مردمی قلمداد می‌کنند، این در حالی است که این گونه نیست، زیرا اگر این‌گونه بود رژیم بشار اسد تاکنون ساقط شده بود.

* رسانه‌های عربی- غربی به دنبال تضعیف محور مقاومت هستند

وی با اشاره به این که رسانه‌های عربی- غربی به دنبال تضعیف محور مقاومت هستند، اضافه کرد: این رسانه‌ها به دنبال سیاه‌نمایی برای ناراضی جلوه دادن مردم سوریه هستند.

این استاد دانشگاه دمشق، استعفای معاذ الخطیب را نشانگر شکست نشست استانبول دانست و افزود: دلیل استعفای معاذ الخطیب شکست ائتلاف ضد سوری است.

الاخرس با اشاره به این که گروه‌های تروریستی و شورشی در رسانه‌های خود به دنبال بزرگ‌نمایی هستند، ادامه داد: این وضعیت که در اوضاع میدانی سوریه وجود دارد از خارج به سوریه تحمیل شده و ارتباطی با اوضاع داخلی ندارد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به ایجاد جنگ فرسایشی در ارتش سوریه گفت: همه می‌دانند که این نقشه شوم صهیونیست‌ها و امپریالیسم جهانی است، زیرا آن‌ها درصدد هستند تا از شر گروه‌های شورشی در لیبی، تونس و سایر کشورها رهایی یابند.

این استاد دانشگاه دمشق با اشاره به حمایت کشورهای عربی و غربی از تروریست‌ها در سوریه افزود: اوضاع میدانی تأثیر بسزایی در تحولات سوریه و در منطقه دارد.

محمدریاض الاخرس خاطرنشان ساخت: هوشیاری مردم سوریه مانع از رسیدن گروه‌های مخالف به اهدافشان خواهد شد.

وی با اشاره به این که نشست استانبول بازتاب منفی در اوضاع میدانی گروه‌های مسلح داشت، بیان کرد: ارتش سوریه روز به روز بیشتر پیشروی می‌کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه ارتش عربی سوریه توانست کاملاً مناطق نفوذ خود را گسترش دهد، گفت: ان‌شاءالله روز به روز از گروه‌های مسلح و شورشی رهایی خواهیم یافت.

* تحولات میدانی سوریه بازتاب خوبی خواهد داشت

الاخرس با بیان این که تحولات میدانی سوریه بازتاب خوبی خواهد داشت، افزود: خبرهای خوشی در خصوص پیشروی ارتش سوریه به سمت گروه‌های مسلح در حلب داریم.

وی افزود: کشورهای خارجی هم فقط به منافع خودشان فکر می‌کنند و به دنبال نفت و گاز سوریه و نفوذ در منطقه هستند؛ این در حالی است که اگر مردم می‌خواستند حکومت سوریه ساقط شود این اتفاق تاکنون افتاده بود.

این تحلیلگر سیاسی با اشاره به سخن اخضر ابراهیمی مبنی بر اینکه ادبیات گروه‌های مرتجع اتحادیه اروپا و... که تمام توان خود را به سمت سوریه سرازیر کرده بودند اکنون به سمت گفتگو و سازش مسالمت‌آمیز تغییر یافته است، گفت: نباید دخالتی در تعیین قدرت سوریه شود.

این استاد دانشگاه دمشق بیان کرد: بسیاری از رسانه‌ها حتی برخی از کشورهای حامی سوریه هم نتوانستند به خوبی چهره واقعی اوضاع سوریه را منتقل کنند.

* جنگ فرسایشی سوریه به خوبی پوشش داده نشد

وی در پایان با اشاره به این که جنگ فرسایشی سوریه به خوبی پوشش داده نشده است، خاطرنشان کرد: اگر این دولت پایگاه مردمی نداشت تاکنون سقوط کرده بود.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار