عضو انجمن علمی تجارت الکترونیک ایران گفت: تلفن همراه هوشمند، تروجانی برای فتح حریم خصوصی کاربران است.


نوید کمالی در مصاحبه با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، با بیان این مطلب افزود: با توسعه فناوری های ارتباطی و پایین آمدن هزینه دسترسی به ارتباطات سیار ، با توجه به بازار رقابتی شدید در حوزه ارتباطات سایر و تلفن های همراه در سطح جهان ، ایران نیز ازفرایند آمیخته شدن با این فناوری نوظهور عقب نماند ، لذا امروز بیش از 76 میلیون کاربر ایرانی به تلفن همراه و پوشش کامل شبکه ارتباطات سیار دسترسی دارند .

وی ادامه داد: با توجه به رشد روز افزون بهره گیری از تلفن های همراه هوشمند در بین خانواده های ایرانی و عدم آگاهی غالب مصرف کنندگان این ابزارهای ارتباطی نوین و روند رو به رشد افزایش جرائم مبتنی بر بستر تلفن های همراه لازم است که باید با نگاهی هوشیارانه تر از این خدمات بهره برد .

این محقق و پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با بیان این که بر طبق جدید مطالعات جهانی در سطح خاورمیانه از هر 5 کاربر تلفن همراه 2 نفر قربانی جرائم سایبری در بستر تلفن همراه می شوند، ابراز داشت: بنا بر آمارها از هر 10 کاربر اینترنت در سطح خاورمیانه 9 نفر از تلفن همراه بهره می برند (%87) و بیش از %78 این کاربران از تلفن همراه خود جهت دسترسی به اینترنت استفاده می نمایند .

وی بیان داشت: اولین نسل بدافزارهای تلفن همراه که امروزه هم رواج دارند باعث می شدند تا بدون اجازه کاربر پیامکهای متعددی به شماره تماسهای بین المللی ارسال شوند که بدلیل حجم بالای ارسال خسارات سنگین مالی را بر دوش کاربر ایجاد می نمود .

کمالی ابراز تاسف کرد: بدلیل عدم فرهنگ سازی مناسب و کمبود اطلاعات فنی بصورت عمومی غالب کاربران تلفن همراه این بستر را بر خلاف رایانه های شخصی ایمن و بدون از خطراتی همچون بد افزارهای جاسوسی و ویروس می دانند که این باور غلط باعث شده است که بیشتر تراکنشهای مالی را بدون رعایت نکات امنیتی از این بستر انجام دهند .

وی عنوان کرد: با گذشت زمان و بهره گیری بیشتر تلفن های همراه از فناوری های پیشرفته امروزه تلفن های همراه نیز به مانند رایانه های خانگی مجهز به سیستم عاملهای پیشرفته شده اند که در کنار افزایش توانمندی سطح تهدید و خطرات را با انها برابر و بلکه بیشتر نموده است.

این کارشناس امنیت فناوری اطلاعات یادآور شد: بیش از 4/1 کاربران بطور کلی از هیچ راهکار امنیتی از جمله قرار دادن رمز عبور در تلفن همراه خود استفاده نمی کنند که این امر باعث میشود تا به راحتی سارقین بتوانند به اطلاعات ذخیره در تلفن همراه انها دسترسی داشته باشند .

وی گفت: باید توجه داشت با خرید تلفن های همراه هوشمند در صورت عدم داشتن اطلاعات فنی کافی در حوزه امنیت اطلاعات ، این ابزارها می توانند تهدیداتی جدی برای امنیت حریم خصوصی ما باشند .

کمالی تاکید کرد: قابل توجه است که 96% تلفن های همراه فاقد هیچ گونه نرم افزار امنیتی در حوزه مقابله با بد افزارها و نرم افزارهای جاسوسی و سرقت اطلاعات می باشند .

وی تصریح کرد: کاربران تصور می نمایند که با خرید نوع یا برند خاصی از تلفن همراه امنیت حریم خصوصی خود را ارتقاء خواهند داد که لازم است اعلام نماییم که هر نوع تلفن همراه پتانسیل آسیب پذیری و سرقت اطلاعات را در درجات و شدتهای متنوعی دارا می باشد .

عضو انجمن تجارت الکترونیک ایران متذکر شد: سارقان و جاسوسان اینترنتی به مانند بازرگانان بدنبال بسترهای پر طرفدار می باشند لذا در بین انواع مختلف تلفن های همراه ، تلفن های همراه هوشمند بیشترین توجه سارقان اطلاعات را جلب نموده اند .

وی بیان داشت: بیش از 52% تلفن های همراه هوشمند مبتنی بر سیستم عامل آندروید می باشند که با توجه به تعداد بالای کاربران تلفن های هوشمند مبتنی بر سیستم عامل اندروید بر خلاف IOS با ضریب کاربری 34% باید کاربران سیستم عامل آندروید بیشتر نگران امنیت اطلاعات دخیره شده در تلفن همراه خود باشند .

کمالی خاطرنشان کرد: باید به این نکته اشاره نمود که کاربران در صورتی که توان یا قصد بهره گیری از قابلیتهای نرم افزاری تلفن های هوشمند را ندارند در راستای حفظ امنیت و حریم خصوصی خو د بهتر است از خرید تلفن های هوشمند پرهیز کنند./س


برچسب ها: تلفن ، همراه ، هوشمند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.