هنر صنعت چلنگری با عنوان «نقش سرد آهن» درشبکه جهان بین مستند سازي و به تصویر کشیده شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

صنعت چلنگری ساخت ادوات عشایری است که در این مستند به تصویر کشیده شده است.
در مستند «نقش سرد آهن» تولیدات و مصنوعات فلزی و صنعت چلنگری در استان چهارمحال و بختیاری که بیشتر در بین روستاییان و عشایر این استان رواج دارد، معرفی می شود و نحوه تولید و سختی های کار با آهن و استفاده از ابزار و لوازم کشاورزی و زندگی در گذشته و ساخته های تزئینی امروز بررسی و به بینندگان انعکاس داده می شود.
دراین مستند، تاریخچه پدید آورندگان آثار و هنرهای دستی، انواع مختلف آن‌ها، طرح و کاربرد در گذشته، حال و بازسازی نمایشی کاربردها به شکل فاخر و جذاب معرفی می‌شود.
تهیه‌کننده این مستند، علی شفیعی و کارگردان آن داریوش نیکبخت است و تدوین آن را جواد عبدالله زاده عهده دار شده است.
تصویربرداری این مستند 20 دقیقه ای پایان یافته و به مرحله تدوین رسیده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهار محال و بختیاری هم از برنامه ریزی این اداره کل برای مستند سازی 10رشته صنایع ‌دستی نظیر نمد، قفل، جاجیم و خاتم کاری، سرمه دوزی و احجام فلزی خبر داد و افزود: در حال حاضر مستند سازی رشته های گلیم و چغا بافی اجرا شده است.

در حال حاضر هنرمندان صنایع دستی استان چهارمحال و بختیاری در 37 رشته ازجمله نمدمالی، کلاه مالی، گلیم بافی، رویه بافی گیوه، گیوه دوزی، لباس محلی، حجاری، چلنگری، قفل سازی، خاتم کاری، ترکه بافی، خراطی، نساجی سنتی، سرمه دوزی و قلم کاری فعالیت می کنند.
نمد مالی، قفل سازی، گلیم بافی و احجام فلزی استان چهارمحال و بختیاری در فهرست آثار معنوی کشور ثبت شده است./س

برچسب ها: مستند ، هنر ، صنعت ، چلنگری ، جهانبین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.