هيات مجلس شوراي اسلامي ايران به رياست علاءالدين بروجردي در دومين روز از سفرش به دمشق با شيخ احمد حسون مفتي اعظم سوريه، قدري جميل معاون نخست وزير و از سران جبهه تغيير وآزادي، علي حيدر وزير مشاور دولت سوريه در امور آشتي ملي و همچنين با اعضاي هيات پيگيري نتايج نشست تهران براي گفتگوي ملي گفتگو کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از سانا، شيخ احمد حسون به منظور قدرداني و تشکر از حمايتهاي بي شائبه رهبري ، دولت و مردم مسلمان ايران از مردم سوريه، يک جلد قران کريم گويا مجهز به نرم افزار رايانه اي  مجهز به 15 زبان و قرائت چند سبک اهدا کرد.

همچنين در ديدارهاي يادشده، دو طرف در مورد روند تحولات در سوريه و توطئه آمريکا و غرب عليه محور مقاومت در منطقه که با بکارگيري ابزاري همچون کشورهاي ترکيه، قطر و عربستان سعودي در حال اجراست، به رايزني نشستند و بر اراده مردم سوريه در تعيين سرنوشت اين کشور تاکيد کردند. 

بروجردي در اين ديدارها ضمن ستايش از پايمردي و ايستادگي مردم سوريه در برابر توطئه خارجي، کشاندن اردن به  صف توطئه گران عليه سوريه را ناشي از شکست توطئه دشمنان دانست.

وي با اشاره به محور مقاومت در منطقه و چهار شکست تلخ نيروهاي مقاومت در لبنان و فلسطين اشغالي بر رژيم صهيونيستي ، خاطرنشان کرد، توطئه کنوني عليه سوريه به خاطر انتقام گيري و تلافي آن شکستهاي سنگيني است که شوکت رژيم صهيونيستي اسرائيل را به گل نشاند.

رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي ايران در ادامه اظهاراتش تصريح کرد، تشکل کميته هاي دفاع ملي در کنار ارتش مي تواند ميزان مقاومت و صلابت مردم سوريه در مقابله با گروه هاي تکفيري را مضاعف کند و قطعا نتايج خوبي را هم در پي خواهد داشت.
علاء الدين بروجردي با اشاره به اينکه دشمنان سوريه با عنوان گروه دوستان اين کشور جلسه تشکيل مي دهند و به توطئه چيني عليه سوريه و محور مقاومت مي پردازند، خاطرنشان کرد، امروز تحرک دوستان واقعي سوريه در عرصه بين المللي در بعد سياسي و تبليغاتي ضروري است و جا دارد دوستان واقعي در مسير اعلام حمايت واقعي از مردم و دولت سوريه و همچنين افشاي توطئه هاي  دشمن وارد عمل شوند.

برپايه اين گزارش، شخصيتها و مقامات سوري در اين ديدارها از مواضع اصولي و حمايتهاي بي شائيه جمهوري اسلامي ايران از سوريه در بحران کنوني قدرداني و تاکيد کردند، مردم مسلمان ايران و سوريه روابط خود را براساس پيوندهاي ريشه دار سياسي ،مذهبي، فرهنگي و تاريخي پي ريزي کرده اند. 

آنان با اشاره به توطئه دشمنان براي ايجاد تفرقه در ميان کشورهاي منطقه و دشمن قلمداد کردن ايران به جاي رژيم صهيونيستي خاطرنشان کردند، آمريکا با اعزام افراط گرايان تکفيري به سوريه درصدد است فتنه و حساسيت هاي طايفه اي را در جامعه سوريه برانگيزد و نقش اين کشور را در جبهه مقاومت عليه رژيم صهيونيستي کم رنگ کنند.

مقامات سوري همچنين تاکيد کردند، پايان بحران سوريه تنها در چارچوب ارائه يک راه حل سياسي امکانپذيراست و لذا مخالفان و هوادران نظام کنوني سوريه براي رسيدن به اين راه حل بايد به طور جدي در مسير شکل گيري گفتگوي فراگير ملي قدم بردارند.

گفتني است، هيات پارلماني جمهوري اسلامي ايران پيش از ظهر ديروز با جهاد لحام رئيس مجلس سوريه و وليد المعلم وزير امور خارجه اين کشور ديدار و گفتگو کرد.

رئيس مجلس سوريه در ديدار با هيات پارلماني ايران مقاومت مردم سوريه، جانفشاني ارتش اين کشور و مواضع حمايتي کشورهاي دوست سوريه به ويژه ايران اسلامي را موجب شکست طرح هاي توطئه آميز کشورهاي غربي و آمريکا در مخدوش کردن استقلال و حاکميت کشورش دانست.

برپايه اين گزارش، هيات پارلماني کشورمان قرار است، پيش از ظهر  امروز با بشار اسد رئيس جمهور سوريه ديدار و پس از برگزاري کنفرانس خبري در محل سفارت کشورمان ، دمشق را به قصد تهران ترک کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار