نشست توجیهی درخصوص مذاکرات اخیر در آلماتی برای سفرا و روسای نمایندگی‌های خارجی مقیم تهران در وزارت امور خارجه و با حضور نماینده این وزارتخانه در مذاکرات هسته‌ای با کشورهای1+5 برگزار شد.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران نشست توجیهی درخصوص مذاکرات اخیر در آلماتی برای سفرا و روسای نمایندگی‌های خارجی مقیم تهران در وزارت امور خارجه و با حضور نماینده این وزارتخانه در مذاکرات هسته‌ای با کشورهای1+5 برگزار شد.

سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه در امور آسیا و اقیانوسیه و نماینده وزارت امورخارجه در مذاکرات هسته‌ای با کشورهای1+5 با اشاره به اهم روندهای منتهی به مذاکرات آلماتی2 گفت: جمهوری اسلامی ایران در آلماتی2 گام‌های قابل اجرا و عملی خود را به کشورهای1+5 پیشنهاد کرد که در صورت موافقت با آنها، مسائل مرتبط با فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران، در روندی گام به گام و متعادل، با سرعت بیشتری به حصول نتیجه و اعتمادسازی متقابل منتهی می‌شود.

وی تاکید کرد: هیئت ایرانی در این گفتگوها آماده ادامه مذاکرات تا رسیدن به توافق نهایی بود، اما این طرف‌های مقابل بودند که ظاهرا از آمادگی لازم و اختیارات کافی برخوردار نبودند و نیازمند کسب نظرات پایتخت‌های خود بودند.

معاون وزیر امور خارجه در امور آسیا و اقیانوسیه افزود: جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای از جمله غنی سازی را در چارچوب معاهده NPT حق خود می‌داند و هرگز از این حق صرفنظر نخواهد کرد.

عراقچی گفت: در مذاکرات آلماتی2 ، دو مسیر برای ادامه مذاکرات به طرف مقابل پیشنهاد شد؛ یکی مسیر گام به گام اعتمادسازی که مورد نظر کشورهای1+5 است، این مسیر طولانی و زمان‌بر است و البته جمهوری اسلامی برای آن آمادگی دارد. اما مسیر دوم، مسیری کوتاه و میانبر است که اگر کشورهای1+5 حقوق ملت ایران به ویژه غنی‌سازی را مورد شناسایی قرار دهند و از رویکرد خصمانه اجتناب و تحریم‌ها را لغو کنند، آنگاه همه چیز راحت و سریع جلو خواهد رفت.

وی با تصریح بر اینکه تحولات سیاست داخلی ایران تاثیری بر روند مذاکرات هسته‌ای ندارد، ابراز امیدواری کرد: 1+5 بتواند به درک صحیحی از پیشنهادهای جمهوری اسلامی برسد و با رویکردی مثبت به مذاکرات بازگردد.

در ادامه این جلسه همچنین معاون سازمان انرژی اتمی ایران در تولید و توسعه نیروگاهها و رئیس مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور توضیحاتی درخصوص رعایت ایمنی در طراحی و ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای به ویژه از جنبه مقابله با رخداد زلزله و به طور خاص در مورد طراحی و ساخت نیروگاه اتمی بوشهر و مطابقت با آخرین استانداردهای بین‌المللی و رعایت ضوابط ملی، همراه با اطلاعات تفصیلی در مورد زلزله اخیر ارائه کرد.

در این نشست برخی از سفرای خارجی دیدگاه‌ها و سئوالات خود را مطرح کردند که پاسخ داده شد.
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار