شاید بتوان بخش کهر‌یزک را کلکسیو‌نی از تمامی مشکلات زیست محیطی استان تهران برشمرد.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، شهر کوچک اما پر دردسر کهر‌یزک طی سالیان گذشته همواره پرونده مطرح رسانه ها بوده است.
ورود روزانه 7 هزار تن زباله در کنار کارگاه های غیر مجاز ذوب سرب، ذغال سوزی، سیم سوزی و البته تأسف بار ترین آنها که کارگاه های پی سوزی و استخوان سوزی است، فاجعه زیست محیطی بزرگی را رقم می زند.
از کارگاه های غیر مجازی که از کمربند سبز تهران می گذرند تا برای شار‌ژ جیب هایشا‌ن باتری های فرسوده ماشین را در کوره های کاملا سنتی و غیر مجاز ذوب کنند و شمش‌ های سرب را روانه بازار کنند تا کارگاه های ذغال سوزی و پی سوزی هر کدام از آنها علاوه بر تخریب اراضی ملی مشکلات زیست محیطی فراوانی همچون آلوده کردن آب و خاک و هوا را به دنبال دارد.
یکی از چوپان های این منطقه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: نزدیک به بیست روز است که برای چرای گو‌سفندانم به این منطقه آمده ام که طی این مدت 4 رأ‌س از آنان تلف شد و دلیل آن تنها به خاطر این است که این گیا‌هها و همچنین نهر نظر آباد آلوده است.
جالب است بدانيد که طبق گفته خود مسئولان سرب به دلیل اینکه بیشترین آلا‌یندگی به زمین و ریشه گیاهان نفوذ می کند.
اما چه بلایی بر سر چرخه طبیعت می آید ؟ تا چه حد این فاجعه زیست محیطی برای مسئولان مهم است؟ بخشد‌اری، محیط زیست، شهرداری مدیریت پسما‌ند کدام نهاد مسئول است؟ بخشدار کهر‌یزک در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: طی بازدید های مکرری که داشتیم طی 6 ماهه دوم سال 91 نزدیک به 250 کارگاه غیر مجاز را تخریب و ‌پلمپ کرده ایم، اما متخلفان با مراجعه به محیط زیست از این اداره مهلت گرفته و حکم ما را لغو می کنند.
همایون عباسی ادامه داد: رفع مشکل این منطقه تنها از عهده بخشدار‌ی بر ‌نمی آید چرا که همکاری تمامی دستگاههای مسئول را می طلبد.
** مدیر کل محیط زیست استان تهران: برخورد با کارگاه های غیر مجاز به عهده بخشدار‌ی ها و شهرداری ها‌ست/ مسئولان فرا فکنی نکنند
اگرچه برخورد با مشاغل مزاحم و آلاینده تنها به عهده یک سازمان نیست و همگر‌ایی تمامی نهاد ها را می طلبد اما پاسکار‌ی آن بین مدیران شهری معضل امروز نیست، همواره شاهد بودیم که برخی از دستگاهها برای شانه خالی کردن از مسئولیت آن را به عهده سازمان دیگری می اندازد.
پیرو پخش گزارش کارگاه های غیر مجاز ذوب سرب و پی سوزی در کهر‌یزک مدیر کل محیط زیست استان تهران اینطور جواب داد:  طی سال گذشته با 230 کارگاه برخورد کردیم.
اشر‌فی پور با بیان این مطلب که دستگاههای دیگر مسئولیت بیشتری دارند عنوان کرد: برخورد با این قبیل کارگاه ها در محدوده شهر با شهرداری ها و خارج از آن به عهده بخشدا‌ری ‌هاست که باید ابزارهای فیزیکی که در اختیارشان است با آن برخورد کنند.
وی ادامه داد: این کوتاهی از سوی بخشدا‌ری بوده و باید با آن برخورد شود که به جای جلوگیری از آن سعی در فرافکنی دارند و می خواهند مسئولیت را به عهده ادارات دیگر بیاندازند.
وی با اشاره به اینکه هیچ ملاحظه ای در خصوص کارگاه ها نداشتیم و نداریم اظهار داشت: کارگروه مدیریت پسماند باید در این مورد ورود پیدا کنیم اما همانطور که می بینیم این کار گروه در سطح شهرستان ها خوب عمل نمی کند.
** رئیس اداره محیط زیست شهرستان ری:
کارگاه های ذوب سرب و پی سوزی پلمپ‌ می شود
با پیگیری های خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران نهایتا توپ آخر به زمین محیط زیست شهرستان ری رسید.
زارع در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: با موضع گیری در قبال سخنان بخشدار کهر‌یزک گفت: محیط زیست هیچ گاه نسبت به فک پلمپ‌ کارگاه های غیر مجاز اقدام نکرده است و همواره پیگیر مشکلات شهرستان و بخش کهر‌یزک بوده است.
وی ادامه داد: در خصوص این کارگاه ها حکمی که با اختیار داشتن حکم از مراجع قضایی نسبت به پلمپ آن اقدام می کنیم و طی مراحل بعدی تخریب آن در دستور کار قرار می گیرد.
اما طبق گزارشات گرفته شده از این بخش ما شاهد تأسف بار ترین تصاویری بودیم که دیدن آن دل هر دوست دار طبیعت را به درد می آورد، اما ظاهرا این مسائل خیلی هم دغدغه مسئولان نیست و ما تنها شاهد ارائه اعداد و ارقام متناقض و جانب داری و پاسکا‌ری بین مدیران شهری بودیم امیدواریم تمامی دستگاههای زیر‌بط به نوعی خود را مسئول این مراکز بدانند و برای رفع آن قدمی بردارند. /ز
گزارش از فاطمه هنرور



برچسب ها: پاسکاری ، آلاینده ، کهریزک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار