مدیرباغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: کوچکی قطعات باغها، سدراه توسعه مکانیزاسیون وسیستم های آبیاری تحت فشار در این استان شده است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، اسکندری در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی علیرغم اینکه رتبه هفتم سطح زیرکشت باغات کشور را دارد اما بعد از مازندران، فارس و آذربایجان غربی در رتبه چهارم تولیدات باغی کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه 117 هزار هکتار باغ میوه در این استان وجود دارد که از این مقدار بیش از 85 درصد باغات بالغ و بارآور هستند وبقیه باغهای جدید و تازه تشکیل هستند افزود: در این استان بیشتر میوه های مناطق معتدله مانند سیب، زردآلو، گلابی، آلو، گوجه، هلو، شلیل، آلبالو، گیلاس، توت، بادام و بعضی ازمیوه های حاشیه مناطق معتدل مانند انجیر وانار نیز کشت می شوند. مهندس اسکندری با اشاره به این موضوع که تأمین منابع مالی و تسهیلات مناسب به غیراز افزایش بازده تولید محصول در واحد سطح، باعث بهبودکیفیت محصولات نیز می شود افزود: لازمه این تغییرات توانمند شدن بهره برداران فعال در استان است.

وی بابیان اینکه برای افزایش راندمان تولید وایجاد تنوع، استفاده ازنهال ها و پایه های جدید محصولات باغی در استان توسعه یافته وباغهای جدید ،جایگزین باغهای قدیمی وسنتی می شوند گفت: در برنامه ریزی توسعه باغات درپایاب محلهایی که آب کافی تامین شده باشد استفاده از ارقام و واریته های جدید روی پایه های رویشی وباسیستم آبیاری تحت فشارانجام می شود.

مدیر باغبانی سازمان با اشاره به اینکه توان مالی بیشتر باغداران استان، برای احداث باغ جدید ضعیف است افزود: بعضی از باغهای موجود غیر یکنواخت و غیراقتصادی اند و محصولات آنها کیفیت لازم را ندارد و اگر بخواهیم به تولید اقتصادی برسیم، نیاز به سرمایه گذاری ، محسوس است.

وی با بیان اینکه توسعه باغ در پایاب سدها و پمپاژها متمرکز شده است گفت: از این رو عملیات احداث بیش از 315 هکتار باغ توسط کارشناسان در پایاب سدهای ورزقان، گلفرج و آیدوغموش صورت گرفته و در پایاب این سدها به ترتیب 110، 85 و 120هکتارباغ احداث شده است وپایه های سیب، زردآلو و آلبالو نیز بیشترین پایه های استفاده شده توسط کارشناسان بوده است.

اسکندری با تاکید به اینکه توسعه باغ درسه زمینه ارائه نهال یارانه دار،اعطای تسهیلات بانکی ونظارت کارشناسان مدیریت وناظران شرکتهای خدمات فنی‌ مهندسی صورت می گیرد افزود: سالانه بیش از یک میلیون و 300 هزار اصله نهال درختان مثمر تولید می شود ونهال های تولیدی استان تحت نظارت کمیته نهال با استانداردهای لازم تولید و عرضه می شود. وی با بیان اینکه نهالستانها توزیع مناسبی را درسطح استان دارند افزود: یکی از فعالیتهای مهم مدیریت باغبانی، تولید نهال با استفاده ازپایه های رویشی بوده ودر این خصوص ازچهار سال قبل نهال سیب مالینگ در اختیار نهالستانها قرار گرفت تا تکثیر نهال اجرایی شود، در سه سال گذشته بیش ازبیست هزار پایه نهال سیب مالینگ در استان تولید شده است بعلاوه در سالهای اخیر مقدار بسیاری پایه رویشی حاصل از کشت بافت برای گونه های مختلف باغی در اختیار نهالستانها قرار گرفته است.

مدیر باغبانی سازمان با اشاره به اینکه درسالهای اخیرتولید نهال پیوندی گردو ازبرنامه های مهمی است که با تهیه پیوندک مورد نیاز با سرعت بیشتری در حال اجرا می باشد گفت: تولید نهال مانند سالهای قبل به توسعه باغ بستگی دارد اگر کشت نهال و احداث باغ بیشتر باشد تولید نهال نیز افزایش می یابد.

وی با تاکید به اینکه توپوگرافی منطقه و کوچکی قطعات باغ از عوامل مهم فراهم نشدن زمینه استفاده از مکانیزاسیون و توسعه آبیاری تحت فشار در استان بوده است افزود: با این حال هم اکنون بیش از 75 درصد از باغهای احداث شده جدید در استان تحت پوشش سیستم آبیاری تحت فشار قرار گرفته اند و نقشه برداری، چاله کنی، ایجاد فاصله بین ردیفها، دفع علفهای هرز و مبارزه با آفات و بیماریها در این باغها با استفاده از ماشین آلات امکان پذیر شده است و وجود محصولات مختلف در باغهای قدیمی، مدیریت برداشت ماشینی را مشکل کرده ولی در باغهای جدید امکان استفاده از ماشین آلات فراهم است./س

برچسب ها: کوچکی ، قطعات ، باغها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.