معاون اول رییس جمهور گفت : پرتو سخن سعدی موجب روشنایی دل ها و کلام نافذش موجب نشاط جانهاست.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس ، آقای رحیمی در مراسم بزرگداشت سعدی در شیراز ، برگزاری یادروز سعدی را که از سال 76 آغاز شده است فرصتی مغتنم برای عرض ارادت به ساحت ادب و هنر این سرزمین دانست و گفت : شعر و نام سعدی نه تنها در ایران بلکه در جای جای دنیا جهانگیر شده و همزمان با شیراز ، مراسم بزرگداشت شیخ اجل در نقاط مختلف ایران و برخی شهرهای جهان نظیر آنکارا ، دهلی نو و مالزی برگزار می شود و دوستدارانش به جشن می نشینند .

وی با بیان اینکه سعدی از پایه های بنای استوار زبان فارسی است گفت : شعر و نثرش هنرمندانه در فرهنگ ما می درخشد و کلام نافذش مخاطب را درس زندگی و اخلاق می دهد و هر حکایتش پنجره های رو به زندگی می گشاید و هر عبارت از سخنش از پس هزاران تجربه و آزمایش درآمده است .

معاون اول رئیس جمهور با بیان این که سعدی ، ستاره همیشه تابان آسمان ادب فارسی و نقطه ماندگاری حکمت و معرفت است گفت : سعدی در رشد کرامت اخلاقی و تعالی هنر ایران نقش برجسته ای داشته است و باید فرهیختگان در معرفی وجود ارزشمند این شاعر گرانمایه سعی وافر داشته باشند .

رحیمی با بیان اینکه سعدی نماد ایمان ، خردمندی و دلباختگی است گفت : او در فصاحت و بلاغت تمام و کمال بوده و سخن و تصنیفات او معیار و اعتبار زبان فارسی است .

وی توحید ، عدالت ، نبوت ، محبت و شفقت با مردم و گذشت و مروت و بریدن همه تعلقات را از مواردی برشمرد که در آثار این شاعر گرانمایه به وضوح دیده می شود .

ملک زاده رییس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز در این مراسم گفت : آثار شیخ اجل سعدی شیراز سرآمد ادبیات فارسی است ؛ کلامش به رقم گذشت قرن ها همچنان طراوت و پویایی و صمیمت خود را حفظ کرده است.

وی افزود : شعر سعدی در هر لحظه و هر زمان و هر مکان آوا ، گویش و پاکیزگی و صمیمت به ارمغان می آورد و سخن او با فرهنگ و ارزش های اسلامی درآمیخته است .

رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد : آنچه نام سعدی را در تمامی ادوار آوازه جهانی ساخته نه تنها بلاغت و فصاحت سخن او بلکه اندیشه متعالی و اندوخته های حکیمانه اوست ، سعدی مبالغه گر نیست و آنچه می گوید پند و اندرز و موعظه است و مردم ایران ، سعدی و حافظ را حافظه ایران می دانند .

در شب بزرگداشت استاد سخن ، آرامگاه سعدی شیراز عطر افشانی و گل افشانی شد .

در مراسم عطرافشانی و گل افشانی آرامگاه سعدی ، معاون اول رئیس جمهور ، سفرای 41 کشور جهان رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری فارس، رئیس بنیاد فارس شناسی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و دوستداران بی شمار سعدی حضور داشتند .

مسئولان حاضر در این مراسم پس از گذاشتن گل بر مزار سلطان بلامنازع ملک سخن پارسی به مقام شامخ سعدی شیراز ، استاد اخلاق ، ادای احترام کردند .

غزل خوانی و نورپردازی ، از دیگر برنامه های انجام شده در این مراسم بود .

سفیر فرانسه در ایران در حاشیه این مراسم گفت : کتاب سعدی جزو قدیمی ترین کتب ترجمه شده ایرانی به زبان فرانسوی است.

برونو فوشه افزود : سالروز سعدی از مهمترین برنامه هایی است که من در آن شرکت می کنم.

وی یادآور شد : کتاب سعدی در قرن نوزدهم در فرانسه ترجمه شد و تا به امروز مورد استقبال اکثر مردم کشور فرانسه قرار دارد.

سفیر فرانسه با بیان اینکه سعدی نام یکی از رئیس جمهوران قدیم این کشور بوده افزود: چند صد سال پیش پدر یکی از رئیس جمهوران فرانسه به دلیل علاقه فراوان به نوشته های سعدی نام فرزند خود را سعدی گذاشت و به همین دلیل نام سعدی در کشور فرانسه بیش از گذشته برای مردم آشناست .

فوشه تاکید کرد : سعدی از جمله شاعران معروف در فرانسه است که نوشته های آن حتی در زندگی مردم نیز تاثیرگذار است.

سفیر تاجیکستان نیز از تدریس کتاب های بوستان و گلستان در مدارس این کشور خبر داد .

دولتعلی حاتم زاده گفت : مردم تاجیکستان سعدی را فردی عاشق ،عارف و دانا می دانند .

حاتم زاده گفت : مردم تاجیکستان اسم فرزند خود را سعدی می گذارند تا در آینده بچه های تاجیکستان به افراد خردمند و متفکری تبدیل شوند .

سفیر تاجیکستان در ایران با اشاره به جایگاه رفیع سعدی تاکید کرد: سعدی در ادبیات جهان خشتی طلایی به جای گذاشته که هر چه زمان از او بگذرد درخشندگی آن بیشتر می شود.

سفیر مالزی در ایران نیز گفت: سعدی سبک زندگی کردن را به مردم آموخته است.

محمد صادق گفت : سعدی شاعر و عارف بزرگ جهان نوع و سبک زندگی کردن را به مردم آموخته و این وظیفه همگان است که سپاسگزار این شاعر بزرگوار باشیم.

وی یادآور شد : سروده های سعدی بیانگر شناخت زندگی خوب از جانب این شاعر بزرگوار است و وظیفه همگان این است که سروده های سعدی را با جان و دل بخوانند.

سفیر مالزی در ایران تاکید کرد : مردم مالزی سعدی را به خوبی می شناسند و شناخت کاملی از اشعار او دارند و همچنین شیراز را به عنوان مهد فرهنگی ایران می شناسند.

یکم اردیبهشت ماه در تقویم رسمی کشور به نام سعدی نامگذاری شده است ./س

برچسب ها: سخن ، سعدی ، رحیمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.