وی با بیان اینکه امروز اغلب موسسات این نهاد با سوابق یک تا سه دهه فعالیت فرهنگی به بلوغ فکری رسیدهاند، تصریح کرد: امروز هلدینگهای قرآنی، پژوهشی، آموزشی، چاپ و نشر، هنر و معماری در موسسات وابسته شکل گرفته است که ثمرات و برکات آن اقشار مختلف جامعه را شامل میشود.
علوی با اشاره شعار سال تأکید کرد: موسسات فرهنگی میتوانند علاوه بر نقشآفرینی مستقیم در این زمینه، نسبت به فرهنگسازی و بسترسازی این دو جریان تلاش کنند و همانگونه که همه ساله آستان قدس رضوی اهتمام ویژهای به تحقق شعار سال دارد، امسال نیز باید هر موسسه سهم خود را از تحقق این شعار مشخص کرده و به انجام برساند.
وی با اشاره به خلأهای فرهنگی موجود در جامعه گفت: مطالبه تولیت عظمای آستان قدس رضوی از موسسات فرهنگی این مجموعه، شناخت اولویتها و نیازهای فکری و فرهنگی جامعه و حرکت در مسیر برنامهها، اهداف و سیاستهای پیشبینی شده است.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: در حال حاضر شکاف عمیقی بین حوزه حرف و عمل در جامعه مشاهده میشود، نباید این گرفتاری در آستان قدس رضوی باشد.
وی افزود: آنچه به عنوان طرح، برنامه، چشمانداز، بودجه پیشبینی شده باید مدنظر قرار گرفته و سیاستهای مشخص شده برای هر موسسه پیگیری و اجرایی شود.
علوی این موسسات را به مشارکت در مباحث فرهنگی، همپوشانی موضوعی و محتوایی، مساعدت و همکاری مطابق ضوابط و مقررات و پرهیز از موازیکاری، مطالعه و بررسی نیازهای فکری و فرهنگی جامعه و پاسخ به شبهات و سئوالات نوجوانان و جوانان و زائران بارگاه منور رضوی توصیه کرد.
وی به تقویت روابط عمومیها و تلاش در راستای اطلاعرسانی فعالیتها اشاره داشت و گفت: باید برنامهریزی لازم صورت گیرد تا فعالیتهای فرهنگی گسترده آستان قدس رضوی در رسانهها انعکاس مطلوب داشته و افکار عمومی در جریان قرار گیرند.
علوی خاطرنشان کرد: سه عامل نداشتن ثبات مدیریت، نبود برنامهریزی و عمل نکردن به مصوبات و برنامهها سبب عدم تأثیرگذاری فرهنگی میشود.
وی بیان کرد: به مدد مدیریت موفق اسلامی امروز در آستان قدس رضوی در سه زمینه یاد شده ثبات و جدیت لازم وجود دارد و انتظار میرود موسسات فرهنگی بتوانند با شتابی بیشتر در مسیر چشمانداز بیست ساله قدم بردارند/س