ملخ یکی از آفات عمومی شهرستان طارم می باشد که همه ساله در صورت عدم کنترل خسارات قابل توجهی را به کشاورزان منطقه وارد می سازد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ،ملخ مراکشی یکی از خطرناکترین ملخهای موجود در جهان بوده و متاسفانه در 4 سال اخیر در سطح شهرستان به صورت طغیانی در آمده و در جمعیتهای بسیار بالا تکثیر و در سطح کانونهای منطقه مشاهده می گردد .

با تشکیل اکیپهای سمپاشی متشکل از 20 نفر نیروی بخش دولتی و 19 نفر نیروی بخش خصوصی(شبکه های مراقبت-اصلاح باغات و طرح گندم) ساماندهی شده در 6 اکیپ در سطح 4 مرکز خدمات و بهر ه گیری از تمام توان خود کار مبارزه و کانون کوبی را به پیش برده و اهتمام جدی مدیریت و پرسنل بر کنترل آفت در کانونها و جلوگیری از بالدار شدن آفت و ریزش به مزارع و باغات بوده ، چرا که در صورت بالدار شدن آفت کار کنترل بسیار مشکل ، هزینه بر و دارای حداقل کارایی خواهد بود.

سطح کانون کوبی از ابتدای مبارزه تا کنون مقدار2 هزار350هکتار می باشدو تعداد سمپاشهای به کار گرفته شده در این طرح به این شرح می باشد:دو دستگاه اونیماک دولتی، یک دستگاه ulv پاش پشت وانتی،دو دستگاه توربولاینر بخش خصوصی،6 دستگاه سمپاش 400 لیتری پشت ترکتوری بخش خصوصی ، 5 دستگاه سمپاش 100 لیتری بخش دولتی و 2دستگاه سمپاش اتومایزر بخش دولتی می باشد.

با توجه به وضعیت موجود پیش بینی می گردد میزان حداقل7500 هکتار با این آفت مبارز ه گردد و این سطح  در حالی است که یکی از دقیقترین و مناسبترین کارهای کانون یابی و کانون کوبی در سطح کشور در این منطقه صورت می پذیرد .

زيرا در غیر این صورت با این جمعیت آفت و عدم توانایی در کانون یابی و کانون کوبی، مبارز ه با آفت در سطحی معادل 15هزار  الی 20 هزار هکتار بدون وارد آمدن خسارت به مزارع و باغات امری غیر ممکن می نماید. لذا  بسیج کلیه نیروها و امکانات و تامین اعتبار مالی لازم جهت موفقیت در این مرحله امری بسیار  لازم و ضروری است. چرا که در صورت عدم توانایی در کنترل آفت در این مرحله خسارات جبران ناپذیری به اقتصاد کشاورزی شهرستان وارد آمده و هزینه های کنترل نیز بسیار سرسام آور خواهد بود./س


 

برچسب ها: کانون ، کوبی ، طارم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.