دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: جامعه ولایی، جامعه ای تکلیف مدار است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت الاسلام والمسلمین محسن اراکی ، دیشب در نشست "تبیین فقه حکومتی" در مدرسه علمیه معصومیه قم تصریح کرد: جامعه ولایی، جامعه ای تکلیف مدار است و همه در برابر هم تکلیف دارند و اولین تکلیف شان تلاش در جهت برقراری جامعه ای اسلامی است که در آن حکم خدا جاری شود.

وی در تعریف فقه حکومتی، افزود : موضوع این فقه، در واقع جامعه ای است که عناصر آن با عنصر حکومت به هم پیوند خورده اند و ما پیوند بین حکومت و جامعه را ولایت می نامیم.

حجت الاسلام والمسلمین اراکی ادامه داد: این ولایت در جامعه در دو شکل ظهور می یابد که یکی ولایت طولی و دیگری ولایت عرضی است؛ در ولایت طولی ولی، امام معصوم(ع) است که اطاعتش واجب است و در ولایت عرضی ،مساله امر به معروف و نهی از منکر مطرح می شود که در قرآن کریم نیز به این مساله اشاره شده است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی یادآور شد: نمی توان در دوران غیبت جامعه ولایی داشت اما در رأس آن، فقیه عالم و آگاه حضور نداشته باشد؛ کسانی که می گویند در زمان غیبت نمی توان حکومت تشکیل داد اصلا ولایت را نشاخته اند و یا قبول ندارند؛ زیرا اگر این بحث را به درستی درک می کردند، چنین سخنی نمی گفتند.

وی یادآورشد: امروز یکی از وظایف مهم حوزویان با توجه به شکل گیری حکومت اسلامی در ایران، تدوین و کاربردی کردن فقه حکومتی است./س

برچسب ها: قم ، جامعه ، ولایی ، تکلیف مدار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.