نويسنده اسرائيلي المانيتور کناره گيري سلام فياض نخست وزير تشکيلات خودگردان فلسطين را زنگ خطري براي رژيم صهيونيستي دانست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "آکيوا الدار" نويسنده و تحليلگر صهيونيستي در گزارشي با عنوان "آيا استعفاي سلام فياض هشداري براي اسرائيل است؟" در پايگاه اينترنتي المانيتور نوشت: زماني که از کناره گيري سلام فياض مطلع شدم به ياد صحبت هاي يکي از مقامات اسرائيل افتادم که چند سال قبل گفته بود استعفاي سلام فياض به نفع حماس است و حاکميت فلسطيني ها و راهکار تشکيل دو کشور مستقل را به مخاطره مي اندازد. اين مقام اسرائيلي گفت شما مي دانيد بزرگ ترين کابوس من چيست؟ خودش در جواب گفت اين که روزي براي يکي از نشست هاي هماهنگي با فياض، وي را ملاقات کنم و وي کليدهاي حکومت فلسطين را به من واگذار کند دست هاي مرا بفشارد و بعد به خانه اش برود. اين مقام اسرائيلي در توضيح اين سخنان خود گفت در صورت وقوع چنين وضعي آيا اسرائيل ناچار خواهد شد که حاکميت نظامي خود را بر کرانه باختري اعمال کند و به نيروهاي پليس، معلمان، پرستاران آن جا حقوق پرداخت کند؟ همچنين آيا ناچار خواهد بود زيرساخت هاي مورد نياز کرانه باختري را ايجاد کند و ايجاد نظم را در اين منطقه بدست بگيرد؟ همه اين اقدامات هم در وضعي انجام خواهد شد که وضع در مناطق فلسطيني بحراني است و اسرائيل نمي تواند از ساکنان فلسطيني اين مناطق ماليات اخذ کند.

نويسنده المانيتور در ادامه نوشت: براساس ارزيابي هاي اسرائيل و اقتصاددانان خارجي انحلال تشکيلات خودگران فلسطين سالانه حدود چهار ميليارد دلار به آن ضرر تحميل خواهد کرد. اين چيزي نيست که بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل و يائير لاپيد وزير دارايي جديد وي خواهان آن باشند.

آکيوا الدار در ادامه نوشت درست است که سلام فياض کليد حکومت فلسطين را به اسرائيل تحويل نداده است اما وي اين کليدها را به محمود عباس تحويل داده است که تلاش مي کند در برابر فشارهايي که براي انحلال تشکيلات خودگردان فلسطين به وي اعمال مي شود مقاومت کند. اما اکنون استعفاي سلام فياض باعث شده است که سئوالي که تاکنون بطور غيرعلني مطرح بود بار ديگر بصراحت مطرح شود. سئوال اين است که تا چه زماني تشکيلات خودگردان فلسطين قادر خواهد بود بعنوان بخش فرعي حاکميت اسرائيل در کرانه باختري به فعاليت خود ادامه دهد و سياست هاي اسرائيل را در بخش شهرک سازي و در حوزه ديپلماتيک به شکل کنوني ادامه بپذيرد؟ اين همان کابوسي است که مقام اسرائيلي درباره آن صحبت کرده بود. تا چه زماني ماليات دهندگان آمريکايي، اروپايي و ژاپني قبول خواهند کرد که هزينه هاي توافقنامه اسلو را که بيست سال پيش امضا شده است بپردازند؟ در حالي که اکنون معلوم نيست آينده اين توافقنامه چگونه خواهد بود؟

آکيوا الدار نويسنده اسرائيلي در ادامه گزارش خود نوشت بعد از سال 2001 که ياسر عرفات رهبر فقيد تشکيلات خودگردان فلسطين تحت فشارهاي کاندوليزا رايس مشاور امنيت ملي جورج بوش در آن زمان سلام فياض را بعنوان وزير خزانه داري تشکيلات خودگران فلسطين انتخاب کرد فياض بعنوان معتمدترين مقام تشکيلات خودگردان براي کشورهاي غربي شناخته مي شد. تا زماني که سلام فياض بعنوان فردي که  دکتراي اقتصاد از دانشگاه تگزاس داشت و مسئوليت خزانه داري تشکيلات خودگردان فلسطين  را برعهده داشت در تشکيلات خودگردان حضور داشت رهبران کشورهايي که به فلسطين کمک مي کنند مي توانستند راي دهندگان خود را متقاعد کنند که ماليات هاي آنها به افرادي سالم اعطا مي شود. سلام فياض چهل هزار فرصت شغلي را حذف کرد. 

آکيوا الدار نويسنده گزارش درباره تاثيرات کناره گيري سلام فياض در پايان نوشت در حالي که صداي بسته شدن دروازه ارتباط ميان رام الله و اسرائيل و قطع روابط ميان اسرائيل و تشکيلات خودگردان فلسطين شنيده مي شود همزمان شاهد قطعي ارتباط ميان تشکيلات خودگردان فلسطين و غرب هم هستيم. اما سئوالي که مطرح مي شود اين است که آيا انعکاس اين صداها به بيت المقدس خواهد رسيد و براي مقامات اسرائيل همچون يک هشدار خواهد بود يا خير؟ پاسخ اين سئوال در دستان دو نفر است بنيامين نتانياهو و باراک اوباما. 

آکيوا الدار نويسنده اسرائيلي است که براي پايگاه اينترنتي المانيتور مي نويسد. وي پيش از اين تحليلگر روزنامه هاآرتص بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار