رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: دشمن اجازه مدیریت دانش را به ما نمی‌دهد و این را در مدیریت خود نگه می‌دارد تا یک متخصص ایرانی در شبکه طراحی شده دشمنان به عنوان یک کارگر باشد.

به گزارش حوزه دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، سردار "محمدرضا نقدی" رئیس سازمان بسیج مستضعفین در نشستی که با حضور اساتید و مهندسین بسیجی کشور در حاشیه بازدید از هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد، گفت: در دهه پیشرفت و عدالت که مقام معظم ولایت نام‌گذاری کردند این نمایشگاه الهامات زیادی را می‌تواند برای مهندسین و کسانی که به دنبال پیشرفت و ترقی کشور هستند داشته باشد.

وی با تاکید بر رصد و علت‌یابی موفقیت‌ها و ناکامی‌ها اظهار داشت: خیلی‌ها تصور می‌کنند که علت ناکامی‌ها نداشتن تخصص و دانش کافی است، اما با بررسی عمیق‌تر، شاهد وجود تخصص‌های زیادی در کشور هستیم که به‌کار گرفته نشده؛ چرا که اتفاقاً عامل بسیاری از موفقیت‌ها، داشتن توانایی در بهره‌گیری خوب و صحیح از ظرفیت‌های موجود است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین وجود بسیاری از ظرفیت‌هایی را که موجب پیشرفت در سال‌های قبل شدند یادآور شد و افزود: عامل مؤثر در دستیابی به موفقیت‌ها و یا ناکامی در فعالیت‌ها، بحث خودباوری است یعنی اینکه یک مجموعه و یا یک فرد، اعتماد به نفس داشته و بر به‌کارگیری ظرفیت‌ها باور داشته باشد و بداند چیزی از دیگران کم ندارد.

نقدی گام نخست در پیشرفت را خودباوری دانست و تصریح کرد: این خودباوری را که امروز منشأ بسیاری از پیشرفت‌ها گردیده مدیون ولایت هستیم و امام راحل و امام حاضر مؤسس بسیاری از خودکفایی‌ها بودند. امام خامنه‌ای از دوران ریاست جمهوری خود، مشوّق افراد فنی در نیروهای مسلح و سایر صنایع برای خودکفایی بودند. امام راحل چندین بار در مواضع خود، القای احساس ضعف و کمبود در مقابل بیگانگان را توسط اساتید به دانشجویان با بیان پیشرفت‌های دیگران، مذموم دانسته‌اند.

وی اصلی‌ترین چالش و مشکل کشور را مدیریت دانش عنوان کرد که فراتر از تخصص در پیشرفت‌ها بوده و ادامه داد: ضعف در مدیریت دانش یعنی اینکه نمی‌دانیم که چه می‌دانیم، چرا که تخصص‌ها و ظرفیت‌های عظیمی وجود دارد که از آن‌ها و روابط موجود بین آن‌ها اطلاع نداریم و اگر مجموعه‌ای بداند که چه می‌داند و بر آن‌ها اشراف کامل داشته باشد، بدون هیچ کار خاصی، دانش آن مجموعه سه برابر می‌شود.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین تلاش دشمنان برای تحمیل قدرت بر کشور را یادآور شد و بیان کرد: استکبار مانع ورود کشور به بسیاری از حوزه‌های پیشرفت می‌شد، ولی جوانان ما توانستند این حصار را شکسته و در بسیاری از رشته‌ها، لبه‌های علم را به‌دست آوردند و حتی خود آن‌ها می‌گویند سرعت پیشرفت علمی ایران یازده برابر متوسط دنیاست.

نقدی به نقشه دشمن پس از دستیابی جوانان به علوم اشاره و خاطرنشان کرد: حال که این تخصص‌ها جوشیده و پیدا شده است دشمن اجازه مدیریت دانش را به ما نمی‌دهد و این را در مدیریت خود نگه می‌دارد تا یک متخصص ایرانی در شبکه طراحی شده دشمنان به عنوان یک کارگر باشد. صورت مسئله را آن‌ها می‌دهند و تنها پاداش خوب، زمانی داده می‌شود که پاسخ مسئلهٔ آنان داده شود و این دانش برای حل مشکلات کشور خودمان استفاده نشود.

جانشین فرمانده کل سپاه در امر بسیج، جوشش اختراعات در سنین مختلف کشور را نشانهٔ دستیابی ایران به خودباوری و اعتماد به نفس بالا دانست و گفت: رسالت امروز جامعه علمی و فنی، مدیریت دانش در کشور است؛ یعنی وصل کردن قطعات کوچک علم و تخصص در کشور با یکدیگر و ایجاد یک سیستم. علامت موفقیت مدیریت دانش در کشور نیز این است که خودمان صورت مسائل را طرح کرده و پاسخ آن را توسط ظرفیت داخلی و حتی با کمک دیگران حل کنیم.

وی در ادامه اظهار داشت: وقتی مدیریت دانش در اختیار ما باشد، به دلیل در اختیار داشتن طراحی و مدیریت اصلی و اداره امور بر اساس مصلحت خود، استفاده از علم دیگران یک فضیلت و قدرت است نه یک ضعف.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین به مدیریت "آی اس آی" بر دانش جهان و کشور اشاره کرد و افزود: موانعی همچون منفعت‌طلبی شخصی و قشری باعث می‌شود کسانی نگذارند مشکلات از صنعت ما به روی میز استادان و دانشجویان و محققان، جهت حل مشکل برسد و ما باید با جهاد بتوانیم مدیریت دانش را به داخل کشورمان منتقل کنیم.

نقدی با طرح این سؤال که چرا نباید پایان نامه دانشجویان کشور، مشکلات خودمان را حل کند، تصریح کرد: بالا بودن قیمت دلار و وجود تحریم‌ها باعث شده تا مؤسسات تولید داخلی رونق یابند، اما نباید همیشه رونق تولید در کشور تحمیلی باشد، بلکه لازم است خودمان به صورت ساختاری رشد کنیم. فرایند فعلی و فشارها وابستگی به نفت خام را کاهش داده، ولی بهتر است خودمان تصمیم به این کار بگیریم، همان‌طور که تدبیر مقام معظم ولایت نیز همین بوده که متأسفانه توسط دولت وقت، اجرایی نشد.

وی خطاب به وزاتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی بیان کرد: وزارت نفت و صنایع برای هرسال یک کتاب شامل چند هزار مسئله فنی مربوطه را میان دانشگاه‌های صنعتی منتشر و توزیع کنند تا آن‌ها این مسائل را حل کنند و به مشتریان آن تحویل دهند و در نتیجه مشکلات داخل کشور مرتفع و دانشگاه‌های ما برای پیدا کردن مسائل و نوشتن مقالات در اینترنت سرگردان نباشد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین به کم‌کاری دستگاه‌های دولتی در این زمینه اشاره کرد و ادامه داد: حال که دستگاه‌ها این کار را نمی‌کنند بسیج به عنوان پرکننده این خلأها در نظام برای این امر مهم اقدام کرده است و آن‌را با سازماندهی جدید بسیج مهندسین عملیاتی می‌کند؛ بسیج مهندسین باید این چرخه را برقرار کنند و با همکاری بسیج اساتید دانشگاه‌ها و بسیج دانشجویی، زحمات اساتید و محققان را به مسیر حل مشکلات و مسائل کشور بیاورند تا حتی صادر کننده فناوری‌ها باشیم.

نقدی نقش‌آفرینی بسیج مهندسین در چرخه فرآیند مدیریت دانش و راه‌یابی تکنولوژی به بازار را از حماسه‌های اقتصادی بسیج مهندسین دانست و خاطرنشان کرد: مدیریت دانش قدمی مهم است که کشور را به قله‌های اصلی برساند تا مطالبه مقام معظم ولایت عملی شود که معظم له فرمودند «هر دانشمندی اگر بخواهد به آخرین فراورده‌های علمی دست پیدا کند، ناچار باشد زبان فارسی را - که شما اثرتان را به زبان فارسی نوشته‌اید - یاد بگیرد».

انتهای پیام/
برچسب ها: سردار نقدی ، بسیج ، سپاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار