وی در عین حال در خصوص قطعیت یا عدم قطعیت حضور وزیر آموزش و پرورش در انتخابات ریاست جمهوری اظهار نظر صریحی نکرد.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش همچنین در خصوص طرح رتبه بندی معلمان با تاکید به شعار جدید آموزشی "بازمهندسی نیروی انسانی" اضافه کرد: شرط اصلی اجرایی شدن سند تحول بنیادین رتبه بندی معلمان است.
تابستان شلوغ در انتظار معلمان
وی تاکید کرد: معلمان در رتبه اساتید دانشگاه هستند و ضروری است مجلس مطالبه سند تحول بنیادین در خصوص رتبه بندی معلمان را جدی بگیرد تا پس از این افرادی با صلاحیت حرفه ای، تعهدی و تخصصی وارد حرفه معلمی شوند.
سحرخیز با بیان اینکه به منظور پیاده سازی سیستم جدید آموزشی تمامی معلمان اول متوسطه دوره خواهند دید، از تابستان پرکار معلمان خبر داد و یادآور شد: با توجه به تغییر کتب درسی معلم نمی تواند با سواد 20 سال قبل خود اقدام به تدریس کتاب کند و به همین منظور آموزش معلمان ضرورت ویژه دارد.
وی افزود: هرگونه پیشنهاد معلمان برای کتب جدیدالتالیف مورد بررسی قرار می گیرد و گلایه های مطرح شده در خصوص کتاب مقطع ششم ابتدایی نیز مورد بررسی مولفان کتب درسی است.
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نقشه راه وزرا است
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، این سند را قانون مصوب و نقشه راه وزرای آینده آموزش و پرورش مورد دانست و ادامه داد: سند تحول با آمد و رفت یک وزیر تغییر نمی کند و هر وزیری پس از این موظف به اجرای آن است.
وی با بیان اینکه به مانند تغییرات سیستم آموزشی در دولتهای دیگر این سند قابل تغییر نیست، ادامه داد: تدوین سند تحول بنیادین موجب شده است وزرات آموزش و پرورش پس از این عرصه تاخت و تاز وزیران و اعمال سلیقه آنها نباشد.
سحرخیز تاکید کرد: این سند آزمون و خطا نیست و پس از چندین سال مطالعه و سنجش شرایط محیطی تدوین شده است.
نظام 3-3-3-3 سیاست عقب گرد به گذشته نیست
به گفته وی از جمله نقاط عطف برنامه سند تحول ایجاد نظام آموزشی 3-3-3-3 است که دانش آموز دو دوره ابتدایی سه ساله و دو دوره متوسطه سه ساله را در طول تحصیل سپری می کند.
معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص مشکلات اجرای این طرح و برخی انتقادهای وارده به نحوه پیاده سازی آن، تاکید کرد: اجرای طرح به گسترده گی این سیستم آموزشی در سالهای اول با مشکلاتی مواجه خواهد بود که قابل انکار نیست.
وی عنوان کرد: در حال حاضر تاکید ما به تحصیل دانش آموز به صورت جداگانه در هر یک از این مقاطع سه ساله است اما امکانات آموزشی و تعداد مدارس پاسخگوی فعلی اجرای این مهم نیست.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش معتقد است اجرای این سیستم آموزشی عقب گرد به سیاستهای قبلی نبوده و ضرورتی است که مطابق با شرایط جامعه اجرایی می شود.
سحر خیز در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به توسعه رشته های فنی حرفه ای و کاردانش در برنامه پنجم توسعه ادامه داد: در حال حاضر 45 درصد دانش آموزان سراسر کشور در رشته های فنی حرفه ای و کاردانش تحصیل می کنند.
توسعه رشته های نظری بدون آینده نگری انجام شد
وی با بیان اینکه مطابق با سیاست برنامه پنجم توسعه باید 50 درصد دانش آموزان تحت پوشش رشته های فنی حرفه ای و کاردانش باشند از تحقق زودهنگام این مهم ابراز امیدواری کرد.
سحرخیز در پاسخ به اینکه آیا توسعه رشته های فنی حرفه ای در تعادل نیروی فارغ التحصیل و شاغل به مانند رشته های نظری مشکلی ایجاد خواهد کرد یا نه، متذکر شد: توسعه رشته های نظری در سالهای گذشته بدون برنامه ریزی برای منابع انسانی و آینده نگری صورت گرفته است.
وی ادامه داد: ضروری بود موج آموزشی را در دوره متوسطه مدیریت کنیم تا با خیل مهندسان جویای میز مواجه نشویم.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مهمترین دلیل توسعه رشته های فنی حرفه ای پاسخگویی به افکار عمومی است، تاکید کرد: همه چیز به اراده دولت وابسته نیست و در حال حاضر اقبال عمومی به رشته های فنی حرفه ای بیشتر است.
وی اضافه کرد: در سطح دنیا 80 درصد از نیروی کار بازار تحصیل کرده فنی حرفه ای و تنها 20 درصد رشته های نظری است در حالی که این نسبت در ایران برعکس بوده مشکلاتی را به وجود آورده است.
سحرخیز با تاکید به اینکه توسعه رشته های فنی حرفه ای باید متناسب با بازار کار و نیاز بومی مناطق باشد افزود: به عنون مثال توسعه بیش از حد رشته حسابداری در آینده می تواند مشکلاتی را به وجود آورد.
نخبگان علمی وارد رشته های علوم انسانی شوند
این مسئول معتقد است توسعه نامتوازن رشته های نظری موجب غفلت از رشته های علوم انسانی در سالهای اخیر شده است بطوریکه در حال حاضر خلاء نیروهای کاردان در رشته های علوم انسانی مشاهده می شود.
وی ادامه داد: به منظور رفع این مشکل ضروری است برنامه ریزی ها به سمت هدایت نخبگان علمی به ویژه دانش آموزان تیزهوش و نمونه برای ورود به رشته های علوم انسانی برود.
سحرخیز با تاکید به نیاز آینده کشور به رشته های علوم انسانی، عنوان کرد: این تعداد می تواند در پستهای مدیریتی و برنامه ریزی های کلان مملکتی فعالیت کنند.
جذب 85 درصدی ظرفیت دانشگاهها بدون کنکور
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش همچنین در خصوص حذف کنکور به خبرنگاران گفت: با توجه به رقابت بر سر رشته های مطرح و وضعیت فعلی سیستمهای آموزشی حذف کنکور در کوتاه مدت ممکن نیست.
وی با بیان اینکه به زودی 85 درصد از ظرفیت دانشگاهها بدون کنکور جذب دانشجو خواهد کرد، ادامه داد: 15 درصد باقی مانده رشته های پرطرفدار در دانشگاههای مطرح کشور است که نمی توان بدون رقابت علمی اقدام به جذب دانشجو کرد.
این مسئول معتقد است تحصیل در مدارس و امتحانات نهایی باید به درجه ای ارتقا یابد که بتواند به حذف کنکور کمک کند.
از طرح هوشمند سازی مدارس رضایت داریم
سحر خیز در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به هوشمند سازی 30 هزار مدرسه در سطح کشور عنوان کرد: از اجرای این طرح با وجود انتقادات وارد به آن رضایت داریم.
وی با بیان اینکه دوره تدریس با گچ و تخت سیاه سپری شده است هوشمند سازی مدارس را گامی برای توسعه فن آوری های نوین در مدارس برشمرد و افزود: امروز معلم کلاس می تواند ضعف تجهیزات آزمایشگاهی یا سایر امکانات را با نمایش یک فیلم در رایانه برای دانش آموزان جبران کند.
وی در خصوص نارضایتی معلمان از دوره های آموزشی این طرح ادامه داد: با وجود اینکه معلمان مدرک رایانه خود را در پرونده دارند اما به دلیل عدم استفاده عملی از این علم با مشکل مواجه بودند.
سحر خیز معتقد است هوشمند سازی مدارس فرصتی را برای ارتقا سواد رایانه ای معلمان ایجاد کرده و از دیگر سو جذابیت کلاس درس را نیز ارتقا بخشیده است.
این مسئول تاکید کرد به منظور توسعه هوشمند سازی مدارس هر مدرسه تیزهوشان، هیئت امنایی و نمونه دولتی که از سال آینده مدرسه خود را هوشمند نسازد سلب امتیاز خواهد شد.
شهریه سلیقه ای مدارس غیرانتفاعی ایجاد رقابت می کند
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در خصوص اعلام نظر وزرات خانه مبنی بر دریافت شهریه به صورت سلیقه ای در مدارس غیر انتفاعی از سال آینده تصریح کرد: مدیران مدارس خاص مطابق با قانون می تواند به چندین شیوه درآمد زایی کند.
وی سرانه وزرات، فوق برنامه، کمک هزینه خیرین و مشارکتهای مردمی و ارائه دروس اضافی اختیاری را از جمله این موارد برشمرد و تاکید کرد: این زمینه درآمد به منظور توسعه مدرسه با تدبیر مدیر است.
سحرخیز اضافه کرد: در مدارس غیر انتفاعی با وجود پایه برای شهریه مدارس می توانستند در صورت ارائه فوق برنامه هزینه های جانبی را دریافت کنند.
وی افزود: ادامه اجرای این مهم تنها باید در چارچوب قانون و با مشخص شدن سرفصل خدمات آموزشی ارائه شده از سوی مدرسه ممکن خواهد بود.
این مسئول معتقد است دریافت سلیقه ای شهریه در مدارس غیر انتفاعی می تواند زمینه رقابت و مشتری محوری را در مدارس غیر انتفاعی فراهم کند.
/ک