معاون وزیر خارجه با ابراز شگفتی از اقدام برخی کشورها در دامن زدن به آتش جنگ در سوریه، گفت: متأسفانه اروپا نیز از افراطیان در سوریه حمایت می‌کند.

به گزارش حوزه سياست خارجی باشگاه خبرنگاران، "محمدمهدی آخوندزاده" معاون امور بین‌الملل وزارت امور خارجه که برای شرکت در سومین کنفرانس بازنگری اجرای کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی به لاهه سفر کرده بود، در گفتگوی اختصاصی با "کارولین رولانتس" خبرنگار بخش خاورمیانه روزنامه هلندی ان آر سی، مواضع کشورمان را در حوزه‌های مختلف تبیین کرد.

وی در پاسخ به این مطلب خبرنگار که از نظر مذاکره کنندگان غربی پیشرفتی در مذاکرات اخیر بین ایران و گروه 1+5 در آلماتی روی نداده، گفت: یک موضوع 11 ساله را نمی‌توان به آسانی حل کرد. با وجود این ما احساس می‌کنیم اکنون همه طرف‌ها وارد مسیری جدید شده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که هیچ راه دیگری برای حل مسئله جز گفت‌وگو وجود دارد.

آخوندزاده در ادامه اظهار داشت: چرا برخی از کشورها تا این اندازه بر روی نیات صلح‌آمیز ایران تمرکز می‌کنند، در حالی که مطلبی درباره دیگرانی که در منطقه دارای سلاح هسته‌ای هستند، نمی‌گویند؟ باید کوشش کرد تا همکاری بین‌المللی دائمی ایجاد کرد و ایران در این مسیر نقشی صلح‌ساز ایفا خواهد کرد.

معاون وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به پرسشی در خصوص احتمال حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران توسط آمریکا یا رژیم صهیونیستی گفت: جمهوری اسلامی ایران تحت هیچ شرایطی از حق مسلم خود مبنی بر تولید انرژی صلح آمیز هسته‌ای دست نمی‌کشد. اگر طرف‌های دیگر این موضوع را بپذیرند، بخش اعظمی از مشکل حل شده است. پس از آن باید در پی راهکار برای حل موضوعات دیگر باشیم. در این صورت جایی برای عناصر افراطی و بازگشت به زبان تهدید وجود نخواهد داشت.

معاون امور بین‌الملل وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که دولت ایران به عنوان دوست دولت سوریه برای برقراری دوباره صلح در سوریه چه اقدامی انجام می‌دهد، اظهار داشت: ما با تمام توان خویش کوشیدیم که به ایجاد آشتی در سوریه کمک کنیم. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با "معاذ الخطیب" رهبر مخالفان دولت سوریه در مونیخ دیدار و وی را به گفتگو ترغیب کرد. اما متأسفانه سیل سلاح ارسالی به مخالفان دولت سوریه، کار ما را بسیار دشوار می‌کند. از سوی دیگر، پیش‌شرط مخالفان برای مذاکره استعفای دولت سوریه است. این در حالی است که مخالفان دولت به شکل دموکراتیک انتخاب نشده‌اند و نمی‌توانند در این مرحله چنین شرطی داشته باشند. با وجود این، ما برای میانجی‌گری تلاش کردیم و تلاش خواهیم کرد.

آخوندزاده در ادامه با ابراز شگفتی از اقدام برخی کشورها در دامن زدن به آتش جنگ در سوریه، گفت: متأسفانه اروپا نیز از افراطیان در سوریه حمایت می‌کند.

وی همچنین در خصوص آینده دولت سوریه اظهار داشت: موضوع رهبری کشورها به مردم آن کشورها مربوط می‌شود و عادلانه نیست که در این باره نظر دهیم.

 انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار