پايگاه اينترنتي گلوبال ريسرچ در گزارشي درباره افزايش فقر در ميان کودکان آمريکايي نوشت: گزارش اخير صندوق کودکان سازمان ملل متحد - يونيسف - از افزايش سطح فقر در کشورهاي مهم سرمايه داري حکايت دارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ در اين گزارش آمده است شمار کودکان فقير در جهان " توسعه يافته" در حال افزايش است و استانداردهاي زندگي در آمريکا - که بالاترين توليد ناخالص داخلي را داراست - در ميان ديگر کشورهاي توسعه يافته از پايين ترين استانداردها محسوب مي شود.

اين گزارش با عنوان "رفاه کودکان در کشورهاي ثروتمند" به بررسي شرايط زندگي پرداخته است که کودکان  کشورهاي سرمايه دار در آمريکاي شمالي، اروپا، اقيانوسيه و بخش هايي از آسيا با آن مواجهند.
رتبه بندي اين کشورهاي بر اساس معيارهاي زير انجام شده است:
شاخص هاي رفاهي،  آموزش، سلامت و ايمني،  رفتارها و خطرات ،‌ مسکن و محيط زيست.

تقريبا از هر هفت کودک آمريکايي، يک کودک هم اکنون در فقر زندگي مي کند. بر اساس اين گزارش با در نظر گرفتن همه معيارها آمريکا در فهرست بيست و نه کشور در رتبه بيست و ششم و قبل از کشورهاي يونان، ليتواني و لتوني و روماني قرار گرفته است.
از نظر آموزشي آمريکا در رتبه بيست و هفتم و از نظر شاخص هاي رفاهي در رتبه بيست و ششم جاي گرفته است.
در اين گزارش همچنين آمده است آمريکا  با وجودي که بالاترين نرخ توليد ناخالص داخلي را داراست - طي يک دهه گذشته در انتهاي اين جدول جاي داشته است.

در زمينه اصول رفاهي اين گزارش بر نرخ فقر کشورها به صورت جداگانه  و شکاف بين متوسط درامد و طبقه بندي کودکان فقير متمرکز شده است.

به طور ميانگين  سي و شش درصد کودکان در آمريکا زير خط رسمي فقر زندگي مي کنند که اين ميزان با کودکان فقير در ايتاليا و يونان برابري مي کند.

خط رسمي فقر در هر کشور بر اساس پنجاه درصد متوسط در آمد هر کشور خاص تعيين مي شود. خود اين رقم نيز بسيار پايين است و بسياري از خانواده هايي که بالاي خط فقر زندگي مي کنند در شرايط بسيار دشواري زندگي مي کنند.
يکي از موارد خاص ذکر شده در اين گزارش، نرخ مرگ و مير کودکان است. آمريکا، انگليس و کانادا ، سه کشور ثروتمند جهان به سبب جلوگيري از مرگ و مير کودکان در رتبه خوبي قرار دارند.
اين گزارش مي افزايد از هر صد هزار مرگ در آمريکا ، هشت مورد بر اثر خودکشي است که اين رقم بالاتر از نرخ خودکشي در ليبي در سال دو هزار و هشت است. کشورهاي داراي بالاترين سطح رفاه کودکان کشورهاي شمال و غرب اروپا هستند.

در اين ميان فنلاند با پنج درصد کمترين نرخ کودکان فقير را داراست.

نرخ فقر در اروپا در سال هاي اخير افزايش يافته است. طي سه سال گذشته اقدامات رياضتي سخت گيرانه اي در اين کشورها اعمال شد .

بر اساس بررسي هاي مربوط به بخش اموزشي در کشورهاي پيشرفته،  آمريکا بار ديگر يکي ديگر از کشورهايي است که جمعيت کودکان در آن کاهش يافته است.

باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا در نطق سالانه خود در سال 2013، از برنامه هايي براي افزايش کيفيت آموزش کودکان خبر داد.  اين در حالي است که طي چهار سال اخير صدها مدرسه در آمريکا به سبب کاهش بودجه تعطيل و صدها هزار معلم نيز اخراج شده اند.

شرايط زندگي افراد جوان در آمريکا مناسب نيست. طي چهار دهه گذشته نابرابري اجتماعي در اين کشور افزايش يافته است. 

از زمان آغاز بحران اقتصادي جهاني در سال 2008 ، حمله به طبقه کارگري افزايش يافته است.

تريلياردها دلار در اختيار بانک ها قرار گرفته است در حالي که دولت اوباما هم اکنون سردمدار کاهش صدها ميليارد دلار از بودجه برنامه هاي اجتماعي از جمله برنامه هاي بهداشتي است.

عواقب فقر کودکان و ديگر نابرابري هاي اجتماعي چنان نگران کننده است که قابل پيش بيني نيست.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار