رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: سونامی حوزه سلامت در دنیای امروز، بیماری های غیرواگیر است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان ، دکتر محمدحسین اعرابی، حفظ سلامتی و مراقبت از بدن را از وظایف مهم و اساسی فرد، خانواده و اجتماع برشمرد و اظهار داشت: سلامتی یکی از نعمت های ارزشمند الهی است که هر فرد موظف به مراقبت و مدیریت سلامت خود می باشد.

وی با اشاره به هفته سلامت و تاکید سازمان بهداشت جهانی بر کنترل فشار خون به عنوان شعار امسال افزود: فشار خون بالا یکی از معضلات مهم امروز دنیا محسوب شده و توجه به آن موجب می شود سیاستگذاران با یک عزم جهانی برای باز کردن یکی از گره های بهداشتی درمانی تلاش و برنامه ریزی کنند.

دکتر اعرابی، دو سوم تمام مرگ و میر دنیا را ناشی از بیماری های غیر واگیر عنوان کرد و تصریح کرد: سونامی بیماری های غیرواگیر از جمله بیماری های قلبی عروقی، ریوی، دیابت، سرطان ها، سکته مغزی و بیماری های کلیوی در صورت نبود مراقبت کافی، در آینده تهدیدآمیز تر خواهد شد.

وی، یکی از دلایل عمده این بیماری ها را پرفشاری خون دانست و یادآور شد: سالانه 9 میلیون نفر در دنیا بر اثر این بیماری فوت می کنند که عمده آن ناشی از سکته قلبی مغزی می باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، با اشاره به قابلیت پیشگیری، کنترل و درمان فشار خون بالا تاکید کرد: تغذیه، ورزش و تحرک بدنی، دخانیات، اضطراب و الکل از عوامل مهم و موثر در افزایش فشار خون است.

دکتر اعرابی، کاهش مصرف نمک طعام در غذا را ساده ترین و کم هزینه ترین روش تنظیم فشار خون عنوان کرد و اظهار داشت: برخلاف تصور عمومی که به نمک سرسفره توجه می کنند، بیشترین نمک دریافتی از طریق مواد غذایی مانند غذاهای آماده، کنسروها، سس، تنقلات و ... است.

وی، تربیت امروز کودکان با ذائقه شور را برای آینده آنان خطرساز برشمرد.

رئیس دانشگاه، در پایان به اقدام دانشگاه علوم پزشکی در زمینه غربالگری و سنجش فشار خون در مراکز بهداشتی کاشان اشاره کرد و افزود: همچنین تلفن 1490 به صورت دائمی پاسخگوی شکایات مردمی در خصوص مسائل بهداشتی است.

دکتر اعرابی، همچنین از خدمات ارزنده خیّران سلامت کاشان تقدیر و بر تداوم این کمک ها ابراز امیدواری کرد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.