آیین سنتی و مذهبی ورف چال امسال نیز با عبور از میانه فروردین با حضور اقشار مختلف مردم آمل در دامنه قله دماوند در منطقه اسک وش از توابع بخش کوهستانی لاریجان این شهرستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران علاوه برمردم روستاهای لاریجان ، هموطنان زیادی نیز از سراسر کشور برای تماشای این آیین سنتی به منطقه سفر کردند.

حضور جوانان منطقه و نیز شهرستان آمل در محل برگزاری این مراسم که پا به پای بازماندگان این آئین کهن حضور داشتند، به زیبایی آن افزوده بود.

بر اساس رسوم دیرینه ، مراسم ورف چال در آمل فقط با حضور مردان در دامنه کوه برگزار می شود و در روز برگزاری این آیین هم زنان روستای اسک به هیچ فرد غریبه ای اجازه ورود به این روستا را نمی دهند.

آیین سنتی وَرفِ چال که سابقه حدود 600 ساله دارد ، تا پیش از این هر سال در یکی از روزهای جمعه نیمه دوم اردیبهشت ماه برگزار می شد ، اما برای جلوگیری از ورود افراد غیر مسوول و دخالت غیربومیان و ایجاد خدشه در این آیین سنتی ، به پیشنهاد اهالی روستای اسک ، اکنون این مراسم به جای روز جمعه در یکی از روزهای میانی هفته برگزار می شود.

این مراسم هرساله در اردیبهشت ماه برگزار شده و با نظمی خاص و با حفظ آداب ملی و مذهبی برای ادای دین و برآوردن حاجات شرعی، با تمسک به ادعیه ائمه اطهار (ع ) برای حمل برف با نشانه تقدس وسفیدی بخت با دست به دست کردن برف از دامنه های ورفِ چالِ اَسکِ وَش اقدام می کنند.

اهالی روستای اسک بر اساس یک رسم و سنت قدیمی در منطقه اسک وش با جدا کردن تکه های برف و حمل آن حدود یک کیلومتر به سمت گودالی که حدود 10متر عمق و یک متر پهنا دارد، آن را پر از برف می کنند و معتقدند آب این گودال در فصل گرم سال برای رهگذران و حیوانات منطقه قابل استفاده است.

حضور افراد با گروه های سنی متفاوت در این مراسم در نوع خود و حجم برفی که بر دوش می کشند ، جالب توجه است.

پس از پر شدن برف در گودال ، افراد دور یک سفره بزرگ که حاشیه گودال پهن می شود غذاهای سنتی را که به همراه آوردند صرف کرده و جشن می گیرند.

اگر چه پر کردن گودال 10 متری با برف تنها کار مردان است و هیچ زنی اجازه ورود به منطقه ورف چال را در روز موعود ندارد ، اما زنان اسکی در این روز برای خود حکومت زنانه در روستا تشکیل می دهند و حکمرانی می کنند.

البته مردم منطقه حکومتداری یک روزه توسط زنان را برنامه زن شاهی می نامند.

در این روز زنان اسکی در روستا می مانند و مردان در پی برگزاری مراسم برف چال از روستا خارج می شوند و به این گونه است که زنان روستا به صورت موقت زمام امور روستا وبه اصطلاح حکومت را در دست می گیرند.

زنان روستای اسک برای تحقق هدفشان از میان خود حاکمی بر می گزینند تا به نظام حکومتی که به طور موقت در روستا ایجاد شده سر و سامان دهند و این مراسم تا نزدیک ظهر ادامه دارد و با پذیرایی میهمانان با غذاهای متنوع سنتی که بر مبنای ادای نذورات جمع آوری می شود ، پایان می یابد.

رسوم تیرماسیزده شو، چهارشنبه سوری ، نوروز خوانی ، تحویل سال نو و عید نوروز ، عزاداری تاسوعا و عاشورا ، تعزیه خوانی در ماه محرم از دیگر مراسم سنتی مورد توجه مردم مازندران است./س

برچسب ها: آیین ، سنتی ، ورف چال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.