مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: با بهره برداری از 73 طرح پتروشیمی در دست اجرا، ظرفیت نصب شده بخش پتروشیمی به بیش از 100 میلیون تن خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، عبدالحسین بیات در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشست خبری با اشاره به عملکرد صنعت پتروشیمی در سال گذشته، در برنامه پنجم توسعه و در سال جاری گفت: طرح‌های مهر ماندگار در نهایت به 31 طرح مصوب رسیدند که با اجرای آن ها 13 میلیون تن ظرفیت اسمی به صنعت پتروشیمی افزوده خواهد شد و روی این طرح 5.3 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد.
 
وی با اشاره به این‌که تا پایان اسفند ماه سال 1391، 17 طرح به بهره برداری رسید گفت:‌ ظرفیت طرح‌های مورد نظر به میزان هشت میلیون و 157 هزار تن بوده است و 14 طرح باقیمانده به ظرفیت چهار میلیون و835 هزار تن است که باید به پایان برسند.
 
بیات با اشاره به اینکه پس از اجرای تمامی طرح‌های مهر ماندگار به ظرفیت بیش از 60 میلیون تن خواهیم رسید در حالی که هنگام شروع طرح‌های مذکور ظرفیت نصب شده به میزان 51 میلیون و 125 هزار تن بوده است.
 
وی با تاکید بر اینکه ظرفیت نصب شده کشور نسبت به پایان سال 90 ، 25.4 درصد رشد داشته است، گفت: این رشد به خاطر شکل گیری طرح‌های مهر ماندگار بود که 9 طرح از 17 طرح راه اندازی شده به طور رسمی افتتاح شدند و هشت طرح در حال تولید و در انتظار افتتاح رسمی هستند.
 
معاون وزیر نفت با اشاره به بررسی ظرفیت‌های چهار طرح گفت: طرح‌های یوتیلیتی متمرکز پتروشیمی فجر، پلی اتیلین سنگین پتروشیمی ایلام، طرح‌های زیربنایی در عسلویه مانند اسکله صادراتی فاز دو و طرح فاز یک پتروشیمی دماوند بررسی شدند و به زودی برظرفیت نصب شده کشور می‌افزاید؛ طرح پلی اتیلین سنگین پتروشیمی ایلام در اردیبهشت سال جاری مراحل راه اندازی را پشت سر می‌گذارد و در حال حاضر عمده نیازی که برای تحقق برنامه وجود دارد تامین منابع مالی است.
 
بیات با اشاره به این‌که از طریق صندوق توسعه ملی و فاینانس‌های خارجی تامین منابع مالی مورد نیاز را پیگیری می‌کنیم گفت:‌ در حال حاضر تامین مالی 21 طرح از مسیر فاینانس خارجی پیگیری می‌شود که مجوز گشایش ال.سی پنج طرح صادر شده و منتظر صدور مجوز گشایش ال.سی باقی طرح‌ها توسط بانک‌ها هستیم.
 
وی با اشاره به این‌که برای اجرای 21 طرح مذکور نیاز به 13 میلیارد دلار منابع مالی است، گفت: تامین منابع مالی 17 طرح پتروشیمی نیز از طریق صندوق توسعه ملی پیگیری می‌شود که در مسیر جذب تسهیلات ارزی و ریالی قرار دارند.
 
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران همچنین به گشایش ال.سی به میزان دو میلیارد دلار اشاره کرد و گفت: 12 طرح توسعه‌ای نیز در دست داریم که بالغ بر سه میلیارد دلار منابع آن‌ها محقق شده و در مسیر اجرا قرار دارند.
 
 وی با تاکید براینکه  در حال حاضر 73 طرح پتروشیمی در دست اجرا قرار دارد که با اجرای این طرح ها، 64 میلیون تن ظرفیت نصب شده محقق می شود اظهار داشت: ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی در کشور به بیش از صد میلیون تن خواهد رسید.
 
مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی ایران، ادامه داد: در سال گذشته، 41 میلیون تن تولید در صنعت پتروشیمی محقق شد که 28 میلیون تن در بازار عرضه و مابقی به عنوان خوراک بین مجتمعی مبادله شد.
 
بیات تصریح کرد: از مجموع 28 میلیون تن محصول عرضه شده، 15.5 میلیون تن صادر و مابقی در اختیار صنایع تکمیلی داخلی قرار گرفت.
 
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، اضافه کرد: از محل صادرات 15.5 میلیون تن محصول پتروشیمی، 12 میلیلارد دلار درآمد ارزی نصیب کشور شد.
 
وی تصریح کرد: در طول زمانی که حلقه تحریم ها تنگ تر شده بود، توانستیم بیش از 25 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی از جمله محصولات پلیمری و شیمیایی به صنایع تکمیلی داخلی تحویل دهیم.
 
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به این‌که 12.3 میلیون تن از محصولات پتروشیمی عمدتا از طریق بورس در اختیار صنایع تکمیلی کشور قرار گرفت، اظهار داشت: سال به سال تامین نیاز داخل و توسعه صنایع تکمیلی رو به پیشرفت است و محصولات بیشتر در کشور مصرف می‌شود؛ شرایط صنعت پتروشیمی در مقابله با تحریم‌ها کشور را بیمه کرده است.
 
وی با اشاره به این‌که بیش از 25 میلیون تن از انواع محصولات پتروشیمی شامل محصولات پلیمیری و شیمیایی به صنایع تکمیلی اختصاص داده شده است تصریح کرد: بیش از 40 هزار واحد تولیدی صنایع تکمیلی از این محصولات استفاده کردند و اگر صنعت پتروشیمی شرایط امروز را نداشت تحریم‌ها و شرایط سختی که دارند تهدید جدی برای صنایع تکمیلی بودند.
 
*** تحویل یک میلیون و 620 هزار تن کود اوره به کشاورزان
 
معاون وزیر نفت گفت: در سال گذشته، 20 هزار تن کود اوره مورد نیاز کشاورزان تحویل صنعت کشاورزی شد و پتروشیمی آمادگی داشت تا 2 میلیون و 200 هزار تن سقف نیاز اعلام شده توسط بخش کشاورزی را تامین کند.
 
وی همچنین؛ حجم صادرات کود اوره در سال گذشته را 2.5 میلیون تن ذکر کرد.
 
*** تولید 1.8 میلیارد لیتر بنزین سوپر در مجتمع های پتروشیمی
 
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، با اشاره به تامین بنزین و گازوئیل مورد نیاز کشور به منطور تامین تراز کسری، گفت: در سال 91، 1.8 میلیارد لیتر بنزین سوپر تولید و در اختیار پالایش و پخش فرآورده های نفتی قرار گرفت.
 
وی افزود: در سال گذشته 2.3 میلیارد لیتر هم ماده اولیه گازوئیل (برش سنگین) تولید و به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی عرضه شد.
 
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران تاکید کرد که به دلیل کاهش واردات بنزین و گازوئیل تغییری جدی در تراز واردات کشور نسبت به سال‌های قبل صورت گرفت.

*** برنامه شرکت ملی صنعت پتروشیمی درسال جاری
 
بیات با اشاره به این‌که در سال جاری بنا است بالغ بر 50 میلیون و 200 هزار تن محصول تولید شود گفت:‌ براساس برآوردها 36.4 میلیون تن تولیدات برای فروش و مابقی برای خوراک بین مجتمع‌ها در نظر گرفته می‌شود و 17.4 میلیون تن محصول نیز صادر خواهد شد.
 
*** صادرات به 17.4 میلیون تن می رسد

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به این‌که ارزش صادرات 17.4 میلیون تن محصول پتروشیمی به میزان 13 میلیارد دلار درآمد ارزی است گفت: پیش بینی می‌شود 19 میلیون تن از محصولات پتروشیمی توسط صنایع تکمیلی جذب شوند که هدف هم رشد جذب تولیدات در این بخش است.
 
بیات، حجم تولید در سال جاری را 50 میلیون و 200 هزار تن پیش بینی کرد و گفت: 36.4 میلیون تن برای فروش و مابقی به عنوان خوراک بین مجتمعی مبادله می شود.
 
وی با اشاره به این‌که سهم پتروشیمی در صادرات غیر نفتی در سال 91 ، 35 درصد است گفت: در سال 90 سهم ما از صادرات غیر نفتی 43.4 درصد بود در حالی که اکنون صنایع تکمیلی در داخل میزان بیشتری از تولیدات را جذب می کنند و از سوی دیگر بنزین و گازوئیل نیز صادر نشد و در کشور استفاده شد که در کاهش صادرات نقش داشت.
 
***بازارهای عمده محصولا ت پتروشیمی ایرانی
 
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، گفت : منطقه خاورمیانه با 31.3 درصد، چین با 27.2 درصد، خاور دور 18.5 درصد، هند 10.3 درصد، آفریقا 6.3 درصد، اروپا 6 درصد و سایر مناطق نیم درصد به ترتیب بازارهابی عمده محصولات پتروشیمی به شمار می روند.
 
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به وفور بازارهای صادراتی و تقاضا برای خرید محصولات پتروشیمی گفت: با بالا بردن تولید سعی می کنیم نیاز آن‌ها را پوشش دهیم.
 
*** افزایش 13 میلیون تنی تولید محصولات پتروشیمیی با طرح های مهر ماندگار
 
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت:31 طرح مهر ماندگار در بخش پتروشیمی مصوب شده است که با بهره برداری از این پروژه ها، ظرفیت نصب شده پتروشیمی 13 میلیون تن افزایش خواهد یافت.
 
 
*** تجاری سازی دانش‌های بومی در سال جاری
 
وی با اشاره به این‌که بیش از 80 درصد از نظر وزنی داخلی سازی شده و در حوزه پژوهش و فن‌آوری به بیش از هشت دانش فنی تولیدات محصولات پتروشیمی بومی دست پیدا کردیم که فرایند تجاری آن‌ها امسال محقق می‌شود، گفت: بیش از 25 دانش فنی تولید کاتالیست بومی شده که بیشتر از پنج مورد آن ها دراختیار شرکت‌های سرمایه‌گذار خواهان قرار داده شده ودر حال تولید انبوه هستند، سایر موارد نیز امسال به تولید انبوه می‌رسند.
 
بیات با اشاره به جذب سرمایه گذاران مردمی در پروژه‌های پتروشیمی گفت: از 73 طرح در دست اجرا تنها پتروشیمی دماوند و خط اتیلن غرب و خط اتیلن مرکز دولتی هستند؛ فقط پتروشیمی دماوند صد درصد دولتی است که این مجتمع نیز در دست واگذاری‌ها قرار دارد و از سرمایه گذاران علاقه مند دعوت می کنیم که در دریافت آن اقدام کنند.
 
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران افزود: بقیه طرح‌ها از 80 تا صد درصد با سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام می‌شوند.
 
وی تاکید کرد که تنها طرح‌هایی که کمتر از 20 درصد سهم آن‌ها در اختیار دولت باشد می توانند از صندوق توسعه ملی استفاده کنند.
 
بیات با اشاره به این‌که تمام درآمد خوراک‌های گازی از آن خزانه است و قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها شامل حالشان می‌شود، گفت:‌خوراک‌های گازی تنها در سال 89 وبا اجرای مرحله اول هدفمندی‌ یارانه‌ها افزایش قیمت داشتند اما از آن به بعد قیمت خوراک‌های گازی ثابت ماند.
 
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با تاکید بر لزوم همسنگ سازی خوراک‌های گازی و مایع گفت:‌این کار باید صورت گیرد تا توسعه پتروشیمی به صورت همسطح صورت گیرد.
 
وی با تاکید بر لزوم منطقی شدن قیمت خوراک اظهار کرد: هنگام تنظیم قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها کارشناسی دقیقی روی خوراک‌های گازی صورت نگرفته است به صورتی که در بخش پتروشیمی یک سرمایه گذار 10 درصد و یکی بیش از 50 درصد سود می‌کند که به خاطر تفاوت قیمت گاز و خوراک مایع است.
 
بیات در مورد نحوه دریافت پول خوراک نیز گفت:‌ خوراک‌هایی که برای محصولاتی که در داخل مصرف می‌شوند به صورت ریالی محاسبه می‌شود و خوراک بهای محصولات صادراتی به صورت ارزی دریافت می‌شود.
 
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در ادامه با اشاره به ایجاد فرصت‌های کسب و کار در صنعت پتروشیمی گفت: فرصت‌ها را شناسایی و به مقامات مسوول معرفی می کنیم در همین راستا ایجاد شش شهرک پتروشیمیایی قطعیت پیدا کرده و از وزارت صنعت، معدن و تجارت می خواهیم که پلان‌ شهرک‌ها را در بیاورد.
 
بیات در مورد بازپس گیری پروژه‌های واگذار شده گفت: بازپس گیری پروژه از بخش خصوصی به دولت هرگز در برنامه قرار ندارد چرا که اصل 44 خدشه دار می شود اما با توجه به مشکلات موجود و عدم فعالیت برخی سرمایه‌گذاران برای تامین 80 درصد از منابع طرح احتمال دارد طرح باز پس گرفته شود و به سرمایه گذار دیگر واگذار گردد.
 
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با تاکید بر این‌که از این پس در واگذاری، توان فنی سرمایه گذار و توان مالی وی در نظر گرفته خواهد شد، گفت: متاسفانه در واگذاری‌ها خیلی دقت نشده اما از این پس با معیار بیان شده ممکن است طرحی پس گرفته و به سرمایه گذار دیگر داده شود.
 
بیات با اشاره به این‌که طرح‌های خط اتیلن مرکز متوقف نیستند گفت: باید قرارداد با بانک سپه نهایی شود تا ال.سی گشایش پیدا کند و به محض گشایش ال.سی طرح‌ها جلو می‌روند.در حال حاضر اکثر طرح‌ها بین 10 تا 20 درصد پیشرفت دارند./ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار