حاشیه های پزشکی سلسله گزارشی است که هر هفته از خبر 20/30 شبکه دو سیما با محوریت ارزیابی حوزه سلامت روی آنتن می رود.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگارانٰ؛حاشیه های پزشکی همانگونه که از نامش پیداست،سلسله گزاراشات هفته ای باشگاه خبرنگاران حول محور مسائل پزشکی روز کشور می باشد که هر هفته از خبر 20/30 شبکه دو سیما روی آنتن می رود.

بنابراین گزارش؛حاشیه های پزشکی این هفته به بیان مسائلی مختلفی پرداخت که به اختصار به آن اشاره میشود.

سناریوی جدید بیمارستان های کشور؛ارائه دو صورتحساب بصورت جداگانه

خبرنگار حاشیه های پزشکی همراه با بازرسین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به یک بیمارستان خصوصی در پایتخت جهت ارزیابی صورتحساب های این بیمارستان مراجعه کردند.
در این بازرسی مشخص شدٰ،بیمار پس از درمان علاوه بر پرداخت صورتحساب خود بیمارستان،موظف است صورتحسابی جداگانه بعنوان صورتحساب پزشک که البته خارج از چهارچوب بوده و جز هزینه های بیمارستان تلقی نمی شود،پرداخت کند!

در این بین گزارشی از بیماری پخش شد که علاوه بر پرداخت صورتحساب بیمارستان،مبلغ 5 میلیون تومان بصورت جداگانه به حساب پزشک مربوطه واریز کرده بود.

گفتنی است؛ 2 سال پیش بازرسین به بیمارستان مذکور رفته و تذکراتی مبنی بر عدم تطابق مبلغ دریافتی بیمارستان با رقم ذکر شده در صورتحساب،داده بودند، که البته آنچه که از شواهد پیداست این تذکرات کاملا بی نتیجه بوده است.

ابلاغ و اجرایی خودسرانه تعرفه ها توسط برخی از بیمارستان ها

با گذشت یک ماه از سال جدید،اما هنوز تعرفه های پزشکی سال 92 به بیمارستان ها ابلاغ نشده است، اما با این حال مسئولان برخی از بیمارستان ها،اقدام به ابلاغ و اجرایی خوسرانه تعرفه ها کرده اند!

بر اساس این گزارش؛ طبق قانون برنامه چهارم توسعه،قرار بر این بود که 70 درصد هزینه های درمان توسط بیممه ها و 30 درصد مابقی توسط مردم پرداخت شود که بر اساس شواهد مدت زیادی است که این قضیه کاملا به عکس انجام میشود!

آمبولانس های خصوصی،راهی برای یافتن تخت های نادر ICU

طبق شواهد،در این روزها تخت ICUبصورت چشمگیری کمیاب شده است اما با این حال مراکز آمبولانس های خصوصی با هدف یافتن تخت بخش مراقبت های ویِه، این کمبود را جبران کرده اند.

در این بین مصاحبه ای از این آمبولانس های خصوصی پخش شد، که در آن مسئول آمبولانس ،ودیعه بستری شدن در بیمارستان خصوصی را 3 تا 58 میلیون تومان و هزینه هر شب تخت ICU را مبلغی بین یک میلیون و 500 هزار تا 2 میلیون عنوان کرد.

خبرنگار نیز بیان کرد: نمیدانیم که آیا واقعا این کار،جز وظایف آمبولانس های خصوصی است یا خیر؟! اما قضاوتش با مسئولان وزارت بهداشت!

اثبات عدم کارایی سیستم 1490

مسئولا وزارت بهداشت اعلام کردند که مردم می توانند جهت ارائه شکایات خود مبنی بر گرانی داروها با شماره تلفن 1490 تماس حاصل نمایند.

خبرنگار حاشیه های پزشکی جهت صحت سوق این مسئله،تماسی با 1490 گرفت که البته پاسخ قابل تأملی دریافت نکرد.

 "جدایی ایران از تهران" بحث داغ این روزهای دنیای پزشکی

بحث داغ این روزهای دنیای پزشکی،بحث قانونی و یا غیر قانونی بودن ادغام و انفصال دو دانشگاه علوم پزشکی تهران وایران است.

وحید دستجردی وزیر سابق وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی در آبان ماه 89 اقدام به ادغام دو دانشگاه تهران و ایران کرد که به گفته وی،این ادغام کاملا طبق موازین قانونی و با موافقت شخص رییس جمهور و زیر نظر معاونت توسعه مکدیریت و منابع انسانی رییس جمهور "فروزنده دهکردی" صورت گرفته بود.

فروزنده دهکردی طی مصاحبه ای اعلام کرده بود که این ادغام بر اساس مصوبه شورای گسترش انجام شده است، بنابراین کاملا قانونی می باشد.

بر اساس این گزارش،طریقت منفرد وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی با گذشت چند ماه از تصدی این وزارتخانه،در فروردین 92 با مصوبه شورای گسترش وزارت بهداشت،اقدام به تفکیک این دو دانشگاه کرد.

خبرنگار حاشیه های پزشکی در پایان با بیان اینکه از صحبت های هر دو طرف(وزیر سابق و وزیر جدید) اینگونه عنوان می شود که ادغام و انفصال هر دو بر اساس موازین قانونی انجام شده است، گفت: جهت مشخص شدن میزان منطق در این کار(ادغام و انفصال)، پیشنهاد می کنیم هر دو طرف در یک محیط علمی،به مناظره بپردازند تا بتوانیم یک قضاوت عادلانه از این قضیه داشته باشم.



برچسب ها: بهداشت ، پزشکی ، آموزش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار