مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس از رشد 50 میلیون متر مکعبی تولید گاز در پارس جنوبی در سال جاری خبر داد.


به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، ˈمحمد رضا زهیری  در حاشیه هجدهمین نمایشگاه نفت ،گاز ، پالایش و پتروشیمی در نشستی خبری، با بیان این مطلب گفنت: تا پایان سال جاری تولید گاز در فاز های 15 و 16 ، 12 ، 4 و 5 صورت می گیرد به این ترتیب که تولید فاز 15 و 16 به میزان 12.5 میلیون متر مکعب، فاز 12 به میزان 25 میلیون متر مکعب و فاز 4 و 5 به میزان 5 تا 8 میلیون متر مکعب افزایش می یابد.

وی گفت: سال گذشته 22 میلیارد دلار معادل ریالی و ارزی بودجه سرمایه ای برای پارس جنوبی در نظر گرفته شده بود که کمتر از 10 میلیارد دلار از آن محقق شده و بخشی از اوراق مشارکت، صندوق توسعه و فاند انرژی( صندوق سرمایه گذاری ) تامین شد.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس جنوبی اظهارداشت: با اینکه کمتر از 50 درصد بودجه پیش بینی شده محقق شد فاز 13 حدود 21.5 درصد ، فاز 14 حدود 13 درصد ، فاز 19حدود 26.7 درصد ، فاز 20 و 21 به میزان 11.6 درصد ، فاز 22 تا 24 حدود 12 درصد و فاز 17 و 18 حدود 15 درصد در سال جاری پیشرفت داشت.

زرهیری اظهار امیدواری کرد که حفاری فاز 11 پارس جنوبی در نیمه نخست سال جاری آغاز شود .

وی افزود: هنوز تصمیمات نهایی برای تعیین پیمانکار اخذ نشده اما مهمتر از آن این است که جکت( پایه سکو) هر چه زودتر نصب و حفاری در این فاز آغاز شود.

وی گفت: بعد از وقت کشی چینی ها در فاز 11 طرف چینی از این فاز کنار گذاشته شد و در همان موقع ساخت یکی از جکت های فاز 11 به یکی از شرکت های داخلی سپرده شد که امیدواریم تا خرداد امسال به اتمام برسد.

مدیر عامل شرکت نفت و پارس جنوبی با اشاره به اینکه واحد بخار فاز 12 زمستان سال گذشته راه اندازی شده است، گفت: در روند اجرای این فاز با هوای بد در دریا مواجه شدیم که این امر کار را مقداری کند کرد.

به گفته وی، فاز 12 مراحل راه اندازی خود را طی می کند و سکوی 12 که اولین سکوی این فاز است هم اکنون در حال راه اندازی است و 50 درصد پیشرفت داشته است.

وی گفت: بخش خشکی فاز 12 هم اکنون 90 درصد پیشرفت دارد که پیش بینی می شود برداشت گاز از مخزن و اولین واحد شیرین سازی گاز در این فاز تا نیمه نخست سال جاری در مدار تولید قرار گیرد.

زهیری در مورد روند اجرای طرح فاز 15 و 16 گفت: سکوهای این فاز هنوز آماده نیست و تا 7 ماه دیگر ساخت آن ادامه دارد.
وی افزود: در نیمه نخست سال جاری بخش خشکی این فاز نیز به بهره برداری می رسد.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز گفت: فاز های 13 ، 19 ، 22 تا 24 از مرز 60 درصد عبور کرده اند ولی شرایط تحریم منجر به تاخیر در اجرای این طرح ها شده است.

وی ادامه داد: پیشرفت طرح حتی در فاز های 35 ماهه کم بوده اما روندکار بخاطر تجربیات به دست آمده متخصصان سرعت بیشتری می گیرد.
زهیری گفت: ساعت 12 ظهر امروز 7 حلقه چاه حفاری در لایه نفتی پارس جنوبی فلو داده می شود.

وی ادامه داد: حفاری قسمت A لایه نفتی پارس جنوبی به اتمام رسیده و عرشه آن آماده است.ضمن آنکه منتظر خرید یک دستگاه شناور پالایشی هستیم که در حال انجام است.

وی گفت: تعداد این نوع شناور پالایشی در دنیا بسیار اندک است و با توجه به محدودیت های اعمال شده مشکلاتی در تامین آن داریم.

مدیر عامل شرمت نفت و گاز پارس جنوبی اعلام کرد برای تامین شناور پالایشی هم اکنون با چند تامین کننده در حال مذاکره هستیم./ر

برچسب ها: رشد ، تولید ، گاز ، حفاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار