رییس خانه صنعت و معدن خراسان رضوی گفت: واحدهای صنعتی استان در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی به طور میانگین 60 درصد ظرفیت خود تولید داشتند که در مقایسه با سال 90 افزایش چشمگیری داشت.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد سید حسن حسینی در جمع خبرنگاران افزود: در هنگامه تحریم های همه جانبه اقتصادی کشور، صنعتگران استان در بخش خودکفایی و کم کردن وابستگی تکنولوژیکی همت نمودند و در بسیاری از فعالیت های صنعتی ضمن بازسازی فناوری های وارداتی، شگردهای جدیدی در تعمیر، نگهداری و تولیدات صنعتی خلق کردند.

وی اظهار داشت: با وجود فشارهای اقتصادی و افت شاخص صنعتی خراسان رضوی در سال گذشته عملکرد مطلوب واحدهای صنعتی در بخش تولید در خور قدردانی است.

او گفت: 95 درصد از صنعت خراسان رضوی خصوصی است و این منطقه توانمند ترین استان کشور در این بخش به شمار می رود.

وی بیان کرد: پنج هزار و 900 واحد صنعتی با حجم سرمایه گذاری 90 هزار میلیارد ریال و 185 هزار نفر اشتغال مستقیم در خراسان رضوی به طور میانگین به میزان 60 درصد از ظرفیت خود تولید داشتند.

حسینی اظهار داشت: در سال گذشته میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی برای راه اندازی واحدهای صنعتی که جواز تاسیس آنها صادر شده، 40 هزار و 233 میلیارد ریال بود که با بهره برداری از واحدهای صنعتی مذکور زمینه اشتغال مستقیم 26 هزار و 140 نفر در خراسان رضوی فراهم می شود.

وی گفت: کارخانجات سیمان در خراسان رضوی بیشتر از ظرفیت اسمی خود طی سال گذشته تولید داشتند و میزان صادرات آنها نیز مطلوب بود.

رییس خانه صنعت و معدن خراسان رضوی اظهار داشت: امید به چشم انداز پیام های سالانه رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال گذشته بیش از هر سال بارقه ای از امید در چهره صنعتگران خراسان رضوی نمایان کرد، هر چند در سال تولید ملی اقدامات انجام گرفته در این راستا کمتر از انتظار بود.

وی بیان کرد: به رغم اقداماتی که در راستای حمایت از تولید ملی طی سال گذشته انجام گرفت نباید حمایت های صندوق توسعه بخش کشاورزی و صندوق توسعه ملی در اختصاص تسهیلات کم کارمزد در تامین بخشی از یارانه های حذف شده بخش صنعت خراسان رضوی را از نظر دور داشت.

حسینی اظهار داشت: در سال گذشته به موازات تشکیل ستاد تسهیل مشکلات واحدهای صنعتی، کار گروه تسهیل عملیات بانکی نیز تشکیل شد که در این بخش باید از حسن توجه مدیران عالی بانکها در فهم مشکلات عدیده مالی واحدهای صنعتی قدردانی کرد.

وی اضافه کرد: در این میان بانک هایی نیز بودند که بدون تغییر رویه عملیاتی تنها منافع مالی و کارمزدی خود را به منافع ملی و صنعتی بخش تولید ارجحیت دادند.

رییس خانه صنعت و معدن خراسان رضوی گفت: پارسال 50 میلیارد ریال تسهیلات ˈصیانت از تولیدˈ به بخش صنعت خراسان رضوی اختصاص یافت و با تعامل بانکها این میزان به هزار میلیارد ریال رسید که تاکنون 350 میلیارد ریال از آن جذب شده است.

حسینی بیان کرد: همچنین پارسال شش هزار و 500 میلیارد ریال تسهیلات از سوی صندوق توسعه ملی برای پرداخت به واحدهای صنعتی خراسان رضوی به بانکها اختصاص یافت که با تعامل مطلوب آنها این میزان در حال پرداخت به واحدهاست.

وی اظهار داشت: یک میلیارد و 500 میلیون دلار و 470 میلیون یورو تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی طی سال 91 برای پرداخت به واحدهای صنعتی خراسان رضوی نیز به بانکها اختصاص یافت که مراحل جذب آنها در حال انجام است.

وی با بیان اینکه برای توسعه اقتصادی، حمایت از تولید و کاهش واردات، روابط بین المللی بسیار اثرگذار است، گفت: باید با برقراری روابط سیاسی حساب شده، بازارهای مناسب برای تولیدات داخلی را در جهان شناسایی کرد.

حسینی گفت: نامگذاری سالها از سوی رهبر معظم انقلاب زمینه ساز توسعه اقتصادی و در نهایت حماسه ملت در این زمینه بوده و برای توسعه صادرات،قطع وابستگی به درآمدهای نفتی، رهایی از اقتصاد تک محصولی و حمایت همه جانبه از تولیدات داخلی ضروری است.

وی اظهار داشت: حمایت از تولید ملی و حماسه اقتصادی به طور قطع با دیوان سالاری، عدم هماهنگی در ساختار اداری، مطالعه ناکافی در شناسایی بازارهای صادراتی، مقررات و بخشنامه های دست و پاگیر و محدودیت ها محقق نخواهد شد.

رییس خانه صنعت و معدن گفت: امسال خلق حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی تنها با همدلی و همکاری صمیمانه همه عوامل تولید از پایین ترین رده های کارگری تا بالاترین مدیران قوای مقننه و مجریه ممکن خواهد بود.

حسینی اظهار داشت: برای ایجاد حماسه ملی در اقتصاد مقاومتی باید هسته های کارشناسی در همه بخشهای تصمیم گیری و اجرایی را تقویت کرد.


برچسب ها: عملکرد ، بخش ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.