آیت‌اراکی گفت: طرفداران مسیحی و سنی امام موسی در لبنان کم نبودند و او را به عنوان رهبر جامع مظلومین می‌دانستند و در عین حال امام پایبند به اصول و معیار شیعه بود و از اصول شیعه هیچگاه قصور نکرد بنابراین نهضت‌های اسلامی راه افتاده در منطقه باید روش رهبران شیعه را مطالعه کنند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، آیت‌الله محسن اراکی دبیر مجمع تقریب مذاهب در مراسم بزرگداشت سالگرد دو شهید خاندان صدر، شهید آیت‌الله محمدباقر و شهیده بنت‌الهدی صدر گفت: ویژگی بیت صدر این است که از نادرترین بیوت جهان تشیع هستند چرا که در دو قرن اخیر کمتر بیتی از بیوت علمی شیعی توانسته این تعداد نوابغ اثرگذار را به اسلام تقدیم کند.  
 
وی تصریح کرد: در جنبش بیداری اسلامی و در بین طاغوت‌هایی که سقوط کرده‌اند دو تن از طواغی (صدام و قذافی) به دست و مردم به هلاکت رسیدند چراکه هر دو با بیت صدر درگیر شده بودند.
 
دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب در تشریح ویژگی‌های محمدباقر صدر و امام موسی صدر اظهار داشت: این دو شخصیت برجستگی ممتازی دارند و آن جامعیت بین تعهد نسبت به اصالت‌ها و آن چیزی که به انفتاح نسبت به جریانات و گرایشات است که جمع این دو خصلت بسیار دشوار بوده و به ندرت در جمع بزرگان دیده شده است.  
 
اراکی ادامه داد: محمدباقر صدر یک فقیه کلامی و فیلسوف متعهد به کلیه اصالت‌های فکری و یکی از منابع اصلی فکر به حساب می‌آید و در جهان معاصر اگر چند نفر تفکر شیعی را دارند محمد باقر صدر در راس آنها قرار دارد.  
 
وی با بیان اینکه محمدباقر صدر در علم کلام متکلم تمام عیار، در فلسفه فیلسوف متعهد، در فقه فقیه متعهد و در اصول نیز بنیانگذار منطق اصول بوده تاکید کرد: محمدباقر صدر از نوابغ منطق اصول بوده چرا که آن چیزی که در علم اصول ارائه کرد، نو و با علم گذشته متفاوت بوده است.  
 
دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب بیان داشت: محمدباقر صدر آن چیزی که ساختار نوین از منطق دلالت دارد را ارائه داد که علم نوینی به حساب می‌آید و علاوه بر آن منطق استقرا را که منطق ارسطو را نفر کرد را بوجود آورد.  
 
آیت‌الله اراکی با بیان اینکه محمدباقر صدر شیوه علمی در تفکرات گوناگون را تغییر داد، افزود: امتیازات فکری او اصالت فکری، سامان‌یابی و سازماندهی فکری است چرا که محمدباقر صدر در هر علمی که وارد شد ابداع سازمان‌یافته‌ای را ابداع کرد که مبتنی بر اصول منطق واقع شده بود.  
 
وی با اشاره به اینکه باقر صدر از لحاظ اصالت فکری، عمق فکری و احاطه فکری محصور در مرز خاصی نشد، گفت: محمدباقر صدر یک عراقی بود اما امام خمینی (ره) وقتی که قیام خود را علنی کرد نامه‌ای به شاگردان خود نوشت و فرمود از این به بعد از مرجعیت من نگویید چرا که پرچم اسلام در دست امام خمینی (ره) است و باید دور او گرد آییم و پرچم آنرا برافراشته نگه داریم.  
 
دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب در ادامه افزود: اگر محمدباقر صدر نبود عراق تبدیل به یک کشور ضد بشر می‌شد و کاری که صدام کرد این بود که عراقی‌ها را مسخ کرده بود و در حال ایجاد کشوری مضر برای بشریت بود که محمدباقر صدر به مردم عراق شجاعت داد و مشروعیت صدام را برای همیشه زیر سوال برد.  
 
آیت‌الله اراکی درباره امام موسی صدر اظهار داشت: وی روحانی جوانی بود که به لبنان رفت اما تحولات امروز منطقه از دستاوردهای اوست و اقدامات حزب‌الله لبنان، جبهه مقاومت، حرکت‌های آزادی‌بخش و آزادی غزه همگی از دستاوردهای امام موسی صدر بود که بنیانگذار جریان سازمان‌یافته اسلامی در منطقه است.
 
وی ادامه داد: بیداری اسلامی از حرکت ایشان سرچشمه گرفته است.
 
دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان اینکه امام موسی صدر با دید جامع نهضت خود را بر حرکت مظلومین و نجات مستضعفین قرار داد افزود: طرفداران مسیحی و سنی امام موسی در لبنان کم نبودند و او را به عنوان رهبر جامع مظلومین می‌دانستند و در عین حال امام پایبند به اصول و معیار شیعه بود و از اصول شیعه هیچگاه قصور نکرد بنابراین نهضت‌های اسلامی راه افتاده در منطقه باید روش رهبران شیعه را مطالعه کنند.  
 
گفتنی است؛ در این مراسم از کتاب دختری از تبار هدایت که درباره زندگی شهید بنت‌الهدی صدر است رونمایی شد.  

انتهای پیام/

برچسب ها: اراکی ، مجمع ، تقریب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار