"عدنان ابو عامر" در مقاله جديد خود تحت عنوان "انتخابات دانشجويان فلسطيني نشان داد كه آنان از حماس حمايت مي كنند" كه در پايگاه تحليلي "المانيتور" منتشر شده است

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از المانيتور ؛ نويسنده با اشاره به انتخابات اخير دانشگاههاي فلسطين نوشته است "دانشگاههاي فلسطين در هفته هاي اخير شاهد برگزاري انتخابات شوراي دانشجويي بوده اند. رقابت در اين انتخابات ميان دو بلوك قديمي رقيب بوده اتس. در سويي نمايندگان جنبش "فتح" در قالب تشكيلاتي موسوم به "سازمان جوانان فتح" و دانشجويان هوادار جنبش "حماس" در قالب "بلوك اسلامي" به مبارزات انتخاباتي پرداخته اند. نتايج انتخابات نشان مي دهد كه طرفداران جنبش حماس توانسته اند اكثريت كرسي هاي شوراهاي دانشجويي را از آن خود سازند. همچنين در انتخابات دانشگاه فني فلسطين نيز نمايندگان حماس موفق به كسب 9 كرسي شوراي دانشجويي شده اند." 

نويسنده با اذعان به نقش مهم "ايدئولوژي اسلامي" جنبش حماس در جلب نظر دانشجويان افزوده است "جنبش اسلامي فلسطين همواره در صدد بوده تا خلا سياسي موجود در فلسطين را پر نمايد و با سازمان آزاديبخش فلسطين در حال رقابت بوده است. انتخابات براي جنبش اسلامي "حماس" از اهميت زيادي برخوردار است. جنبش حماس در انتخابات موجوديت قانوني و سياسي خود را به نمايش مي گذارد بخصوص نشان مي دهد كه با رويكرد سازمان آزاديبخش فلسطين در قبال رژيم صهيونيستي مخالف است.

جنبش حماس تاكنون در بسياري از انتخابات سنديكايي فلسطين شركت كرده كه از جمله آنها مي توان به انتخابات اتحاديه هاي كارگري، سنديكاهاي پزشكان، مهندسين، قضات و وكلاف معلمان و پرستاران اشاره كرد. امروز جنبش حماس حضور گسترده اي در شوراهاي دانشجويي دانشگاه هاي "نجاه" و "بيرزيت" دارد همچنين مي توان به حضور پررنگ نمايندگان جنبش حماس در دانشكده پلي تكنيك غزه و دانشگاه اسلامي "بيت لحم" و "هبرون" اشاره كرد. دانشجويان اسلامگراي نزديك به جنبش حماس در اين دانشگاهها توانسته اند بر بسياري از دانشجويان ديگر نيز تاثير بگذارند و به آنان كمك نمايند تا در مقابل ملي گرايان فلسطيني در انتخابات شوراها و اتحاديه ها رقابت كنند و بسياري از كرسي ها را كسب كنند.

جنبش اسلامي در دانشگاههاي فلسطين حضوري چشمگير داشته و پيشرفت بسياري كرده است. بسياري از اعضاي كارزار آنان توانسته دانشجويان را بسيج كنند. از سوي ديگر مي توان افزايش فشارهاي وارده از سوي رژيم صهيونيستي بر فلسطينيان و گسترش جو امنيتي توسط آن رژيم را نيز يكي از دلايل اصلي اقبال عمومي نسبت به جنبش حماس در دانشگاهها دانست. براي مثال در دانشگاه "بيرزيت" كه از قديمي ترين دانشگاهها فلسطين است و بيش از 8 هراز دانشجو دارد جنبش حماس در انتخابات اخير شوراهاي آن دانشگاه موفق شد تا 20 كرسي را از آن خود سازد در حالي كه در سال گذشته 19 كرسي از 51 كرسي شوراي دانشجويي آن دانشگاه را از آن خود ساخته بود. از سوي ديگر نيز در حاليكه سال پيش نمايندگان جنبش "فتح" موفق به كسب 26 كرسي شده بودند در اين انتخابات 3 كرسي را در آن دانشگاه از دست دادند." 

نويسنده با اذعان به بحراني كه تشكيلات خودگردان فلسطين دچار آن شده است مي افزايد "تشكيلات خودگردان فلسطين دچار بحراني سياسي و اقتصادي شده است. بحران اقتصادي تشكيلات تشديد شده است. در ماههاي اخير تشكيلات خودگردان فلسطين موفق نشده تا حقوق معوقه كاركنان را پرداخت نمايد و مجبور شده تا از بانكهاي محلي وام دريافت نمايد. بسياري از دانشجويان فلسطيني نيز از جنبش حماس نااميد شده و به همين خاطر به بلوك اسلامي روي آورده اند. جنبش فتح ديگر قادر نيست اين دانشجويان را از نظر ايدئولوژيك متقاعد سازد. ميزان محبوبيت جنبش حماس در حال افزايش است. 

                                   آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.   
برچسب ها: حماس ، فلسطین ، کرسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار