نخستين نشست رسمي حزب "آلترناتيو فور دويچلند" („Alternative für Deutschland"به اختصار AfD) روز يکشنبه 14 آوريل 2013 (25 فروردين) در برلين تشکيل شد. در آينده چه سرنوشتي در انتظار اين حزب خواهد بود و اثرات آن بر دولت کنوني آنگلا مرکل چيست؟

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روز يکشنبه 14 آوريل 2013، طرفداران حزب AfD از سراسر آلمان به برلين آمده بودند تا در مراسم افتتاح رسمي اين حزب شرکت کنند. آنان روبروي هتلي که اکنون محل استقرار حزب "AfD" شده، دست به تظاهرات زدند و شعارشان اين بود: «از منطقه يورو برويد بيرون!»

به گزارش شبکه خبري تلويزيون آلمان، در همين آغاز تأسيس، حدود هشت هزار نفر از مردم، به اين حزب پيوسته‌اند.

حزب AfD که خود را نه چپ‌گرا و نه راست‌گرا مي‌داند، قرار است در انتخابات آتي مجلس نمايندگان آلمان، در سپتامبر سال جاري شرکت کرده و به جلب آراء مردم بسيار اميدوار است.

لوگوي تبليغاتي حزب AfD

*** مؤسس اين حزب کيست؟

"برند لوکه" (Bernd Lucke) رئيس حزب نوظهور و ضد اروپايي AfD است. وي که 50 سال سن دارد، 33 سال در حزب آنگلا مرکل، يعني CDUعضويت و فعاليت داشته است.

لوکه، پروفسور و استاد اقتصاد دانشگاه بوده، بيشترين وزن فعاليت‌هاي حزب جديدش را بر روي مسائل اقتصادي متمرکز کرده و مي‌گويد: «مشترک کردن واحد پول، در کشورهايي که ساختارهاي متفاوت اقتصادي دارند، کار اشتباهي بوده و به بدتر شدن اوضاع انجاميده است. بسياري از مردم، صاحبنظران و کارشناسان، در تغيير يورو و واحد پولي مشترک در اروپا، با ما هم‌عقيده‌اند. اما براي احزاب ديگر، مانند شبح وحشتناکي هستيم که از ما و اهدافمان واهمه دارند. ولي تمام اين‌ها براي ما، مانند درد به هنگام تولد، زودگذر و فراموش‌شدني‌ست.

*** مطالبات حزب AfD چيست؟

«از اتحاديه اروپا خارج شويد! آلمان، هيچ نيازي به اتحاديه اروپا ندارد» اين شعار، اصلي‌ترين خواسته اين حزب از دولت آلمان است. مهم‌ترين مخالفت آن‌ها به سياست‌هاي مالي آلمان در قبال اتحاديه اروپا برمي‌گردد، چراکه معتقدند شکست اتحاديه اروپا، شکست آلمان را در پي خواهد داشت. مهاجران، مدل‌هاي مالياتي، سياست‌هاي خانواده و نظرسنجي‌هاي مردمي، از ديگر حوزه‌هاي عنوان‌شده در راهبردهاي آنان است که البته صحبت روشن و شفاف درباره آن را به زمان انتخابات موکول کرده‌اند.

از ديگر خواسته‌هاي اصليحزب، تغيير واحد پول آلمان از يورو به "مارک" سابق است که سياستمداران دولت، آن را اقدامي خطرناک تلقي مي‌کنند و معتقدند گرچه آلمان با سختي‌هاي بسياري روبروست، اما تنها در صورت هماهنگي و پيوستگي با اتحاديه اروپاست که مي‌تواند ظرفيت‌هاي خود را شکوفا سازد و در غير اين صورت ناکام مي‌ماند.

همچنين يکي از اهداف و برنامه‌هاي حزب AfD جلوگيري از سرازير کردن بودجه و اموال کشور آلمان به جيب کشورهاي بحران‌زده اروپاست.گله آنان از اين است که چرا آلمان با وجود رکود اقتصاد خودش، بايد مجبور باشد کشورهاي جنوب اروپا را که غرق در بدهي‌‌هايشان هستند، نجات دهد؟

*** مخالفان و موافقان، چه مي‌گويند؟

بر اساس پژوهش "Infratest-dimap" 24% از مردم آلمان به خوبي برايشان متصور است که به يک حزب ضداروپايي رأي دهند. همچنين 27% مايلند  واحد ارز "مارک" به کشورشان بازگردد. در خصوص ديگر شعارهاي حزب جديد، مانند لغو کمک‌هاي مالي به کشورهاي بحران‌زده، موافقت و مردم‌پسندي گسترده‌تري وجود دارد.

اما از سوي ديگر، ساير احزاب کشور آلمان، مردم‌گرايي را در بطن اين حزب تشخيص داده و لذا سياستمداران، هنوز در بدو تأسيس حزب، آن را با انتقادات شديدي مواجه ساخته و نسبت به فعاليت آن ابراز نگراني کرده‌اند. عده‌اي از مخالفان اين حزب، آن را به ديده حزبي افراطي، عوام‌گرا، خارجي‌ستيز و داراي ايدئولوژي‌هاي قديمي نگاه مي‌کنند. البته نگراني‌هايي هم در اين ميان وجود دارد و برخي از سياستمداران کنوني، به طور علني و غيرعلني به يکديگر توصيه کردند که بايد حزب جديد را جدي بگيريم.

"يوآخيم هرمان" (Joachim Herrmann) وزير داخلي ايالت بايرن و عضو حزب سوسيال مسيحي CSU، به روزنامه "بيلد" گفت: «حزب AfD در درون خود داراي تناقض است، چراکه تماماً انتقاداتي را به اتحاديه اروپا و رويکردهاي آن وارد مي‌کند، بي‌آنکه راه‌حلي ارائه دهد.»

"کريستيان واگنر" (Christean Wagner) رئيس فراکسيون حزب دموکرات مسيحي CDU در ايالت هسن نيز گفت: «آنچه که AfD مي‌خواهد، خروج ما از اتحاديه اروپاست، و اين يعني بازگشت آلمان به يک قرن پيش! وقتي اين حزب، خروج از اتحاديه را به عنوان اصلي‌ترين خواسته‌اش مطرح مي‌کند، ما مي‌فهميم که آن‌ها "انسان‌هاي ديروز" هستند. اتحاديه نبايد از زحماتش براي آلمان فروگذار کند، چون لازم نيست به ميل تمام احزاب عمل شود.»

"اشتفان وايل" (Stephan Weil) نخست‌وزير ايالت "نيدرزاکسن"نيز ادعا کرد حزب جديد، هيچ شانسي ندارد، چون اکثر مردم واقفند که اروپا و اتحاديه اروپا براي آنان چه منافعي دارد.

*** ديدگاه رسانه‌اي؛

"ديلي تلگراف" چاپ لندن نوشت: «اين حزب، ائتلاف شکننده مرکل را با خطر روبرو ساخته؛ ائتلافي که تضمين آينده اروپا را به دستان خودش گره زده و اوست که بسته‌هاي نجات مالي را به جنوب اروپا پرداخت مي‌کند.»

روزنامه "فورسال" چاپ لهستان نيز تأييد کرد که AfD فارغ از اينکه در انتخابات آتي رأي بياورد يا نه، پروژه پيچيده مرکل براي باقي ماندن در رأس قدرت را با خطر مواجه خواهد ساخت. چراکه اغلب مردم با کمک‌ آلمان به کشورهاي جنوب اروپا مخالفند ولي خانم صدراعظم، روز به روز بر اين گونه عملکردهاي خود پافشاري مي‌کند.

*** نگاهي به گذشته و نتيجه‌گيري:

روزنامه فرانسوي "لوموند" با اشاره به اينکه اين گونه اعتراضات به اتحاديه اروپا، امر تازه‌اي نيست و در گذشته فعاليت‌هاي حزب "دزدان دريايي" (Piratenpartei) نيز مشهود بود، منتها اعتراضات تاکنون نتيجه موفقيت‌آميزي نداشته است. به نقل از روزنامه اشپيگل در روز جمعه 12 آوريل 2013 زمزمه‌اي از رسانه‌هاي اروپا به گوش مي‌رسد مبني بر اين که راه‌اندازي حزب AfD تهديدي غيرمستقيم براي آنگلا مرکل محسوب مي‌شود.

ميزان موفقيت حزب AfD در انتخابات پيش رو هنوز مشخص نيست. اما به هرحال تشکيل اين حزب و جذب طرفداران آن، نشان مي‌دهد افکار و اهداف ضداروپايي در کشورهاي اروپايي همچنان خريدار دارد. البته احزاب ديگر آلمان، علي‌الخصوص در مورد اين حزب نوظهور، بيش از گذشته مي‌کوشند تا ديدگاه‌هاي آنان را در خود هضم کرده و از شدت و اراده گردانندگان اين گونه احزاب بکاهند.

انتهاي پيام/ طاهري


منابع:

http://www.spiegel.de/politik/deutschland/alternative-fuer-deutschland-angriff-auf-die-anti-euro-partei-a-894330.html

http://www.manager-magazin.de/politik/deutschland/0,2828,894293,00.html

http://www.spiegel.de/politik/ausland/alternative-fuer-deutschland-europas-presse-ueber-die-anti-euro-partei-a-893961.html

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار