در حالی پس لرزه های شدید منطقه سروان را طی ساعتهای گذشته تکان داده است که بنا به شواهد محلی در روستای زلزله زده گشت چشمه های گوگرد فعال شده است

 به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، در پی بروز زمین لرزه های شدید در روستای گشت در نزدیکی مرز پاکستان و آتش فشان تفتان فعالیت چشمه های آب گرم در منطقه افزایش چشمگیر یافته و چشمه ای در روستای گشت نیز از زمان بروز زمین لرزه گوگرد فوران می کند.

بنا به بررسیهای خبرنگار مهر و بنا به نظر کارشناسان برخی تغییرات در فعالیتهای تفتان نیز روی داده است که نیاز به مطالعات بیشتر کارشناسان زمین شناسی دارد با این وجود فعالیت قابل توجهی در آتش فشان تفتان دیده نمی شود و افرادی که از جاده خاش به سمت زاهدان تردد می کنند به سادگی می توانند دود غلیط متصاعد شده از دهانه آتش فشان تفتان را مشاهده کنند که به گفته مسئولان محلی امری عادی است.

در یکی از میدانهای روستای گشت و در تپه ای موسوم به تپه سنگی چشمه ای وجود دارد که گوگرد فوران می کند و مردم محلی می گویند در برخی موارد و زمان بروز زمین لرزه چشمه گوگرد فعال می شود.

هم اکنون نیروها امدادی در مناطق مختلف حضور دارند و چندین بالگرد امدادی از استانهای همجوار در مناطق زلزله زده مستقر شده اند.

خسارت 15 تا 20 درصدی به روستاهای گشت

امداد رسانی به آسیب دیدگان زمین لرزه ادامه دارد هر چند که خسارات زمین لرزه در سراوان نا چیز و در حد ترک خوردگی منازل خشت و گلی گزارش شده است اما روستاهای اطراف خسارتی بین 15  تا 20 درصد را متحمل شده اند.

ریزش های صورت گرفته در روستاها قابل توجه است و معمولا دیوارهای بیرونی خانه ها و اتاقهای خشت و گلی و نا مقاوم در اکثر خانه ها ویران شده اند.

در پس بروز زمین لرزهای های ساعات اخیر مردم نسبت به بروز زلزله ها حساس تر شده اند و بیرون از ساختمانها اوقات خود را می گذرانند.

مردم از سازه های غیر مقاوم دوری کنند

محمود مظفر، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: نیروهای امدادی در منطقه حضور دارند و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته چادر و اقلام مورد نیاز بین زلزله زدگان توزیع شده است.

مظفر افزود: امداد در منطقه به چهار قطب تقسیم شده است و امداد گران درگشت، سراوان، خاش و سوران حضور فعال دارند.

وی گفت: پس از زمین لرزه تفتان نیز تحرکاتی داشته است که در این خصوص درخواست افزایش بررسیها و مطالعات دقیق تر از سوی زمین شناسان را کرده ایم.

وی ادامه داد: 40 اکیپ تخصصی امدادی در منطقه حضور دارند و از مردم می خواهیم هوشیاری خود را حفظ کنند و در سازه های نامقاوم استقرار پیدا نکنند.

وی در خصوص تلفات نیز گفت: ارزیابی و شناسایی خسارات جانی انجام شده است و زخمی ها همان 5 نفر قبل است و یک نفر نیز بر اثر ریزش کوه جان خود را از دست داده است.

وی اوضاع منطقه زلزله را عادی دانست و گفت: امداد رسانی به بهترین وجه ممکن ادامه دارد.

برچسب ها: زمین ، لرزه ، ریشتری ، خسارت ، جانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.