کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چقدر خودتان را ملتزم به تصمیم سران اصلاحات از جمله محمد خاتمی، عبدالله نوری و موسوی خوئینی‌ها می‌دانید، گفت: از وجود هیات رهبری سه نفره‌ای که بیان کردید بی‌خبرم، اصلا چنین چیزی وجود ندارد و خلق نشده است.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، "محمد شريعتمداري"؛  کانديدای يازدهمين انتخابات رياست جمهوري در نشست خبری که عصر امروز در محل باشگاه خبرنگاران برگزار شد، در پاسخ به این سوال که اخیرا سخنگوی جبهه اصلاحات از برگزاری ضیافت صبحانه ویژه برای دیدار و تعامل با سایر کاندیداها در این جبهه سخن گفته، اظهار داشت: خوب است به شرح کامل خبر هم توجه کنید؛ البته تلاش می‌کنیم که نشست‌های مختلفی را با دوستان و فعال در سایر گروه‌ها داشته باشیم.
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ رویه به صورت انفرادی پیش از این هم برقرار بوده و در شرایط حاضر که به انتخابات نزدیک می‌شویم قطعا دیدارهای گروهی با سایر دوستان دنبال می‌شود. 

شریعتمداری تصریح کرد: این ضیافت‌ها ممکن است شامل صبحانه یا ناهار باشد؛ مهم ایجاد تعامل و وفاق ملی در آستانه انتخابات است.
 
وی در ادامه این نشست خبری به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه شنیده‌ها حاکی از این است که "شریعتمداری" و ‌"روحانی" در یک ائتلاف شرکت ‌می‌کنند، اظهار داشت: در مورد چنین مسائلی سخنگوی جبهه اصلاحات اطلاع رسانی‌ می‌کند اما در عرصه انتخابات اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و سایر گروه‌های سیاسی باید به وحدت و همگرایی فکر کنند.  
 
شریعتمداری تاکید کرد:‌ در حال حاضر شاهد تکثر تعداد کاندیداها هستیم که این تعدد کاندیداها از یک وجه مثبت است، اما نقایصی هم دارد که شکسته شدن آراء مردم‌ و ‌حرکت به سمت آراء قومیتی از مهمترین نقایص آن هستند.
 
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: عقلانیت سیاسی حکم می‌کند که همه گروه‌هایی که در عرصه انتخابات فعالیت دارند برای ایجاد ارتباط هماهنگ حرکتی منسجم داشته باشند و من نیز در این زمینه پیش‌قدم شده‌ام. 


*قوی‌ترین ویژگی‌ احمدی‌نژاد پا گذاشتن به اجرای هدفمندی یارانه‌ها است

شریعتمداری در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه شما از شجاعت احمدی‌نژاد در اجرای هدفمندی یارانه‌ها تقدیر کرده‌اید،‌ مهم‌ترین نقاط ضعف و قوت احمدی‌نژاد را در اجرای هدفمندی‌ یارانه‌ها چه می‌دانید، گفت:‌ من به این موضوع معتقدم چرا که قوی‌ترین ویژگی‌ احمدی‌نژاد پا گذاشتن به اجرای هدفمندی یارانه‌ها است.
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت:‌ مدیری که بتواند فارغ از پیش‌بینی درست از اتفاقات آینده، واکنش مردم و رسانه‌ها هدفمندی‌ یارانه‌ها را اجرایی کند، شجاعت به خرج داده است.
 
وی افزود: زمانی که این طرح به مجلس ارائه شد اصلاحاتی بر روی آن صورت گرفت که آن‌را به شکل قانون درآوردیم، ولی در زمان اجرای این قانون روند اجرای آن از برنامه‌ریزی‌های اتخاذ شده خارج شد و نتایج کنونی را به بار آورد.  
 
شریعتمداری گفت: نباید هدفمندی یارانه‌ها را متوقف کرد، ولی بیشتر کسانی که اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را مطرح می‌کنند ناشی از شناخت نادرست آن‌ها از برگزاری این طرح است، چرا که این طرح در ابتدای مسیر با دلار 1500 تومانی آغاز به کار کرد، ولی اکنون دلار به 3500 تومان رسیده است از این رو تعیین قیمت تمام شده دگرگون شده است.
 
کاندیداي یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در شرایط کنونی باید درباره ابعاد تازه این طرح بار دیگر تصمیم‌گیری شود تا از این طریق مشخص شود که افزایش چندین برابری انرژی و تاثیر شدید آن بر اقتصاد ایران به مصلحت است یا خیر.
 
وی درباره تاثیر تحریم‌ها در اقتصاد ایران تصریح کرد: درباره تاثیر تحریم‌ها در اقتصاد ایران باید مطالعات جدی صورت گیرد؛ تحریم‌ها به دلیل مدیریت سوء و سیاست‌های نادرست اقتصادی آثار شدیدی بر جای گذاشت،‌ در صورتی که سیاست‌های درست می‌توانست آثار تحریم‌ها را کاهش دهد.

شریعتمداری درباره ملاقات خود با "آيت‌الله هاشمی" و "خاتمی" گفت:‌ ملاقات‌های من با آقایان هاشمی و خاتمی به تبع حضور در عرصه سیاست و انتخابات بوده است که در این ایام نیز ممکن است این ملاقات‌ها بیشتر شود.  
 
وی ادامه داد:‌ بیشتر بحث‌های ملاقات‌های ما حرکت و جهت‌گیری در جهت وفاق در جامعه ایران است، چرا که ما نیاز داریم از رقابت‌های سیاسی نادرستی که در جامعه وجود دارد جلوگیری کنیم. 


*رسالت من حرکت در جهت ایجاد وفاق است
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: رسالت من حرکت در جهت ایجاد وفاق است و ملاقات من با آيت‌الله هاشمی رفسنجانی و خاتمی تلاش برای همگرایی است.  
 
شریعتمداری افزود: ما از شعار اعتدال استفاده کردیم، چرا که کشور ما نیازمند آن است و نیازمندی ما به اعتدال برخاسته از تفکر دین و اسلام ماست و باید به دنبال ترویج آن در  جامعه باشیم.
 
وی ادامه داد: افراط و تفریط در حوزه‌های مختلف، آثار سوئی در  کشور داشته است که ما باید از آن‌ها جلوگیری کنیم و این نوع ادبیات را اصلاح کنیم.  
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ملاقات‌های ما هم جنبه سیاسی داشته و هم نوعی رایزنی درباره انتخابات بوده است.  
 
شریعتمداری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شانس اجماع اصلاح‌طلبان با شما چقدر است، تصریح کرد: ما قبل از اجماع نیاز به همگرایی داریم که با برگزاری جلسات مشترکی باید به آن دست یابیم.  
 
وی ادامه داد: "حسن روحانی" مسئولیت‌های مختلفی در نظام داشتند و نماینده رهبری بودند، لذا می‌توانیم در راستای وفاق و همکاری با این افراد نیز جلساتی داشته باشیم.  
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: انتخابات فرآیند فرهنگی است که نتایج سیاسی بزرگی دارد و آثار فرهنگی به جهان ارائه می‌شود. 


* کارتم روی میز است
 
شریعتمداری
افزود: ما حتی اگر به اجماع نرسیم، حرکت‌های خود در رابطه با ایجاد وفاق را ادامه می‌دهیم و در اين مذاکرات کارت من روی میز است و من به دنبال همگرایی هستم، حتی اگر نفر نهایی اجماع نباشم. 


* آيت‌الله هاشمي و خاتمي لااقل حمایت خود را از فردی اعلام کنند تا به شور و هیجان انتخاباتی اضافه شود
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا آيت‌الله هاشمی و خاتمی می‌توانند از کاندیدایی حمایت کنند، گفت:‌ اوج سیاست‌ورزی این دوستان این است که با توجه به مقبولیت خود در بین بخشی از مردم لااقل حمایت خود را از فردی اعلام کنند تا به شور و هیجان انتخاباتی اضافه شود. 

شريعتمداري در پاسخ به این سوال که پیش از این در جایی گفته‌اید که حرفی نمی‌زنم که برای ملت هزینه‌ساز باشد، اظهار داشت: در مورد چنین مسائلی باید با دقت نظر صحبت کرد، آن‌جا مطرح کردم که در مورد روابط خارجی ایران و سایر کشورها مسائلی دیده می‌شود که قطعا باید با درایت ویژه دنبال شود.


*رئیس دولت باید با ادبیات‌های مختلفی در مورد مسائل سیاست خارجی وارد گفتگو شود
 
وي تصریح کرد: اصل تحریم نمی‌تواند مستقیما با یک گفتمان نرم حل و فصل شود و قطعا رئیس دولت باید با ادبیات‌های مختلفی در مورد مسائل سیاست خارجی وارد گفتگو شود.  
 
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: طبیعی است که لحن صحبت در افزایش یا کاهش تحریم‌ها تاثیرگذار است و قطعا عدم دقت در این زمینه صدمات بسیاری را متوجه مردم می‌کند که می‌تواند ناشی از سخنان سنجیده و یا نسنجیده مسئولان دولتی باشد.  
 
وی تاکید کرد: نمی‌شود با همان ادبیاتی که مثلا در مورد مسائل فرهنگی مد نظر داریم در برابر دشمنان وارد گفتگو شویم، البته تاکید به سخنان منفعلانه ندارم و قطعا نقدهایی را به ادبیات سیاسی هشت سال گذشته وارد می‌دانم که شما هم حتما آنها را در طی این سال‌ها ملاحظه‌ کرده‌اید.  
 
شریعتمداری در ادامه به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا دولت را در پیشبرد اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله کشور موفق می‌دانید یا خیر، اظهار داشت: باید با ملت صادق باشیم و حقایق را بگوییم چرا که شأن ملت بالا است، البته در طی دوران هشت ساله ریاست جمهوری احمدی‌نژاد کارهای مثبت و قابل تأملی انجام شده ولی نمی توانیم بگوییم کاملا منطبق با این سند ارزشمند حرکت شده است.
 
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تشریح موقعیت سند چشم‌انداز 20 ساله کشور اظهار داشت: این سند ارزشمند طی ساعت‌ها کار کارشناسی توسط دولت پیشنهاد و در مجمع تشخیص مصلحت اصلاح و بازنگری شد و به عنوان یک سند مهم افق کشور را تا سال 1404 پیش‌بینی کرد و تمام دولت‌مردان باید طی این سال‌ها برابر با مطالب این سند گام بر می‌داشتند و این در حالی است که گاهی اوقات این سند در طاقچه دولت خاک می‌خورد.  
 
وی افزود: فاصله ما با سند چشم‌انداز کاملا مشخص است و براساس این سند طی برنامه پنجساله باید رشد متوسط تولید ناخالص ملی بالا می‌رفت و این در حالی است که فقط 4.2 درصد رشد داشته‌ایم.  
 
شریعتمداری در بخش دیگری از صحبت‌هایش به یکی دیگر از شاخص‌های سند چشم‌انداز 20 ساله کشور این چنین  اشاره کرد: یکی دیگر از شاخص‌ها کاهش نرخ بیکاری بود که طبق آمار اخیر متاسفانه تا امروز 12 درصد نرخ بیکاری رشد داشته است.  
 
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در طی این 8 سال متوسط رشد نرخ بیکاری افزایش داشته و قرار بود منطبق با این سند شاهد کاهش بیکاری باشیم.  
 
شریعتمداری افزود: رشد بیکاری در حالی اتفاق افتاد که درآمد دولت از متوسط دولت‌های گذشته هم بیشتر بود.


*باید حقایق را به مردم گفت؛ همانطور که ضعف را می‌گوییم
 
وی تاکید کرد: باید حقایق را به مردم گفت؛ همان‌طور که ضعف را می‌گوییم در این دولت نقاط قوتی هم وجود داشت که قطعا همه مردم به آن واقف‌اند.


*این غیرمنصفانه است که دولت را کاملا متهم کنیم
 
شریعتمداری اظهار داشت: حرکت‌های خوبی در زمینه‌های عمرانی در سطوح شهرها و روستاها صورت گرفت و من معتقدم نباید کارهای دولت را با انتقادات تند مورد ارزیابی قرار دهیم و این غیرمنصفانه است که دولت را کاملا متهم کنیم.  
 
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: این مسئله غیرممکن است تلاش 8 ساله دولت را در راستای عکس منافع ملی قلمداد کنیم و قطعا خدمات قابل تحسین و شایسته‌ای هم برای ملت داشته‌ است.  
 
وی در ارزیابی خود از روند فعالیت 8 ساله دولت اظهار داشت: ارزیابی کلی من این است که آن‌طور که باید سند چشم‌انداز مورد توجه واقع نشد، البته بخشی از این بی‌توفیقی هم به عرصه روابط خارجی اختصاص داشت.

شریعتمداری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چقدر خودتان را ملتزم به تصمیم سران اصلاحات از جمله محمد خاتمی، عبدالله نوری و موسوی خوئینی‌ها می‌دانید، گفت: از وجود هیات رهبری سه نفره‌ای که بیان کردید بی‌خبرم، اصلا چنین چیزی وجود ندارد و خلق نشده است.
 
وی ادامه داد: تفرقی که امروز در بین‌ گروه‌های سیاسی شاهد آن هستیم ناشی از رفتارهای غیرعاقلانه‌ای است که از گروه‌های سیاسی مختلف بروز کرده است.  
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اصلاح‌طلبان باید به وحدت برسند، افزود: انتخاباتی که احمدی‌نژاد پیروز آن شد را سران اصلاح‌طلب مدیریت می‌کردند و این به خاطر ارائه کاندیدای متعدد از جناح اصلاح‌طلب در این انتخابات بود، از این رو امیدواریم اصلاح‌طلبان به جمع‌بندی برسند.  
 
شریعتمداری درباره تلقی‌اش از اصلاح‌طلبان معتدل و تندرو گفت: این تفسیر غلط است که بخواهیم بگوییم اصلاح‌طلبان به هیچ اصولی پای‌بند نیستند و یا اینکه اصولگرایان به دنبال فساد هستند.
 
وی ادامه داد: کسانی که در جریان‌های مختلف سیاسی عضویت دارند ملتزم به رای اکثریت نیستند و فقط نشان می‌دهند با افراد آن جریان هم‌عقیده‌اند، ولی کارها را مختل می‌کنند و مسیر دیگری را در پیش می‌گیرند که اینها همان تندروها هستند.  
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در دوره اصولگرایان زمانی که ناطق نوری کاندیدا شده بود با رای 7 میلیون در مقابل 20 میلیون رای سید محمد خاتمی مغلوب شد، این همان تندروی در جناح اصولگرایان است.  
 
شریعتمداری اذعان داشت: اصلاح‌طلبان نیز تندروی‌های این‌چنینی را داشتند و کسانی که با حرکت‌های دولت خاتمی موافق نبودند نباید با سیاست‌ورزی‌های غیرعقلانی دست به تندروی می‌زدند.
 
وی ادامه داد: من از اعتدال در جامعه دفاع می‌کنم، اعتدال در مبانی عقلانی با نگاه به آینده باید دستیابی به اهداف را فراهم کند.  
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که آیا با تندروهای اصلاحات دیدار داشته‌اید یا خیر گفت: تندروها در دسترس نیستند که بخواهم با آنها دیدار داشته باشیم.  
 
شریعتمداری درباره علت حضور مستقل‌اش در انتخابات اظهار داشت: من عضو شورای مرکزی هیچ جریانی نیستم، ولی به لحاظ پایگاه اجتماعی و حضورم در دولت اصلاحات به عنوان یک اصلاح‌طلب شناخته می‌شوم که به این موضوع پایبندم. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۲۹ فروردين ۱۳۹۲
نمی دونم چرا فقط نزدیک انتخابات که میشه گروه ها از وفاق و همدلی می گند .بعدش هر کی چوب لای چرخ حرکت به جلو میزاره!
آخرین اخبار