وزير نفت گفت: در طي سالهاي گذشته به دليل عدم دسترسي وابستگي زيادي به نفت داشتيم و در سالهاي اخير به لطف تحريم‌ها اين بخش به زودي طولاني نخواهد بود و در کشور به زودي شاهد برگزاري جشن خودکفايي و عدم وابستگي به صنعت نفت خواهيم بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ رستم قاسمي در مراسم افتتاحيه 18 نمايشگاه نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي با بيان اين مطلب گفت: اين نمايشگاه بيانگر اقتدار و توانمندي گفتگو و تبادل موضوعاتي است که مي‌تواند در حوزه نفت کشور و در بين شرکت‌کنندگان تاثير گذار باشد.

وي تصريح کرد: گرچه از همکاري شرکتهاي صنعتي جهان استفاده مي‌کنيم اما همواره به توليد کنندگان و صنعتگران داخلي نياز اساسي داريم و انرژي اصلي ترين محرکه رشد اقتصادي جهان است اگر چه در بعضي از نقاط دنيا با رشد اقتصادي مواجه نيستيم رشد انرژي تا حد معقول خود ادامه دارد.

وزير نفت ادامه داد: درحال حاضر انرژي هيدرو کربوری مهمترين انرژي سبد جهاني در سالهاي گذشته و آينده نقش اساسي را در توسعه اقتصادي ايفا کرده است و توانسته جايگزين انرژي‌هاي ديگر  شود.

قاسمي تصريح کرد: توليد و توسعه اين صنعت عظيم در رشد اقتصادي کشور و درآمد نفت را به همراه داشته و حفظ آن براي نسل آينده يک امر حياتي است و در اين راستا برنامه ريزي دقيقي صورت گرفته است.

وي خاطر نشان کرد: در گذشته به دليل عدم دسترسي وابستگي زيادي به نفت داشته‌ايم و در سالهاي اخير به لطف تحريم‌ها شاهد برگزاري جشن عدم وابستگي به نفت خواهيم بود.

وي ادامه داد: امروز صنعت کشور  داراي يک نقشه راهبردي در توليد و توسعه صنعت پالايش و انرژي براي فرار از خام فروشي و توسعه پتروشيمي به عنوان يک محور مهم در برنامه 5 کشور پيش بيني شده است.
 
وزير نفت با اشاره به اينکه در حال حاضر 70 واحد پتروشيمي در کشور در حال ساخت داريم افزود: با اتمام اين پروژه‌ها ظرفيت توليد تا پايان برنامه 5 توسعه به ظرفيت 130 ميليون تن خواهد رسيد به طوري که به زودي رتبه نخست در منطقه خواهيم بود.

 
قاسمي اضافه کرد: در حال حاضر در کشور 700 ميليون متر مکعب گاز توليد مي‌شود و تا پايان سال اين ميزان به 1 ميليون و 470 متر معکب افزايش مي یابد.

قاسمي در خصوص نام گذاري سال جاري به نام حماسه سياسي و حماسه اقتصادي گفت: بايد بر صنعت نفت حماسه‌اي آفريده شود تا بتوانيم زمينه توسعه اين صنعت را در کشور هموار سازيم امروز در اين نمايشگاه علي‌رغم تحريم‌ها صنعتگران و توليد کنندگان بسياري از کشورهاي داخلي و خارجي شرکت کرده‌اند.

 وي ادامه داد: از زمان شروع احداث پارس جنوبي کشور ما 90 درصد وابستگي به واردات داشت، اما امروز به کمتر از 50 درصد رسيده است و اين اقتدار و توان مهندسان داخلي را به خوبي نشان ميدهد.

وي در پايان  از جذب 30 ميليارد دلار سرمايه گذاري خارجي در کشور خبر داد و گفت: ما اميدواريم با برنامه ريزي اصولي اين ميزان سرمايه گذاري را در کشور افزايش دهيم./عب
برچسب ها: توسعه ، نفت ، محور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار