در زمانی که سیستان و قهستان به عنوان دو منطقه حاکم نشین مطرح بوده اند «نه» و «بندان» دو مرکز مهم حکومتی بر شمرده می شده اند که برای هر کدام نایب الحکومه ای از سوی حاکم انتخاب می شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران بیرجند

در این بین «نه» بزرگتر و مهمتر از «بندان» بوده است و همچنین به دلیل تعدادی شهر با نام «نه» در سطح کشور برای معرفی این منطقه «نه» را به همراه «بندان» می گفته اند، بعدها با مرکزیت و توسعه «نه» این شهر «نهبندان» نام گرفته است.

یکی از منابع مستقل و کم نظیر راجع به ایران ، تقریبا مربوط است به زمان تولد مسیح که به صورت یک سفرنامه تلخیص شده از ایزودور خاراکسی به دست آمده و بیشتر از لحاظ اطلاعات راجع به شرق ایران مورد توجه می باشد.

شهرستان نهبندان دارای آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی زیادی است که مزار سید علی ، آسبادها، قلعه شاهدژ، قلعه نهبندان و مسجد عاشوراخانه از جمله آنها می باشد.

ˈمزار سید علیˈ آرامگاه امامزاده سید علی در ۹۰ کیلومتری شمال شهر نهبندان واقع شده و مورد توجه خاص پیروان اهل بیت (ع) است.

این آرامگاه در سالهای اخیر توسط اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نهبندان بنا شده و هر روز میـزبان صدها زائر و مسافر خسته است که در جاده نهبنـدان زاهدان در حال تردد می باشند.

ˈآسبادهای نهبندانˈ از بناهای تاریخی مربوط به دوره قاجار بوده که شرایط دشوار طبیعی مناطق کویری و بیابانی ایران باعث شده تا مردم کویر نشین از ابتکار و خلاقیت خود استفاده کرده و با حداکثر بهره گیری از عوامل و شرایط طبیعی آنرا در اختیار خود درآوردند.

آسبادهای نهبندان از جمله این خلاقیتها هستند که در اکثر مناطق جنوب خراسان بخصوص روستاهای شهرستان نهبندان دیده می شوند منطقه نهبندان به دلیل گسترش دامنه بادهای ۱۲۰روزه سیستان امتیاز ویژه ای دارد.

بیشترین تعدادآسبادها در داخل شهر ˈنهˈ قرار داشته است و از دیگر روستاهایی این شهرستان که دارای آسباد می باشند می توان از روستاهای چهار فرسخ، گوند، خوانشرف، میغان نام برد.

ˈقلعه نهبندانˈ مربوط به دوره تاریخی اسلامی که از خشت و چینه ساخته شده در داخل شهر نهبندان قرار گرفته با توجه به نقشه بنا و اشیاء سفالی بدست آمده سابقه تاریخی آن به دوران قبل از اسلام یعنی دوران اشکانی و ساسانی برمی گردد.

این قلعه در دوران اسلامی تا دوران صفویه فعال بوده و در دوره صفویه بطور کامل متروک شده است وجود این قلعه صحت ادعای بعضی منابع تاریخی کـه سابقه شهر نهبنـدان را بـه دوران پیش از اسلام می رسانند، تایید می کند.

ˈروستای دهسلم نهبندانˈ روستای دهسلم در ۱۰۰ کیلومتر ی جنوب غربی این شهرستان واقع شده است.

ارتفاع این روستا از سطح دریا ۸۵ متر و مساحتی در حدود ۲۰۰۰ هکتار دارد و دارای ۲ نمکزار کوچک و بزرگ است و نیز روستـای دهسلم روستایی سر سبـز در دل کویـر است کـه به داشتن نخلستان های سرسبز، معروف می باشد./ع

برچسب ها: نهبندان ، قهستان ، بندان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.