مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت چهارمحال وبختیاری گفت: بیماری‌های قلبی و عروقی اولین عامل مرگ و میر در ایران است که غالبا مربوط به افراد زیر ۷۰ سال است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،غلامعلی حبیبی، سکته‌های قلبی را عامل مرگ افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی دانست و افزود: به ازای هر ۱۰۰ هزار بیمار مبتلا به بیماری های مزمن قلبی، ۱۰۳ نفر دچار سکته‌های قلبی می‌شوند.

وی با بیان اینکه حدود دو سوم مرگ و میرهای جمعیت کشور مربوط به بیماران قلبی و عروقی است، تصریح کرد: این روند در مورد استان و شهرستان‌های تابعه نیز صدق می‌کند.

حبیبی ادامه داد: مقایسه شاخص‌های عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر طی سال‌های گذشته نشان می‌دهد عواملی همچون مصرف روزانه سیگار و ‌فشارخون بالا در استان بیش از متوسط کشوری است و کلسترول خون بالا در زنان و مردان استان از عواملی است که تقریبا با متوسط کشوری برابری می‌کند.

وی اظهار کرد: همه ساله برنامه‌هایی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ می‌شود و امسال با توجه به اهمیت فشار خون بالا در حفظ سلامت افراد اعمال برنامه جامع عملیاتی با محوریت پیشگیری و کنترل فشار خون بالا از اولویت‌های اصلی معاونت بهداشتی و شبکه‌های بهداشتی و درمانی تابعه قرار گرفت.

حبیبی افزود: براساس این برنامه استراتژی‌های مختلف شامل آموزش و اطلاع رسانی و بیماریابی فشار خون بالا، درمان و مراقبت بیماران، پشتیبانی، ‌نظارت و ارزشیابی برنامه های مرتبط با پیشگیری از فشار خون بالا اجرا می‌شود.

وی از اجرای برنامه ثبت سکته‌های قلبی در بیمارستان‌های دارای بخش CCU از سال گذشته در استان خبر داد و افزود: با اجرای این برنامه تمامی بیمارستان‌های حائز شرایط مجهز به تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری لازم شد.

به گفته وی، در این برنامه تاریخچه بیماری، علائم آن، عوارض بیماری، اقدامات و سرانجام بیماری به صورت کامپیوتری ثبت می‌شود و اطلاعات ثبت شده آنالیز شده و برنامه‌های مداخله‌ای متناسب با آن اجرا می‌شود.

حبیبی افزود: این برنامه با همکاری مشترک حوزه مدیریت درمان و معاونت بهداشتی دانشگاه اجرا می‌شود و کارشناس IT، کارشناس قلب و عروق مرکز بهداشت استان، ‌کارشناس امور پرستاری معاونت درمان وظیفه بازدید و نظارت از بیمارستان ها و ارائه پس خوراند به منظور اجرای صحیح برنامه را بر عهده دارند.

وی، اجرای برنامه غربالگری فشارخون بالا هر ۳ سال یکبار در جمعیت ۳۰ سال و بالاتر استان را از دیگر اقدامات انجام شده در راستای کنترل شیوع بیماری فشارخون بالا عنوان و تصریح کرد: فشار خون و نمای توده بدنی کلیه جمعیت تحت پوشش مراکز روستایی تاکنون طی ۳ دوره مورد غربالگری قرار گرفته است.

به گفته وی، ‌با غربالگری انجام شده بیماران شناسایی شده با تشکیل پرونده بهداشتی تحت پوشش خدمات خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی و درمانی قرار می‌گیرند و با هر بار مراجعه به این مراکز فشار خون آنان اندازه‌گیری می‌شود و از نظر بار عوامل خطر(چاقی و اضافه وزن، مصرف سیگار، نوع تغذیه،‌نحوه مصرف داروهای کاهنده فشار خون بالا تجویز شده توسط پزشک) مورد بررسی قرار می‌گیرد و آموزش‌های لازم به بیماران ارائه می‌شود.

حبیبی ادامه داد: در این طرح، پزشک معالج بیمار علاوه بر اینکه وضعیت بیمار را مورد ارزیابی و کنترل قرار می‌دهد، به نحوه مصرف داروهای کاهنده فشار خون بالای وی نیز نظارت می‌کند و در صورت نیاز نسبت به تعدیل یا اضافه کردن میزان دارو یا جایگزین کردن داروی جدید اقدام می‌کند، همچنین در صورت نیاز نسبت به انجام آزمایش خون بیماران از نظر میزان چربی خون(کلسترل. تریگلیسرید، HDL، LDL و قند خون بیماران) اقدام می‌شود، همچنین در صورت لزوم بیمار جهت مشاوره‌های اختصاصی با کارشناس تغذیه یا پزشکان متخصص قلب و عروق، داخلی و سایر رشته‌های مرتبط ارجاع می‌شود.

وی به اقدامات موثر دانشگاه علوم پزشکی به منظور آگاهی بخشی به عموم، شناسایی مبتلایان به فشار خون بالا و ارائه خدمات درمانی به آنان در راستای گرامیداشت هفته سلامت و نهادینه کردن شعار"فشار خون را جدی بگیریم" اشاره کرد و افزود: توزیع ۱۰ هزار پمفلت در سطح مراکز بهداشتی و درمانی و خانه‌های بهداشت، مطب‌های خصوصی و در بین مردم استان، نصب 1100 پوستر در محل مطب های خصوصی پزشکان و ماماها، داروخانه‌ها،‌ مرکز بهداشتی و درمانی و سایر ادارات از جمله آموزش و پرورش و نیروی انتظامی، سنجش فشار خون متقاضیان و ارائه آموزش‌های لازم پیرامون سبک زندگی سالم، تغذیه سالم و امنیت غذایی به عموم به ویژه دانش آموزان بخشی از این اقدامات است.

منبع:خبرگزاری ایسنا
برچسب ها: قلبی ، عروقی ، سکته
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.