"حمید فرخ نژاد" در چند سال فعالیت هنری اش با گذر از اوج و فرود بسیار در سالروز تولد 44 سالگی همچنان می‌درخشد.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران، به بهانه سالروز تولد "حمید فرخ نژاد" بازیگر توانای سینمای ایران در 28 فروردین ماه نگاهی به آثار و بازی های متفاوت او در عرصه هنر داریم.
حمید فرخ نژاد بازیگری در سینما را سال 60 با "کوچه های عشق" ساخته خسرو سینمایی آغاز کرد اما با بازی در "عروس آتش" خسرو سینایی به شهرت رسید. بازی "خوب فرخ نژاد" در این فیلم برای او دو سیمرغ بلورین در پی داشت که این دو سیمرغ به خاطر بهترین بازیگر نقش مکمل و بهترین فیلمنامه توسط او بوده است.
فیلم "عروس آتش" موفقیت دیگری را نیز برای او به همراه داشت و توانست تندیس جشن خانه سینما را نیز دریافت کند و بعد از این فیلم اولین همکاری با ابراهیم حاتمی کیا در فیلم "ارتفاع پست" را انجام داد.
"چهارشنبه سوری" فیلم موفق اصغر فرهادی یکی دیگر از عرصه های هنرآفرینی فرخ نژاد بود بازی خوب او در این فیلم باعث می شود مخاطب تا آخرین لحظه به واقعیت ماجرا پی نبرد.
"به رنگ ارغوان" فیلم جنجالی ابراهیم حاتمی کیا یکی از ماندگارترین نقش های فرخ نژاد را رقم زد این فیلم که تولید آن سال 83 آغاز شد حدود پنج سال پشت درهای اکران ماند و بالاخره در جشنواره بیست و هشتم فجر اکران شد فرخ نژاد در این فیلم نقش مامور اطلاعاتی را بازی کرد که عاشق دختری می شود.
"آتشکار" هم یکی از فیلم های مسئله داری بود که حمید فرخ نژاد در آن نقش اصلی داشت موضوع نامتعارف این فیلم باعث شد چند سال توقیف باشد اما سرانجام در جشنواره بیست و هشتم فیلم فجر به نمایش درآمد و بعد ازآن به روی پرده رفت.
"حلقه سبز" اولین سریالی است که حمید فرخ نژاد به عنوان روح ظاهر شد و سیما تیرانداز نیز در این سریال هم بازی او بود.
"گشت ارشاد" به کارگردانی سعید سهیلی یکی از فیلم های حمید فرخ نژاد در جشنواره سی ام بود که در زمان اکران جنجال زیادی به پا کرد او در این فیلم در نقش یک بسیجی ظاهر شد این فیلم که به دلیل برخی از اعتراضات با محدودیت اکران مواجه شد که روی فروش آن ها تاثیر گذاشت.
"زندگی خصوصی آقا و خانم میم" دیگر فیلم جنجالی جشنواره سی ام بود که برای اولین بار فرخ نژاد بعد از 3 تجربه بازی در فیلم حاتمی کیا توانست در این فیلم با او هم بازی شود.
اما در جشنواره سی و یکم فرخ نژاد در فیلم "استرداد" در فیلمی تاریخی ایفای نقش کرد و بازی در این فیلم بعد از چند سال دوباره سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را کسب کند.
حمید فرخ نژاد با استعدادی که در بازیگری دارد هر سال شگفتی را در بازی هایش خلق می کند و با اینکه میمیک جدی در او دیده می شود اما باعث یکنواختی و کلیشه ای شدن نقش هایش نشده است.
مرد آ‌هنی سینمای ایرانی همچنان بر قامت نقش ها و فیلم ها سایه  انداخته و تا زمان بازی های متفاوت این قامت شکسته نخواهد شد.
نمایشی از برترین تکنیک ها و تجربه ها را می‌توان در بازی او شاهد بود، تصویری از یک دکتر جنگی در فیلم "روزهای زندگی" با ویژگی های مردی شوخ طبع و آرمان گرا فراموش نمی شود.
امروز بیست و هشتمین روز بهاری است که حمید فرخ نژاد در سال 1348 متولد شد و شاید آینده ای که حال حاضر کسب کرده را در دوران کودکی تصور نمی کرد. با اینکه در کارگردانی تئاتر نیز تحصیل کرده اما شاید اولین بازیگری باشد که شروع عرصه بازیگری اش از تئاتر نبوده است و با دستیاری کارگردان پا به عرصه سینما گذاشته است.
اسطوره سینمای ایران هنوز بعد از گذشت چند سال مورد تمجید منتقدان و سینماگران قرار گرفته به طوری که در فیلم "آتشکار" و صداپیشگی اش مورد توجه همگان از جمله سعید راد و بهرام رادان قرار گرفت./ي2

گزارش از فائزه آقابابايي.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار