یکی از علت‌های این مسأله نبود مواد مغذی در جیره غذایی افراد برای استحکام استخوانهاست.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک مواد نگهدارنده همچون نیترات‌ها که عمدتا سرطان زا هستند و مشکلات زیادی را ایجاد می‌کنند در فست فودها زیاد است و مردم مجبورند که همراه آنها نوشابه گازدار استفاده کنند و بدلیل اسیدی که نوشابه دارد پوکی استخوان را به همراه دارد.

سوسیس و کالباس، همبرگر، دناتها، سیب زمینی‌های سرخ کرده و چیپس و پفک امروزه در دنیا بعنوان پنج عامل اصلی ایجاد سرطانها شناخته شده‌اند اما متاسفانه صدا و سیما به جای تبلیغ برای روی آوردن مردم به شیر به تبلیغ چیپس و پفک می‌پردازد.

رواج فست فودها در آمریکا موجب شده بود تا 20 سال پیش آمار سرطان روده در این کشور مرتب افزایش پیدا کند اما از 20 سال پیش در حال مبارزه با فست فودها هستند و آمار سرطان آنها روبه کاهش است این در حالی است که در کشور ما متأسفانه آمار سرطان روده در حال افزایش است.

قبل از این که از لحاظ جسمی، اسکلت بندی، فکری به بلوغ برسند از لحاظ جنسی به بلوغ می رسند که در کنار استفاده از ماهواره مشکلاتی را در پی دارد.

یکی از علت‌های این مسأله نبود مواد مغذی در جیره غذایی افراد برای استحکام استخوانهاست.

در ایران خانم ها در سن 35 سالگی دچار قوز کمر می شوند اما این سن در اروپا 55 سالگی و پس از یائسگی است.

در زنان ایرانی ذخیره استخوانی به اندازه کافی وجود ندارد و در موقع زایمان و شیردهی بخش زیادی از آن را از دست می دهند که مصرف شیر و لبنیات و ماهی در رژیم غذایی افراد برای پیشگیری از پوکی استخوان موثر خواهد بود و در کنار این باید ورزش در برنامه روزانه قرار داده شود.

سرانه مصرف شیر و فرآورده های لبنی در ایران 75 کیلوگرم و در جهان 162 کیلوگرم است.

میزان مصرف شیر در مدارس کشور از 70 نوبت در سال به 20 نوبت درسال رسیده است.

قابلیت جذب کلسیم شیر 50 درصد و این میزان در سبزیجات حدود پنج درصد است.

استفاده از شیر و لبنیات کم چرب، ماهی، سبزیجات و میوه، نان سبوس دار، جوانه غلات، مغزها و شیرینی جات طبیعی همچون عسل و خرما باید در برنامه غذایی قرار گیرد.

مصرف گوشت قرمز، برنج و ماکارونی در کشور بسیار زیاد است و این منجر به بروز چاقی در افراد می شود.

بزرگترین برنامه توزیع شیر مدارس در دنیا که در کشور ما در حال اجرا بود به کوچکترین برنامه در سال 91 تبدیل شد. توزیع شیر در مدارس هزینه کردن نیست بلکه یک سرمایه گذاری است و جامعه سالم را در پی دارد.

گزارش‌هایی که در مورد این طرح می رسد ناامید کننده است چرا که در سال تحصیلی آینده 100 تا 120 میلیارد تومان به این طرح اختصاص خواهند داد این در حالی است که اعتبار مورد نیاز این طرح 250 میلیارد تومان است ./ب

برچسب ها: پوکی ، استخوان ، زنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.