رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: جمهوری اسلامی ایران در آینده تعداد رآکتورهای بیشتری از خود ارائه می‌دهد و اگر کشورهای حوزه خلیج فارس نگران این مسئله هستند، حاضریم دستاوردهای خود را در اختیار آن‌ها بگذاریم.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، فریدون عباسی در همایش "انرژی هسته‌ای تهدید یا فرصت" که عصر امروز به همت بسیج دانشجویی دانشگاه شریف برگزار شد، اظهار داشت: جریان‌سازی که کشورهای حوزه خلیج فارس علیه پیشرفت‌های هسته‌ای ایران به راه می‌اندازند را مثبت ارزیابی می‌کنم و همین که سطح دانش ما به حدی رسیده که کشورهای حاشیه خلیج را متوجه خود کرده، امری پسندیده است.

وی افزود: به کشورهای خلیج فارس توصیه می‌کنم که به جای پرداختن به مسائل حاشیه‌ای علیه جمهوری اسلامی، سطح ایمنی خود را افزایش داده و به سلامت کشور خود توجه کنند.

عباسی ادامه داد: به اين کشورها توصیه می‌کنم که خیلی درگیر جریان‌سازی علیه ایران نشوند و البته اینکه مسئله نیروگاه‌های هسته‌ای ایران موجب اجتماع این کشورها شده امری مثبت برای آن‌هاست و می‌توانند اختلافات خود را در این اجتماع‌ها حل کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ارتباط با موفقیت‌های هسته‌ای ایران در کشور گفت: فعالیت‌های هسته‌ای از زمان قبل از انتخابات و روند تکمیلی آن بعد از سال ۵۷ مدیون اساتید و دانشمندان کشور است.
 
وی افزود: فعالیت‌های هسته‌ای ایران به‌طور جدی از سال ۶۷ تا ۷۶ با تفکر فیزیکی حاکمی بر آن ادامه یافت که حاصل آن نصب راکتور شتاب‌دهنده در کرج و یزد است.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی به فعالیت‌های هسته‌ای از جهت صنعتی اشاره و تصریح کرد: از سال ۷۶ تاکنون با غالب شدن تفکر صنعتی بر فعالیت‌های هسته‌ای توانسته‌ایم به پیشرفت‌هایی در این زمینه دست یابیم.
 
عباسی ادامه داد: استفاده از فارغ‌التحصیلان رشته‌های هسته‌ای در بخش اجرایی مسائل هسته‌ای باعث پیشرفت و اعتلای کشور در این زمینه شده و توانسته‌ایم سایت‌های غنی‌سازی و یا توسعه سوخت در اصفهان و همچنین راکتور اراک را به مرحله قابل توجهی از پیشرفت برسانیم.
 
وی بیان داشت: در حال حاضر در تلاشیم که بتوانیم دستاوردهای خود را در زمینه هسته‌ای به مرحله تکمیل آن برسانیم.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به کمبودها و دستاوردهای انرژی اتمی در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: مبحث گداخت مسئله‌ای بود که متأسفانه مورد توجه زیاد قرار نگرفت، اما با استفاده از شرایط و معادلات سیاسی و بسیج علمی که در کشور رخ داد توانسته‌ایم این مسئله را در وضعیت بهتری قرار دهیم.
 
عباسی در ادامه به بحث تحقیقات و ساخت لیزر از سوی محققان ایرانی پرداخت و تاکید کرد: پرداختن به مباحث لیزر در ۲ بخش پژوهشکده لیزری و مرکز عموم و فنون لیزر در هشتگرد بعد از انقلاب از جمله فعالیت‌هایی است که به خوبی توانسته‌ایم آن‌را محقق کنیم.
 
وی ادامه داد: غافل شدن از بخش صنعت هسته‌ای از دیگر مباحثی بود که متأسفانه آن را مورد تاکید قرار ندادیم، اما ظرف ۲ سال گذشته توانسته‌ایم یک قطب صنعتی را در اصفهان ایجاد کنیم.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: پیشرفت در بخش کشاورزی و پزشکی هسته‌ای از دیگر دستاوردهای محققان هسته‌ای در کشور است که می‌توان در تأمین تولیدات دارو و راه‌اندازی سیستم‌های آزمایشی به شهرهایی همچون مازندران، آمل و یا استان مرکزی اشاره کرد.
 
عباسی در ادامه به بحث تربیت دانشجویان هسته‌ای اشاره و خاطرنشان کرد: در سازمان انرژی اتمی توانسته‌ایم راه را برای دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری بگشاییم و مسیر را برای ارائه رساله‌های خود در راستای نیازهای سازمان انرژی اتمی باز کرده‌ایم.
 
وی در پاسخ به این سؤال که چرا با 1+5 باز هم مذاکره می‌کنید و آیا پیشرفتی در این زمینه وجود داشته، گفت: ساختاری در جهان وجود دارد به نام شورای امنیت و این شورا متشکل از کشورهایی است که همگی دارای سلاح هسته‌ای هستند که موضوع هسته ای ایران از سوی سه کشور اروپایی با حمایت‌های آمریکا، آغاز شد و اکنون در حال تداوم است.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: شورای حُکام مسائلی به ما دیکته می‌کند که از نظر ما هیچ‌کدام از آن‌ها در چارچوب‌های آژانس وجود ندارد و تمامی برخوردهای آن‌ها سیاسی است.
 
عباسی تصریح کرد: قطعنامه‌های شورای امنیت فاقد وجاهت حقوقی و قانونی است و رفتارهای به نسبت نرم چین و روسیه صرفاً بر اساس منافع ملی خودشان است که باعث می‌شود قطعنامه‌های صادر شده علیه ایران، کمی رقیق‌تر شوند.
 
وی ادامه داد: با 1+5 در ارتباط با مسائل هسته‌ای مذاکره می‌کنیم به این دلیل که آن‌ها همگی عضو شورای امنیت هستند و از حق وتو برخوردارند، این در حالی است که ما فاقد چنین مزیتی هستیم.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی ملت را پشتوانه نظام جمهوری اسلامی در مسائل هسته‌ای دانست و گفت: مذاکرات با وجود چنین پشتوانه‌ای به شکل خوبی در حال ادامه است و همین که مسئله غنی‌سازی ایران در حد ۲۰ درصد از سوی غربی‌ها مطرح می‌شود نشانه خوبی برای کشور است.
 
عباسی با اشاره به وقوع زلزله بوشهر و احتمال خسارت به نیروگاه اتمی این شهر اظهار داشت: در مقابل حوادث طبیعی همچون زلزله پیش‌بینی‌های لازم را در زمان ساخت و تاسیس نیروگاه‌ها انجام داده‌ایم.
 
وی افزود: میزان ریشتر زلزله‌ها در بوشهر به اندازه‌ای نبوده که عملکرد نیروگاه بوشهر را تحت تأثیر قرار دهد.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به اینکه آیا احتمال حملات جزئی از سوی دشمنان به نیروگاه‌های اتمی ایران وجود دارد، تصریح کرد: وقوع چنین احتمالی از سوی این آدمکش‌ها بعید نیست و ما باید در هر مکان و زمانی آمادگی دفاعی لازم را از خود داشته باشیم.
 
عباسی خطاب به کشورهای حاشیه خلیج فارس و ارتباط با چگونگی فعالیت اتمی ایران خاطرنشان کرد: به کشورهای حاشیه خلیج فارس توصیه می‌کنم که به کشورهای دوست خود بگویند به نیروگاه‌های هسته‌ای ایران حمله نکنند، چرا که آن‌ها هم آلوده می‌شوند.
 
وی افزود: ذخایر اورانیوم به عنوان ذخایر راهبردی کشور به حساب می‌آیند که می‌توانند در تنظیم بازار آینده به کشور کمک کنند و برای به دست آوردن اورانیوم توانسته‌ایم به خودکفایی لازم برسیم.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: شش زنجیره در سایت‌های مختلف هسته‌ای ایران مشغول فعالیت غنی‌سازی ۲۰ درصد هستند که ۲ زنجیره آن در سایت احمدی روشن و مابقی در سایت فردو قرار دارند.
 
عباسی با اشاره به فعالیت رآکتور تحقیقاتی تهران بیان داشت: فعالیت‌های این رآکتور از سال گذشته با سوخت غنای کمتر با نظارت آژانس آغاز شده و راکتور را توانستیم روشن کنیم که البته در این مسئله مقداری ریسک وجود داشت و در تاریخ ۲۵ بهمن ۹۰ توانستیم مجتمع سوخت هسته‌ای را در این زمینه ایجاد کنیم.
 
وی افزود:اکنون در حال تولید رآکتور از نوع استخری هستیم که توانایی تولید سوخت ۲۰ درصد را دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار