هر ساله در اوايل فصل بهار مهاجرت گورخرهاي منطقه حفاظت شده بهرام گور در شهرستان ني ريز آغاز مي شود.

به گزارش گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران  از حفاظت محيط زيست استان فارس، معاون محيط طبيعي اداره كل حفاظت محيط زيست استان فارس با بيان اينكه گونه گورخر دو نوع مهاجرت دارد كه يكي از اين مهاجرتها به صورت روزانه و ديگري به صورت فصلي است، گفت: از چند روز قبل مهاجرت اين گونه در شهرستان ني ريز به سمت استانهاي يزد و كرمان آغاز شده است.
محسن جعفرنژاد با بيان اينكه اين اداره كل نيز براي حفاظت از آنها اقداماتي را در دستور كار قرار داده، بيان كرد: در اين راستا گشتهاي محيط زيست به صورت مستمر در مسيرهاي حركت اين گونه ها حضور دارند.
وي ادامه داد: علاوه بر اين در صورتيكه يك گورخر از مسير اصلي خارج و يا به محل ديگري برود ماموران محيط زيست براي بازگرداندن آنها به مسير اصلي اقدام خواهند كرد.
معاون محيط طبيعي اداره كل حفاظت محيط زيست استان فارس در بخش ديگري از سخنان خود پيرامون آخرين وضعيت حيات وحش استان به ويژه منطقه بهرام گور اظهار داشت: با توجه به گزارشهاي رسيده مبني بر ايجاد پوششهاي گياهي مناسب به دليل بارش باران وضعيت حيات وحش در استان هم اكنون مطلوب است.
وي ادامه داد: در حال حاضر سرشماري حايت وحش در استان  در دو مرحله انجام مي شود صورت نگرفته اما تا آينده اي نزديك براي سرشماري اقدام خواهد شد تا جمعيت گونه ها به دست آيد.
جعفرنژاد با اشاره به افزايش ضريب حفاظتي حيات وحش استان نيز بيان كرد: طي سالهاي گذشته براي فنس كشي مناطق حفاظت شده اقدام شد و در اين راستا با افزايش ضريب حفاظتي از حيات وحش مشكلي در اين رابطه نيز وجود ندارد.
گفتني است،منطقه حفاظت شده بهرام گور در شرق استان فارس و شمال شرقي شهرستان ني ريز قرار دارد و وسعت اين منطقه 40 هزار و 800 هكتار و ارتفاع بلندترين نقطه آن دو هزار و 787 متر بوده و داراي آب و هواي گرم و خشك و بارندگي حدود 200 ميلي متر در سال است.
اين محدوده از سال 1351 با عنوان منطقه حفاظت شده "بهرام گور" تحت مديريت اداره كل حفاظت محيط زيست فارس قرار گرفته است.
منطقه حفاظت شده بهرام گور تنها منطقه اي در كشور بوده كه جمعيت قابل ملاحظه و پويايي از گورخر ايراني را كه بر اساس سرشماري سال گذشته 330 راس بوده را در خود جاي داده است.
حضور گونه هاي ارزشمند ديگر نظير كاراكال، زاغ بور، هوبره، جبير و... ارزش اكولوژيكي اين زيستگاه پهناور را دو چندان مي كند.
برچسب ها: مهاجرت ، گورخر ، بهرام گور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار