با قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مراسم بزرگداشت عطار نیشابوری در مدفن این شاعر ایرانی در نیشابور آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، در این مراسم که با حضور مسئولان استانی و کشوری در حال برگزاری است، اساتیدی از دانشگاه های تبریز، تهران و نیشابور حضور دارند.

هاشمی، معاون استاندار و فرماندار نیشابور در سخنانی ضمن خیرمقدم به میهمانان از حضور مسئولین قدردانی کرد.

سیدسعید سرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این مراسم به قرائت پیام وزیر ارشاد که بخشی از آن در زیر آمده است پرداخت.

شیخ فریدالدین ابوحامد محمدبن ابراهیم عطار نیشابوری، از بزرگ ترین آفرینندگان آثار عرفانی و پیشوای بسیاری از معرفت گویان و سخن سرایان بزرگ ایرانی است. مقام او در غزل، پهلو به سعید و حافظ می زند و مثنوی معنوی مولوی، پرواز را از منطق الطیر او آموخت. او حلقه ای زرین در سلسله عارفان ایرانی و شاعران پارسی گوی است، و به حتم یکی از پایه های استوار و بلند کاخ شعر معنوی است. باورمندی و شریعت گرایی او به حدی است که می توان نام گرانقدرش را در شمار دانشمندان بزرگ جهان اسلام نوشت و به آن مباهات کرد. دلبستگی عطار به علوم دینی و شیفتگی اش به معرفت، در همه آثار و اثمارش پدیدار است، چنان که در «مصیبت نامه» تصریح می کند: علم دین را باید از فقه و تفسیر و حدیث جست.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: به راستی که این همه شریعت مداری در اندیشه های شاعری که جهان را از منظر عرفان و ذوق می نگرد، شگفت آور است.

وزیر ارشاد افزوده است: عطار سهم بسیاری در گسترش عرفان در زبان منظوم فارسی دارد. بدین رو است که شیخ محمود شبستری، عارف و شاعر نامی قرن هشتم،‌ شاعری را برای خود عار نمی داند، فقط از آن رو که نام عطار در میان شاعران به چشم می خورد.

در بخش پایانی این بیانیه آمده است: امید می بریم که روز بزرگداشت عطار، موجبات آشنایی بیشتر ایرانیان و جهانیان را با این عارف و شاعر بزرگ ایرانی فراهم کند. این روز مبارک بر همه همراهان شعر و عرفان، گواران باد و پرچم ذوق و معرفت بر بام این سرزمین پاک، همیشه در اهتزاز.

سیدمحمد حسینی

26 فروردین ماه 1392

یادآور می شود: مراسم بزرگداشت عطار تا ظهر امروز ادامه دارد و پس از آن میهمانان با حضور در مزار این شاعر ایرانی، مزار وی را گلباران می کنند./ع

برچسب ها: آغاز ، بزرگداشت ، عطار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.