نماينده مردم بجنورد در بهارستان گفت: لایحه بودجه ارائه شده از سوی دولت اشکالاتی دارد، ما دست دولت را با رد کلیات لایحه بودجه باز گذاشتیم تا خود دولت اصلاحات را انجام دهد اگر غیر از این باشد در کمیسیون تلفیق انجام می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران؛ موسی‌الرضا ثروتی نماینده بجنورد، مانه، سملقان در مجلس در صحن علنی امروز (سه‌شنبه ۲۷ فروردین ماه) ضمن موافقت با رد کلیات لایحه بودجه ۹۲ گفت: همه ما از یک حدی در علم و تجربه هستیم و به‌کارگیری این امر می‌خواهیم بودجه عملیاتی و باعث رشد کشور شود. بنا به فرموده رئیس‌جمهور که اصلی داریم به نام جامعیت هنگامی که کمیسیون ایراداتی گرفت بهتر است دولت اصلاح کند.

وی ادامه داد: به لحاظ احترام به نظر رئیس‌جمهور اگر دولت خودش این کار را انجام دهد بهتر است و اگر این کار صورت نگیرد توسط همکاران در کمیسیون انجام خواهد شد و طبق اصل ۵۲، ۵۳ و ۵۵ قانون اساسی ارائه لایحه بودجه وظیفه دولت است و کمیسیون تلفیق تنها با بررسی نقاط قوت و ضعف بودجه می‌تواند اصلاحاتی را اعمال کند.

ثروتی با اشاره به این که وضعیت اقتصادی کشور رکودی است، تصریح کرد: این مسئله در لایحه بودجه ۹۲ ادامه پیدا کرده و با توجه به نام‌گذاری امسال «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» وظیفه نمایندگان است که پیگیر باشند و باید در این زمینه تعامل و گفتگو کنند و باید به این مسئله توجه کرد که کار مجلس بودجه است مسائل سیاسی، عمرانی و اقتصادی توسط مجلس باید بررسی شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به رشد اقتصادی نفت در لایحه بودجه گفت: در سال ۸۴ هر بشکه نفت در بودجه ۲۷ دلار بود و باعث رشد ۵۶ درصدی شد اما در سال ۹۰ این رشد پایین آمد و منفی شد و در سال ۹۱ نیز همین روند ادامه داشت و در سال ۹۲ هم این روند ادامه دارد. آیا این بودجه نباید اصلاح شود؟ حتماً باید اصلاحاتی را به وجود آوریم و بررسی شود.

وی هم چنین با اشاره به بحث تورم بیان کرد: با توجه به این که تورم در کشور روند سعودی دارد و این امر طبیعی است باید تدابیری اندیشید که قابل کنترل باشد طبق آمار بانک مرکزی تورم ۳۱٫۵ درصد و طبق مرکز آمار ۴۰ درصد عنوان شده است اگر هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کنیم طبیعی است که باز هم افزایش پیدا می‌کند و شدیداً باید کنترل کنیم.

ثروتی با اشاره به مسائل استان‌ها و پروژه‌های ناتمام اظهار داشت: ما 130 هزار میلیارد تومان بودجه را در اختیار داریم تا بیش از 4 هزار پروژه عمرانی را اجرا کنیم اما 53 هزار میلیارد تومان زیان عقب افتادن پروژه‌های عمرانی است اگر قرار است پروژه‌های قبل را اجرا کنیم چرا پروژه‌های جدید اضافه می‌کنیم. مشخص است که این مسئله عقلانی نیست و باید اصلاحاتی انجام شود.

نماینده بجنورد در ارتباط با نرخ بیکاری گفت: نرخ بیکاری در سال ۹۰، 12.3 در سال ۹۱، 12.9 و مطمئناً در سال ۹۲ افزایش پیدا خواهد کرد و قیمت نفت و درآمدهای دیگر که در بودجه آمده هیچ تأثیری در این امر نخواهد داشت.

وی هم چنین در مورد بحث در مورد طرح‌های عمرانی ناتمام اضافه کرد: بعضی از طرح‌های ملی عمرانی استانی شده و این امر به ضرر استان‌هاست زیرا طرح‌هایی را استانی کرده و مبلغ اندکی به این پروژه‌ها اختصاص داده‌اند و مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا این پروژه‌ها به سرانجام برسند.

ثروتی ادامه داد: در مورد مسئله نفت در برنامه پنجم توسعه ملی کشور ذکر شده که وابستگی به نفت باید کم شود و البته این مسئله از سیاست‌های عنوان شده از سوی مقام معظم رهبری نیست اما گزارشی که ارائه شده از کسری ۱۱٫۸ درصدی بودجه حکایت دارد. یعنی 77 هزار میلیارد تومان کسری به 88 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: لایحه بودجه ارائه شده از سوی دولت اشکالاتی دارد، ما دست دولت را با رد کلیات لایحه بودجه باز گذاشتیم تا خود دولت اصلاحات را انجام دهد اگر غیر از این باشد در کمیسیون تلفیق انجام می‌دهیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: کلیات ، لایحه ، بودجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار