نماينده مردم رزن در مخالفت با رد كليات بودجه 1392 كل كشور گفت: رد بودجه سال جاري هيچ دستاوردي براي نظام جز اخلال و وقفه در بودجه ريزي و سردرگمي دستگاه‌ها نخواهد داشت و اين فرصت سوزي باعث سردرگمي و آشفتگي توليدكنندگان، مصرف كنندگان و مردم خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران؛ عطالله سلطاني صبور نماينده مردم رزن در مجلس شوراي اسلامي در مخالفت رد كليات لايحه بودجه در جلسه علني امروز (سه شنبه 27 فروردين ماه) گفت: لايحه بودجه 92 مانند اكثر لوايح سنواتي گذشته نقاط ضعف و قوت فراواني دارد.

وي در ادامه افزود: مهمترين نقطه قوت بودجه سال جاري پيش‌بيني تامين 76 درصد اعتبارات هزينه‌اي از محل درآمدهاي غيرنفتي است كه در راستاي حكم سياست‌هاي كلي و قانون برنامه پنجم توسعه مي باشد.

سلطاني در ادامه افزود: رشد 17 درصدي ماليات‌ها توجه به توسعه كشاورزي توجه به نهاد خانواده و توجه به اجراي  اصل 44 و واگذاري شركت‌ها و..... از نقاط قوت ديگر لايحه بودجه سال 92 است.

عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در ادامه به نقاط ضعف لايحه بودجه 92 اشاره كرد و اظهار داشت: نقاط ضعف اين بودجه بسيار است كه مهمترين آن غيرشفاف و غيرواقعي بودن لايحه پيشنهادي است.

نماينده مردم رزن در ادامه با بيان اين كه روي سخن بنده با مخالفان كليات بودجه است، تصريح كرد: رد بودجه سال جاري هيچ دستاوردي براي نظام جز اخلال و وقفه در بودجه‌ريزي و سردرگمي دستگاه‌ها نخواهد داشت، بنابرفرض اگر اين لايحه را رد كنيم و براي اصلاح به دولت برگردانيم و اصرار براصلاح آن داشته باشيم اين اصلاح هرگز صورت نخواهد گرفت و دليل آن روشن است چرا كه براساس نظام بودجه ريزي دولت، بهترين بودجه همين است كه اعلام شده و از ذهن بودجه ريزان تراوش كرده است لذا اگر شما صدبار هم بودجه را رد كنيد و دولت آن را اصلاح كند قطعا بودجه مورد نظر مخالفان از آن برنخواهد آمد.

وي در ادامه تصريح كرد: مباني فكري بودجه ريزي دولت با محاسبه‌هاي دولتمردان و اصرار آن‌ها براجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها با سلايق اعلامي دولت كاملا مشخص است و دليل اصرار آن‌ها كاملا روشن است.

سلطاني با بيان اين كه مهمترين دليل بنده در مخالفت با رد كليات بودجه براساس شرايط كنوني است، اظهار داشت: رد بودجه براساس شرايط كنوني وهن مجلس است و اين كه بگوييم چون دولت به وظايف خود عمل نكرده است و در زمان مقرر بودجه را اعلام نكرده و چرا رئيس‌دولت در مجلس حاضر نشده طرح اين عناوين حكيمانه نيست چرا كه مجلس محل دعوا نيست بلكه محل بحث‌هاي حكيمانه است و اگر تدبيري هم باشد بايد حكيمانه و براساس قانون باشد لذا در صورت رد بودجه ما فرصت را از دست خواهيم داد.

وي در ادامه تصريح كرد: به جاي عودت بودجه به دولت، مجلس بايد تمام هم خود را مصروف به اصلاح آن كند و اين مجلس توان اصلاح بودجه را دارد چرا كه در شرايط كنوني كه ما بايد حماسه سياسي و حماسه اقتصادي را خلق كنيم از دست دادن فرصت هيچ توجيه منطقي ندارد و اين فرصت سوزي باعث سردرگمي توليدكنندگان و آشفتگي و بلاتكليفي مردم و مصرف كنندگان خواهد شد كه خود باعث افزايش تورم مي‌شود كه اين خلاف منويات مقام معظم رهبري در خلق حماسه سياسي و حماسه اقتصادي است.

اين نماينده با بيان اين كه امروز جامعه ما بيش از هر زمان ديگر نيازمند آرامش است تاكيد كرد: بايد در نهايت آرامش و امنيت، بستر شور و هيجان منطقي آفرينش حماسه سياسي كه اوج آن در انتخابات متبلور مي‌شود را فراهم نمود، لذا هر چه سريعتر بايد مجلس با دقت بودجه را بررسي و اصلاح كند تا افكار عمومي نگران عاقبت بودجه نباشند.

نماينده مردم رزن در ادامه با اشاره به سخنان شهيد مطهري كه عنوان كرده است شك و ترديد گذرگاه خوبي و اقامتگاه بدي است، گفت: ادامه ترديد افكار عمومي را دچار فرسايش مي‌كند و اين مسئله خلاف مصلحت است در صورت رد لايحه بودجه بنا به فرض حداقل يك ماه فرصت لازم است تا دولت آن را بازبيني و دوباره به مجلس ارائه دهد كه عملا بررسي بودجه به زمان انتخابات شوراها و رياست جمهوري منجر مي‌شود كه مصادف با اوج گرفتاري همكاران در نظارت بر انتخابات شوراها خواهد بود و تا بودجه اصلاح و اعلام شود عمر اين دولت تمام شده است، لذا با اين تصور عملا 6 ماه از بهترين فرصت عمراني كشور را از دست مي‌دهيم و نيمه دوم سال كه مناسبت كمتري با اجراي طرح‌هاي عمراني دارد فرا رسيده و اندك اعتبارات عمراني را نيز كم اثر مي‌كند كه اين مسئله كاملا خلاف مصلحت كشور است.

وي در خاتمه با بيان اين كه بنده از طريق ايرادات نمايندگان موافق رد كليات لايحه بودجه را قبول دارم خاطر نشان ساخت: سخنم اين است كه اگر بودجه را رد كرديم چه چيزي به دست مي‌آوريم مجلس با استفاده از متخصصان و كارشناسان خود مي‌تواند در مدت زمان متناسبي بودجه را اصلاح و با اصلاحات خود آن را به تصويب برساند. 

انتهای پیام/


برچسب ها: بودجه ، کلیات ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار