صنايع كشور در صورتي به رشد و توسعه واقعي دست خواهند يافت كه از طرحهاي تخصصي و مبتكرانه دانشجويان و فارغ­التحصيلان دانشگاهها و صاحبان انديشه به­طور جدي استفاده كنند .

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره کل روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات ، دکتر سید ابراهیم حسینی، دبیر علمی نشست و رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی این واحد دانشگاهی در این نشست علمی به تشریح مسائل و مشکلات پیرامون حلقه های مفقود بین ارتباط صنعت و دانشگاه پرداخت و گفت: در گذشته نيازى به برقرارى رابطه بين صنعت و دانشگاه احساس نمي شد ولى امروز الزام ايجاد چنين ارتباط و تعاملى بين اين دو نهاد، بيش از پيش آشكار شده است که در این میان تربيت نيروى متخصص و كارآمد از يك طرف و اشتغال به كار فارغ­التحصيلان دانشگاه از سوى ديگر مسائل مهمى است كه می بایست برنامه ریزی درستی در این زمینه صورت گیرد.  

وی با بیان این مطلب که ايران به عنوان جامعه­اي در حال توسعه بوده ، نيازمند رشد و توسعه­اي متوازن و هماهنگ است تا در سايه آن بتواند زندگي بهتر و توأم با رفاه و آرامش بيشتر براي اقشار مختلف آن فراهم آورد ، افزود: لازم است تا نظام­ها و نهادهاي مختلف اجتماعي در راه نيل به اين هدف از هماهنگي و ارتباطي پويا برخوردار باشند و با ارتباطات متقابل خود راه رسيدن به توسعه متوازن را هموار سازند.

دکتر حسینی ادامه داد: نهاد دانشگاه از نهادهاي اصلي فرهنگي - علمي هر جامعه­اي است كه بار آموزش و پرورش جوانان هر جامعه را بر عهده دارد و بايد تلاشي همه جانبه در راه ايجاد و رشد متخصصان علمي جامعه از خود نشان دهد. متخصصاني كه بايد بار اصلي توسعه و پيشرفت ايران امروز را بر دوش كشند.

رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی واحد علوم و تحقیقات با بیان این مطلب که هر جامعه­اي نيازمند توليد كالاها، تجهيزات و وسايل مختلفي است و تجربه جهاني ثابت كرده است كه هر كشوري اگر بخواهد به رفاه و امنيت دسترسي یابد، بايد از بنيه و پشتوانه بالاي توليدي برخوردار باشد ، تصریح کرد:  اين پشتوانه توليدي نيازمند صنايعي كارآمد و پيشرفته است، صنايعي كه باعث باروري اقتصاد آن جامعه خواهند شد و به نظر مي­رسد در صورتي مي­توانيم به سوي توسعه و پيشرفت صنعتي گام برداريم كه از ارتباط متقابل دو نهاد دانشگاه  و صنعت غافل نبوده و در این زمینه تلاش بیشتری نمائیم.

وی ادامه داد: صنايع كشور در صورتي به رشد و توسعه واقعي دست خواهند يافت كه از طرحهاي تخصصي و مبتكرانه دانشجويان و فارغ­التحصيلان دانشگاهها و صاحبان انديشه به­طور جدي استفاده كنند و از دانشگاهها در راه توليد صنعتي خود ياري گيرند و از سوی دیگر دانشگاه ها، نيز وقتي در راه توسعه و پويايي قرار مي­گيرند كه دانش و تخصص خود را در توليدات صنعتي صنايع متجلي سازند و در راه تحقيق و پژوهش براي پاسخگويي به نيازهاي صنايع و نيازهاي جامعه گامهايي جدي بر دارند.

به گفته وی ، اساساً دانشگاهها جايگاه توليد علم و دانش­اند و اين علم بايد در جايي به مصرف رسد و يكي از ضروريترين و مهمترين مكان­هايي كه نيازمند مصرف اين علم و دانش­اند صنايع هستند.

دکتر حسینی به اهمیت بخش کشاورزی و نقش آن بر اقتصاد ایران تاکید کرد و گفت: تنها راه برون رفت از کشاورزی سنتی و معیشتی توسعه مناسب تکنولوژی و مکانیزاسیون کشاورزی در ایران است.

دکتر امیر محمدی نژاد، دکترای اقتصاد کشاورزی نیز در این نشست بزرگترین چالش در اقتصاد کشاورزی ایران را پایین بودن بهره وری در تولید دانست و گفت: عدم دسترسی مناسب به ادوات کشاورزی در بین کشاورزان بزرگترین چالش پیش روی کشاورزان است.

وی در خصوص ارتباط گسترده و مؤثر بین صنعت و دانشگاه گفت: حمايت­هاى مالى از پروژه­هاى تحقيقاتى مشترك بين صنعت و دانشگاه، به عنوان مشوقى براى تعامل هر چه بيشتر اين دو نهاد محسوب مى شود. در كشورهايي مانند استراليا، تايلند، و تركيه تخفيف­هاى مالياتى در ازاى ارتباط آموزشى و تحقيقاتى، سرمايه گذارى در زمينه تحقيق و توسعه و مشاوره بنگاه­ها با دانشگاه­ها در نظر گرفته مى­شود.

محمدی نژاد ادامه داد: در كشورهاى كانادا، فرانسه، آلمان، ايتاليا، ژاپن، سوئد، انگلستان، آمريكا و مالزى كاهش ماليات بر درآمد و نيز امتيازات ماليات بر درآمد وجود دارد كه در ازاى فعاليت­هاى تحقيق و توسعه و همكارى مشترك با دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتى تحت شرايطى به بنگاه­ها اعطا مى شود.

دکتر سید علیمحمد برقعی استاد دانشگاه و عضو انجمن مهندسی مکانیک ماشین های کشاورزی و مکانیزاسیون ایران در این نشست علمی به چالش های پیش روی صنعتگران  بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: فقدان یک اتحادیه با انجمن مستقل بین تامین کنندگان ماشین های کشاورزی از بزرگترین چالش پیش روی آنان است. ضمن اینکه عدم سازگاری بسیاری از ماشین ها و ادوات ساخت داخل با شرایط اقلیم و آب و خاک مناطق داخل کشور از علل اصلی کمبود بهره وری در ماشین های کشاورزی است.

دکتر مستوفی سرکاری نایب رئیس انجمن مهندسی مکانیک ماشین های کشاورزی و مکانیزاسیون ایران نیز ضمن تشریح فعالیت های انجمن علمی و نقش آن در توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه به نقش بخش تحقیقات در توسعه کشاورزی و پیوند حلقه های صنعت با دانشگاه اشاره کرد و گفت: بخش کشاورزی برای تحقق مأموریت های خود از جمله تأمین امنيت غذايي جامعه و ایفای نقش مؤثر در تقویت استقلال ملی، نيازمند گذر سريع از مرحلۀ توليد معيشتی و سنتی به مرحلۀ توليد صنعتی و تجاری است.

وی ادامه داد: مکانيزاسيون به مثابه رويکردی است که نيلِ بخش کشاورزی به مرحلۀ توليد صنعتی و تجاری را ممکن می سازد. بنابراین ضرورت دارد تا با اتخاذ تدابير کارشناسانه به توسعه آن پرداخته شود.

دکتر مستوفی یکی از مشکلات پیشِ روی توسعۀ مکانیزاسیون کشاورزی را عدم وجود یک برنامۀ منسجم و مدونِ عملیاتی دانست و اظهار داشت: برای برنامه ریزی در این حوزه تعیین مواردی از قبیل تعریف مکانیزاسیون، فرآیند و فراگرد توسعه، چالش ها، رسالت، اهداف بلند مدت و راهبرد بهینۀ توسعۀ مکانیزاسیون کشاورزی ضروری است.

برچسب ها: دانشگاه ، کشاورزی ، طرح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار