رئیس دفتر حافظ منافع ایران در مصر با بیان اینکه نظام قضایی مصر بزرگترین چالش مرسی است، گفت: فصل مشترک اهداف اسرائیل، آمریکا و غرب این است که حکومت قوی در مصر تشکیل نشود.

 به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران چالش‌های فراروی مردم مصر شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "مجتبی امانی" رئیس دفتر حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران در مصر و "مجتبی فردوسی پور" کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا بررسی شد.

مجتبی امانی در ابتدای برنامه در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آیا انقلاب مصر با اهدافی که به خاطر آن صورت گرفته مغایر است یا خیر گفت: طبیعت بلاد مصر در تحقق اهداف خود طبیعتی کند است.

رئیس دفتر حافظ منافع ایران در مصر بیان کرد: وضعیت انقلاب مصر به دلیل نداشتن رهبری واحد در تحقق اهداف خود کند است.

*نظام قضایی مصر بزرگترین چالش مرسی است 

وی با اشاره به اینکه تاکنون هیچگونه محاکمه جدی در مصر درباره بازماندگان رژیم سابق صورت نگرفته است، افزود: نظام قضایی مصر بزرگترین چالش مرسی است.

امانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه عواملی منجر به عدم پیشبرد انقلاب به اهداف خود شده و در این رابطه فهم دخالت خارجی و مردم تا چه حد بوده است، اظهار داشت: از خارج به دولت مستقر مصر فشارهای زیادی تحمیل شده تا این انقلاب به اهداف خود نرسد.

وی با اشاره به اینکه مجموعه‌ای از احزاب مخالف مرسی و اخوانی‌ها جبهه نجات ملی را تشکیل دادند، گفت: این مجموعه که ده‌ها حزب را در خود جای داده است هیچ قدرتی برای اینکه مردم را به طرفداری از خود به خیابان‌ها بیاورد، ندارد.

امانی با بیان اینکه اخوانی‌ها و مرسی هیچ وقت تقاضای حضور مردم برای طرفداری از خود را نکرده‌اند، افزود: این موضوع تفاوت مرسی و اخوانی‌ها با جبهه نجات ملی را نشان می‌دهد بنابراین قدرت معارضه و مخالفین کاملا از لحاظ مردم و تعداد آنها مشخص است.

رئیس دفتر حافظ منافع ایران در مصر با اشاره به اینکه هنوز قدرت اخوانی‌ها و مرسی فاش نشده است، افزود: در شرایط کنونی عموم مردم مصر هیچگونه تحرکی را از خود نشان نداده است این درحالی است که در انقلاب اسلامی ایران مردم به پای انقلاب خود ایستاده بودند.

*فصل مشترک اهداف اسرائیل آمریکا و غرب عدم تشکيل حکومت قوی در مصر است

امانی با اشاره به اینکه در وضعیت خارجی کشورهای اروپایی مخصوصا کشورهایی که دارای قدرت هسته‌ای هستند یک سری اهداف را در سر دارند، بیان کرد: فصل مشترک اهداف اسرائیل آمریکا و غرب این است که حکومت قوی در مصر تشکیل نشود.

وی با بیان اینکه کشورهای خارجی نمی‌خواهند الگوی موفق انقلابی در مصر به وجود آید، خاطرنشان ساخت: تضعیف مرسی فصل مشترک اهداف کشورهای اروپایی به شمار می‌آید تا حکومتی در مصر برقرار نشود.

رئیس دفتر حافظ منافع ایران در مصر ادامه داد: 90 درصد تبلیغات شبکه‌های تلویزیونی مصر در اختیار مخالفین و بازماندگان نظام سابق قرار دارد.

امانی با اشاره به اینکه شبکه‌های دولتی مصر هم نیز سیاست‌های دستور داده شده مرسی را به عنوان رئیس‌جمهور مورد پوشش قرار نمی‌دهند، گفت: این وضعیت بی‌ثباتی و عدم استقلال آرامش در مصر تا حدودی طبیعی است.

*در مصر حضور مردمی وزنه‌ای بی‌اثر است

وی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) همه مشکلات را با حضور مردم حل می‌کردند، گفت: در مصر حضور مردمی به وزنه‌ای بدون اثر تبدیل شده است و این یک مشکل اساسی به شمار می‌آید.

 رئیس دفتر حافظ منافع ایران در مصر اظهار داشت: کشورهای خارجی با اجیر کردن 50-100 نفر تظاهراتی را به نام مردم ایجاد می‌کنند تا در شبکه‌های تلویزیونی به نام مردم ثبت شود.

امانی با اشاره به اینکه حد متعادل ارتباط رژیم صهیونیستی به آمریکا را نمی‌توان را در شرایط فعلی فهمید، اظهار داشت: گاهی اوقات اخوانی‌ها برای جذب سرمایه‌های اقتصادی به آمریکایی‌ها نزدیک می‌شوند تا بتوانند از چالش‌های اقتصادی موجود عبور کنند و در نهایت آن را به امنیت داخلی و بیرونی تبدیل کنند و روابط خارجی را تنظیم سازند.

وی افزود: تا زمانی که وضعیت مصر در داخل منسجم و مقاوم نشود و نتواند بر پایه‌های عمیق ستون خود که همان اراده مستقیم ملت مصر است، استوار گردد نمی‌توان این پارامترها، اشکالات و چالش‌های داخلی و خارجی را به صورت صریح پاسخ داد.

رئیس دفتر حافظ منافع ایران در مصر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بسیاری از تحلیل‌گران ایران را پاشنه آشیل اصلی در روابط با مصر تلقی کرده‌اند، پس چرا این انتظار محقق نشده است؟ گفت: مرسی در چهار ماه قبل توانست کسانی را که در تظاهرات علیه حسنی مبارک دستگیر شده و در زندان به سر می‌بردند را عفو کند یعنی سوء سابقه هنوز برای آنها حفظ شده است.

امانی با بیان اینکه اسرائیلی‌ها در مرز رفح به دنبال این هستند که برخی از افرادی را که در غزه زندگی می‌کنند به داخل صحرای سینا بیایند و در نهایت برگردند، گفت: در بحث کمپ دیوید مصر ادعا می‌کند که صحرای سینا را براساس قرارداد گرفته است.
 
*اقتصاد مصر وابسته به کشورهای خارجی است 

وی با بیان اینکه چه ضمانتی برای مصری‌ها وجود دارد که این قرارداد را یک سره لغو کنند، خاطرنشان ساخت: چه ضمانتی وجود دارد که اسرائیل بعد از این شرایط نخواهد سوء استفاده کند و به عنوان اینکه قرارداد لغو شده بخواهد تهدید امنیتی علیه مصر انجام دهد.

رئیس دفتر حافظ منافع ایران در مصر با اشاره به اینکه اقتصاد مصر وابسته به کشورهای خارجی است، بیان کرد: اگر حاکمیت فعلی مصر احساس قدرت کند و پایه‌های محکمی را بنا سازد قطعا می‌تواند در آینده در منطقه قوی‌تر از گذشته ظاهر شود.

امانی گفت: اگر حکومت مصر تقویت شود به کشورهای مخالف سلطه‌طلبی آمریکا در منطقه تبدیل می‌شود و در محور مقاومت قرار می‌گیرد.

وی افزود: انقلاب مصر در تحقق اهداف خود کند است و این به دلیل نبود شرایط در این کشور و استفاده دشمنان ملت مصر از تجربیات خود در رویارویی با انقلاب است.

مجتبی فردوسی پور کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در ادامه این برنامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا انقلابیون نتوانستند تاکنون اهداف خود را محقق سازند و به عبارتی چالش‌های فراروی انقلاب مصر چیست؟ افزود: انقلاب یک پدیده اجتماعی است که برای آن دو حالت سیاسی و اجتماعی را متصور هستیم.
 
*انقلاب مصر سیاسی است نه اجتماعی 

وی اظهار کرد: در حالت اجتماعی زمانی انقلاب رخ می‌دهد که رأس هر قدرت سیاسی برکناری و به تبع آن ساختار ایدئولوژی هم از بنیان و اساس متحول شود.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با بیان اینکه در مصر انقلاب سیاسی محقق شده نه اجتماعی برای همین تنش‌ها ادامه دارد، گفت: انقلاب سیاسی می‌تواند به انقلاب اجتماعی ورود پیدا کند و این امر مستلزم این است که موسسات و نهادهای مدنی تجمیع یابند و دارای رهبری سیاسی باشند که بتوانند انقلاب را با وضعیت توده در حوزه تغییرات ساختاری و ایدئولوژی به پیش برند.

فردوسی پور با اشاره به اینکه انقلاب سیاسی مصر وقتی می‌خواست به بلوغ خود برسد با تغییر رأس حاکمیت قدرت مواجه شد، افزود: انقلاب سیاسی مصر فقط با گذر از مراحل انقلاب یعنی انتخابات پارلمانی در گام و مرحله نخست و به تبع آن انتخابات ریاست جمهوری که اخوانی‌ها را توانست به اریکه قدرت برساند.

وی با اشاره به اینکه قانون اساسی در سطح جامعه مصر توانست به عنوان زیر‌ساختار اقتدار سیاسی به منحصه ظهور برسد، اظهار داشت: انقلاب سیاسی مصر با چالش‌های اساسی در حوزه‌های امنیتی و اقتصادی مواجه شده است.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا گفت: در مصر به دلیل نهادینه نشدن قدرت سیاسی و همچنین عدم ثبات جامعه به دو دسته معارضین و انقلابیون تبدیل شده است.

فردوسی پور اضافه کرد: امیدواریم این جریان بتواند هرچه زودتر به بلوغ سیاسی و نهادینه‌سازی نهادها و موسسات داخلی و همچنین مجتمع مدنی دست پیدا کند و بتواند گام‌هایی را به سمت انقلاب اجتماعی بردارد در غیر این صورت تنش‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

*امیدواریم مصر بتواند به بلوغ سیاسی دست یابد

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا این همه تغییر و تحولات با سرعت زیادی در مصر میان نهادهای سیاسی و تفکرات سیاسی شکل می گیرد؟ بیان کرد: از بدو جریان انقلاب مردم به لحاظ اینکه یک قدرت سخت و دیکتاتوری مآب را به زیر کشیده‌اند این موضوع را برای خود افتخاری بزرگ قلمداد می‌کنند بنابراین در این رفتار و کردار وحدت رویه داشته‌اند.

*انقلاب مصر فاقد رهبری مشخص بود

وی با اشاره به اینکه انقلاب مصر فاقد رهبری مشخص بوده است، افزود: انقلاب‌های حوزه منطقه شمال آفریقا و خاورمیانه بیداری بصیرت و آگاهی مردم در حوزه‌های اسلامی است.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه جریانات سیاسی که اکنون تحت عنوان پرچم جبهه نجات ملی عرض اندام می‌کند در صحنه سیاسی مصر پیروان زیادی ندارد، گفت: امروزه این وضعیت به صورت ژله‌ای باقی مانده و آنها نتوانستند در وضعیت داخل سهم قابل توجهی از حرکت توده را به نام خود ثبت کنند لذا فرآیند سیاسی مصر اساسا تعصب‌گرا نبوده است.

فردوسی پور با اشاره به اینکه مصر به مدت سه سال به صورت بسته اداره شده است، خاطرنشان ساخت: حزب حاکمیت ملی در یک رقابت ناسالم در مصر حاکم بوده است.

وی با اشاره به اینکه در بحث بحران مصر سه پارامتر اقتصاد امنیت و اجتماع مشاهده شده است، بیان کرد: اگر انقلاب مصر اجتماعی نشود تنش‌های درون کشور باقی خواهند ماند.

وی با بیان اینکه ارتش مصر حوزه‌های اقتصادی و روابط خارجی را در اختیار دارد، اضافه کرد: اکنون ارتش در مصر محور است و همه جریان‌ها حتی مخالفان انقلاب مصر و غربی‌ها می‌خواهند از آن استفاده کنند.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا گفت: در حالی که اخوان‌المسلمین برای برون رفت مشکلات اقتصادی مصر برای بهبود روابط با آمریکا تلاش می‌کنند و مذاکرات مخفیانه‌ای درباره مسئله فلسطین برای تضمین وضع امنیت مصر در حال انجام است اما این تلاش‌ها بدون ثبات داخلی به نتیجه نخواهد رسید

*مصر به شرایط پیش از انقلاب باز نمی گردد 

فردوسی پور بیان کرد: انقلاب مصر هنوز تحت تأثیر سه دهه روابط تنگاتنگ با غرب است اما مصر به شرایط پیش از انقلاب باز نمی‌گردد.

وی با اشاره به تحولات غزه و تضعیف رژیم صهیونیستی در رویارویی با مقاومت اسلامی افزود: انقلاب مصر حوزه مقاومت را تقویت کرد.

انتهاي پيام/

برچسب ها: گفتگوی ، ویژه ، خبری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار