بدن به طور طبیعی در فشار خون نوسان ایجاد می کند در ساعات اولیه فشار خون افزایش پیدا می کند در اواسط ظهر کاهش و باز به ترتیب افزایش پیدا می کند و در ساعات شب مجددا کاهش می یابد.

رضا رحمانی، فوق تخصص قلب و عروق و هئیت علمی دانشگاه پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: تنها راه بیماری یابی اندازه گیری فشار خون است و متاسفانه این بیماری برای خیلی از بیماران بی علامت و در موارد شدید احساس خفگی، سردرد، تپش قلب و یا احساس خستگی همراه خواهد بود.

وی در ادامه گفت:این بیماری شامل سن خاصی نمی شود و پزشک برحسب شکایات و یا  مراجعاتی که بیمار در چکاپ ها و غربالگری ها رجوع می کند فشار خون  را اندازه گیری می کند.

وی در ادامه افزود: در افرادی که سابقه خانوادگی دارند بین سن 20تا 55 به هر دلیلی که به پزشک مراجعه می کنند اندازه گیری فشار خون برای آنها الزامی است.

 رحمانی در ادامه گفت: فشار خون بیماری قابل درمانی است که بر خلاف دیابت می توان از عوارض آن، جلوگیری کرده اما به علت نداشتن علائم خاص کمتر تشخیص داده می شود و معمولا زمان تشخیص آن مصادف با پیشرفت حاد این بیماری است.

 این متخصص قلب عروق فشار خون 120 بر 80 را یک فشار خون نرمال اعلام کرد و گفت: مریضی فشار خون بین 120-140 روی 90-80 است مرحله پیش پرفشار خونی است  که در این موارد درمان ها غیر دارویی بوده و این افراد با تغییر سبک زندگی انجام ورزش روزانه نیم ساعت به صورت  مرتب، کنترل اضافه وزن، عدم استفاده از  سیگار و الکل و تغذیه مناسب و پر فیبر مانند سبزیجات و میوه جات تازه و لبنیات کم چرب می توان فشار خون را درمان کنند.

 وی در ادامه گفت:  اما کسانی که دارای فشار خون  بالا 140 باشند علاوه بر تغییر سبک زندگی که گفته شد باید از دارو نیز استفاده کنند.

 وی در ادامه گفت: هر مریضی به هر دلیلی که به پزشک مراجعه  می کند باید فشار خون را اندازه گیری شود، اگر فشار خون نرمال بود هر 6 ماه یک بار باید چک شود.

وی در ادامه با بيان اینکه مصرف مواد غذایی دارای کلسیم کمک شایانی به کنترل فشار خون می کند افزود: بدن به طور طبیعی در فشار خون بدن نوسان ایجاد می کند معمولا در ساعات اولیه صبح فشار خون افزایش پیدا می کند، در اواسط ظهر کاهش و باز به ترتیب افزایش پیدا می کند و در ساعات شب فشار خون هربار کاهش پیدا می کند./ح

 
برچسب ها: فشارخون ، نمک ، سکته ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Netherlands
مینوبهلولی
۲۲:۳۵ ۱۵ تير ۱۳۹۳
نظرمن مثبت.
درنوسانات شدیدفشارچه باید کرد.
آخرین اخبار