نماینده مجری طرح آبرسانی به شهرهای حاشیه خلیج فارس گفت: طولانی ترین خط انتقال آب در مناطق حاشیه خلیج فارس درحال اجرا است.

 
به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، مهندس نوذر جلالی روز دوشنبه با تشریح اهداف اجرای این طرح بیان داشت :با اجرای این طرح آب آشامیدنی از سدکوثر به پنج شهر بزرگ، 11 شهر کوچک، 36 شهر جدید و 47 دهستان و یک هزار و 200 روستا انجام می شود.

وی گفت: این طرح ، انتقال آب در محدوده‌ استان‌های بوشهر، خوزستان، کهگیلویه‌ و بویراحمد، فارس و هرمزگان را در برمی گیرد .

او افزود: جمعیت پیش‌بینی شده در محدوده‌ طرح در سال 1385معادل 5/1میلیون نفر و در سال 1400معادل 3/2 میلیون نفر است.

وی در باره ویژگی های این طرح گفت: محدوده‌ طرح در جنوب ایران حد فاصل سد کوثر در شمال بهبهان تا حاشیه‌ خلیج فارس، از بندر دیلم تا بندرلنگه شامل سه قسمت است و آب مورد نیاز از طریق 40 انشعاب توزیع می شود.

جلالی اضافه کرد: قست اول این طرح شامل خط لوله فولادی از سدکوثر تا ابتدای خط لوله‌ محرم به ‌طول 222 کیلومتر است و از ابتدای خط لوله‌ محرم تا بندر طاهری به ‌طول223کیلومتر و بندر طاهری تا بندرلنگه به ‌طول 317 کیلومتر، قسمت دوم و سوم طرح را در بر می گیرد.

وی با بیان اینکه مطالعات اولیه این طرح در سال 1368 آغاز شده و تصویب مطالعات مرحله اول و دوم در سال 1374 صورت گرفته است در خصوص زمان شروع عملیات طرح گفت: شروع عملیات حد فاصل بندر طاهری تا بندر لنگه، سال 1374 و شروع عملیات حد فاصل سدکوثر تا خط‌ لوله‌ ‌محرم سال 1380 بوده است .

وی ادامه داد : عملیات و آبرسانی حد فاصل سدکوثر تا خط لوله‌ی محرم، سال1385 خاتمه‌ یافته است و علاوه بر این، آبرسانی به بندرلنگه در سال 1388 انجام شده است.

جلالی، با اشاره به اینکه طول کل خط انتقال 762 کیلومتر است افزود: تراز ورودی تصفیه خانه540 متر با ظرفیت 5/4 مترمکعب در ثانیه است و مخازن ذخیره و متعادل کننده به حجم کل 84 هزار مترمکعب در خیرآباد، حمیران و پارسیان، تلمبه خانه های ده کهنه و کاکی، اختر و خورموج، فومستان و کناردان و سردشت و دیلم واقع شده اند.

نماینده مجری طرح آبرسانی به شهرهای حاشیه خلیج فارس، با اعلام این خبر که پیشرفت فیزیکی طرح، 100 درصد است میزان هزینه‌های ریالی این طرح را تاکنون حدود یکهزار و 800میلیارد ریال عنوان کرد.

وی خاطر نشان کرد: با احتساب خط لوله‌ ‌محرم، ارزش طرح حدود سه هزار میلیارد‌ ریال برآورد می شود.

وی انتقال حوزه به حوزه آب از زاگرس مرکزی به شهرها و سواحل خلیج فارس را از ویژگی های منحصر به فرد این طرح دانست .

وی ادامه داد: عبور خط انتقال از پنج استان کشور شامل استان های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر، فارس و هرمزگان و تاثیر عمیق و ملموس اجرای پروژه در مسائل بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی ساکنین محدوده طرح را از دیگر ویژگی های متمایز کننده و ارزشمند این طرح برشمرد./ک
 
منبع :ايرنا
برچسب ها: انتقال ، آب ، کشور ، حاشیه ، خلیج فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.