رییس مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیش از 15درصد از جمعیت بالای 15 سال کشور مبتلا به بیماری فشارخون هستند.

دکتر ˈکورش اعتمادˈ در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج  افزود: این در حالی است که 50درصد این افراد هنوز از بیماری خود یا مطلع نیستند و یا اقدامات درمانی و پیشگیرانه از این بیماری را انجام نمی دهند.
وی بیان کرد: کم توجهی ، سبک شمردن بیماری وعدم مراجعه مردم برای شناسایی بیماری امروزه یکی از مشکلات و معضلات کنونی حوزه سلامت و بهداشت عمومی در جامعه محسوب می شود.
وی با بیان اینکه بیماری های قلبی و عروقی از شایع ترین و اولین عامل مرگ و میر در کشور و این استان است، اظهار کرد: کم تحرکی ، مصرف دخانیات و الکل و تغذیه نامناسب از جمله عوامل گسترش در بیماری های غیرواگیر از جمله فشار خون هستند.
اعتماد از طرح نظام جامع ثبت بیماری های قلبی وعروقی از مهرماه سال گذشته تاکنون در وزارت بهداشت خبر داد و افزود: بیش از 19 هزار بیماری سکته قلبی تاکنون در این سامانه ثبت شده است.
وی ابراز داشت: البته هنوز غربالگیری و درصد این بیماری به لحاظ شهری و روستایی، سن و یا سایر شاخص های لازم در این زمینه انجام نشده است.
اعتماد تصریح کرد: هرچند با تلاش متولیان امر سلامت در سال های گذشته درصد بیماری های واگیر تا حد قابل ملاحظه ای کاهش یافت و در بسیاری از بیماری ها به صفر رسیده ولی هم اکنون بروز و ظهور برخی بیماری های نوپدید و غیرواگیر سلامتی مردم را به شدت تهدید می کند.
وی از کاهش سن مبتلایان به بیماری های قلبی و عروقی در کشور طی سال های اخیر خبر داد و گفت: تغییر الگوی رفتاری و زندگی ماشینی ، افزایش مصرف مواد دخانی ، مصرف بی رویه غذاهای آماده با میزان چربی بالا و کاهش فعالیت های فیزیکی از جمله عوامل دخیل در بروز و گسترش این بیماری ها بوده است./ب

برچسب ها: مبتلا ، فشار ، خون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.