مردم ونزوئلا امروز پای صندوقهای رأی آمدند تا با شرکت در انتخابات ریاست جمهوری کشورشان، در تعیین جانشین هوگو چاوز به ایفای نقش بپردازند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  هوگو چاوز، رئیس جمهور فقید ونزوئلا، در زمان حیات خود و پیش از آنکه بالاخره در ماه گذشته در مقابل بیماری سرطان به زانو درآید، از میلیون ها هوادار خود خواسته بود که در صورت مرگ وی، نیکلاس مادورو را که در آن زمان در نقش معاون رئیس جمهور مشغول فعالیت بود، به عنوان پرچمدار سوسیالیسم و پیرو سیاستهای چاوز، در نقش جانشین وی برگزینند.

این خواسته ی چاوز، در نظر مردم زیادی در ونزوئلا حکم یک دستور مقدس را پیدا کرد.

الیاس خائوا، وزیر امور خارجه ی ونزوئلا پس از آنکه رأی خود را در صندوق انداخت، در اظهاراتی در این باره گفت: «فرمانده ی ما چاوز، به لحاظ فیزیکی از میان ما رفته است، اما او برای ما یک دستور را باقی گذاشت. او وظیفه ای را بر ما محول کرد، ما اینجا هستیم فرمانده و مأموریت را به انجام رساندیم. مأموریت را به انجام رساندیم چراکه تو لایق آن بودی، به خاطر ازخودگذشتگی تو برای کشورمان، برای ما و برای فرزندان ما و همچنین به خاطر تمامی عشق و محبتی که تو به کشور ما و مردم ما روا داشتی.»

بنا بر این گزارش، در یکی از مراکز اخذ رأی، ناظران بین المللی نیز حضور داشتند.

در این میان، ویلمر باریِنتوس، رئیس ستاد فرماندهی نیروهای دولتی در اظهاراتی به ارائه ی این گزارش پرداخت که تاکنون دستکم سه فقره جرائم مرتبط با انتخابات در نقاط مختلف به وقوع پیوسته است که از آن جمله می توان به ورود فردی مسلح به یکی از مراکز اخذ رأی اشاره کرد.

وی در اظهارات خود گفت: «تاکنون فقط سه فقره ارتکاب جرم انتخاباتی گزارش شده است. در تروجیلو یک صندوق اخذ رأی را نابود کرده اند، در ایالت وارگاس شخصی اقدام به مخفی سازی آراء نموده است و همچنین در مرکز ناحیه که شخصی با در دست داشتن اسلحه وارد محل اخذ رأی شده است.»

هنریکه کاپریلس، نامزد مخالفان در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا نیز در اظهاراتی مردم این کشور را خسته از «سیاستهای چاوز» توصیف کرد.

فرد پیروز در این انتخابات، کنترل و اداره ی امور کشوری را برعهده خواهد گرفت که صاحب بزرگترین ذخایر نفتی در جهان به حساب می آید.

در حال حاضر و تا زمان مشخص شدن پیروز این انتخابات، کمکهای سخاوتمندانه ی اقتصادی که چاوز به کشورهای دارای گرایش چپ در آمریکای لاتین، از جمله کوبا و بولیوی می کرد، در معرض خطر و تهدید قرار گرفته است.

ستادهای انتخاباتی هر دو نامزد، به هواداران خود تأکید کرده اند که در همان ساعات اولیه ی رأی گیری ها در انتخابات شرکت کنند و درباره احتمال تقلب و فریبکاری نیز گوش بزنگ باشند.

دانیل تورِس، یکی از رأی دهندگان در اظهاراتی درباره انتخابات ریاست جمهوری گفت: «بی شک، این حرکت تأثیری مناسب بر تاریخ ما باقی خواهد گذاشت، چراکه آغازگر دوره ی دیگری برای ماست، دوره ای چهارده ساله پیش از  آغاز دوره ی بعد. ما نیز باید منتظر بمانیم و ببینیم چه اتفاقی در دوره ی چهارده ساله ی  پس از  آن رخ خواهد داد.»

در پایان این گزارش بر این نکته تأکید شد که در چنین شرایطی که عدم اطمینان و بی اعتمادی نسبت به طرف مقابل در میان هر دو طرف مشاهده می شود، اعلام نتیجه ای نزدیک به هم و یا بحث برانگیز، احتمال وقوع ناآرامی و آشوب را در ونزوئلا بالا برده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار