مدیر طرح‌های شرکت ملی پتروشیمی گفت: اگر در سال جاری مشکل تأمین مالی و خوراك واحدهاي پتروشيمي حل نشود طرح‌های پتروشیمی با مشکل جدی مواجه خواهند شد.

احمدرضا حيدرنيا در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، از بهره برداري پروژه NF سوم پتروشيمي بندرامام در آينده نزديک خبرداد و گفت: طرح هاي فجر 2وهگمتانه تا پايان سال راه اندازي مي شوند.
 
مدیر طرح‌های شرکت ملی پتروشیمی اضافه کرد: راه‌اندازی پتروشیمی لرستان نیز منوط به تأمین خوراک و تهیه منابع توسط بانک‌ها با توجه به مشکلات انتقال ارز است و واحدهای PVR  و SVR پتروشیمی تخت جمشید نیز با این شرایط می‌تواند به بهره‌برداری برسد.
 
مدير طرح هاي شرکت ملي صنايع پتروشيمي، همچنين از بهره برداري از طرح هاي ASU پتروشيمي اروند، HD پتروشيمي ايلام، پتروشيمي لرستان، فاز نخست پتروشيمي کاويان و فاز دوم پتروشيمي کارون در صورت تامين خوراک در سال جاري خبر داد و گفت: پتروشيمي مهاباد با 70 درصد پيشرفت در انتظارمنابع مالي و تامين خوراک است و در صورت رفع اين موانع اين پروژه هم امسال به بهره برداري مي رسد و فاز 2 پتروشیمی کاویان نیز به شرط تأمین خوراک وارد سرویس خواهد شد.
 
وي با اعلام اين که سرعت کار در پروژه هاي لردگان، زنجان و گلستان  نيز به دليل مشکلات مالي به کندي پيش مي رود تاکيد کرد:در صورتي که بوروکراسي بانکي حل نشود، پروژه هاي اجرايي در بخش پتروشيمي با مشکل مواجه خواهند بود.
 
مدير طرح هاي شرکت ملي صنايع پتروشيمي، به احداث 2 نیروگاه در دماوند برای طرح‌های فاز 2 اشاره کرد و گفت: امیدواریم اوره و آمونیاک مرودشت نیز در سال 92 به بهره‌برداری برسد.
 
***ایجاد مرجع ضمانت استاندارد تجهیزات نفتی ساخت داخل
 
وی با اشاره به فقدان مرجع ضمانت‌کننده تجهیزات نفتی در داخل کشور گفت: پیشنهادی به قرارگاه سازندگی خاتم‌الاوصیا داده شده تا بر اساس آن مرجعی برای آزمایش و ضمانت تجهیزات نفتی لااقل در حوزه پتروشیمی ایجاد شود تا با انجام این آزمایشات عملکرد بهینه این تجهیزات را ضمانت شود و طرح‌هایی که از این تجهیزات استفاده می‌کنند دچار مشکل نشوند.
 
مدير طرح هاي شرکت ملي صنايع پتروشيمي، افزود: قرارگاه خاتم‌الاوصیا این پیشنهاد را به صورت کلی پذیرفته و در آستانه عقد قرارداد در این زمینه قرار داریم که امیدواریم در سال 92 محقق شود.
 
حیدرنیا اظهار داشت: قوانین درباره خرید تجهیزات نفتی باید اصلاح شود تا در خریدها اولویت به تجهیزات ساخت داخل داده شود.
 
*** جلوگيري از واردات تجهیزات نفتی مشابه داخلی   
 
مدیر طرح‌های شرکت ملی پتروشیمی در ادامه در خصوص توسعه ساخت داخل اظهار داشت: با استصنا قراردادی در حوزه ساخت داخل امضا کرده‌ایم و با هر شرکتی که مستقلا ادعای ساخت داخل محصولات را داشته باشد نیز وارد تعامل می‌شویم.
 
حيدرنيااضافه کرد: دوازده کنسرسیوم برای ساخت انواع تجهیزات پتروشیمی تشکیل و از میان آنها 5 کنسرسیوم فعال شده است؛ ما لیست تجهیزات طرح‌های جدید را خواسته‌ایم و آنها را جمع‌بندی کرده‌ایم و در آستانه انعقاد قرارداد تجهیزات با کنسرسیوم‌ها قرار داریم که البته مشکلات مالی اینجا نیز چشمگیر است.
 
وی با بیان اینکه خریدها داخلی شده و کالاهای داخلی با قیمت‌های معقول شاید 5 تا 6 درصد بیش از خارجی‌ها جایگزین شده‌اند، گفت: مشکل ما در حوزه ساخت داخل که کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت را طلب می‌کند جلوگیری از ورود کالاهای مشابه داخلی از خارج است./ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار