نگرانی های پنهان پنتاگون در مورد توان هسته ای کره شمالی فاش شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  روزنامه لوفیگارو ; گزارش آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، وابسته به پنتاگون، در ماه مارس برای نخستین بار این فرضیه را مطرح کرد که کره شمالی توانایی پرتاب موشکی را با کلاهک هسته ای دارد. 

این گزارش آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا به اشتباه توسط یکی از اعضای پارلمان در زمان سخنرانی مسئولان وزارت دفاع در برابر کمیسیون پارلمانی ارتش فاش شد. دوگ لامبورن نماینده جمهوری خواه پارلمان آمریکا اعلام کرد آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا مطمئن است کره شمالی کلاهک هسته ای در اختیار دارد و می تواند آن را با استفاده از موشک بالستیک پرتاب کند. البته کارآیی آن ضعیف خواهد بود. در شرایطی که تنش در شبه جزیره کره بالا گرفته است، پنتاگون و همچنین کره شمالی بلافاصله تلاش برای اصلاح این وضع را آغاز کرده اند. جرج لیتل سخنگوی پنتاگون در این باره گفت درست نیست که بگوییم کره شمالی توان هسته ای خود را آزموده و آن را به اثبات رسانده است.

همزمان وزیر دفاع کره جنوبی هم تردید خود را درمورد توان کره شمالی برای ساخت کلاهک هسته ای اعلام کرد و گفت کره شمالی سه آزمایش هسته ای انجام داده است اما این مسئله تایید نمی کند که این کشور به مرحله ای رسیده است که می تواند با کاهش حجم و اندازه کلاهک آن را بر روی موشک ها جای دهد. با وجود همه این اظهارات افشای گزارش آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا تنش در شبه جزیره کره را تشدید می کند. آن هم در شرایطی که کره شمالی پنج موشک میان برد را در مرز شرقی خود مستقر کرده است.

هانس کریستانسن کارشناس سلاح های راهبردی در انجمن محققان آمریکایی می گوید این نخستین باری است که یک نهاد اطلاعاتی آمریکا اعلام می کند کره شمالی برخی سلاح های اولیه را در اختیار دارد و یا توانایی قرار دادن کلاهک هسته ای را بر روی موشک بالستیک دارد. 
باراک اوباما رییس جمهور آمریکا هم اعلام کرده است آمریکا برای آرام کردن تنش کنونی در عرصه دیپلماتیک تلاش کرد، اما در کنار آن تدابیر لازم برای حفاظت از خود و متحدانش را نیز اتخاذ خواهد کرد. 

باراک اوباما روز پنج شنبه در دیدار با بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد در کاخ سفید گفت هم اکنون زمان آن فرا رسیده است که کره شمالی به رویکرد خصمانه خود پایان دهد و از شعله آتشی که برافروخته بکاهد. هیچ کس خواستار وقوع جنگ در شبه جزیره کره نیست. بان کی مون نیز از چین و تمام کشورهایی که می توانند بر کره شمالی تاثیر گذار باشند ، خواست برای کاهش تنش مداخله کنند.

                                   آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.  
برچسب ها: هسته ای ، کره ، شمالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار