وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان، جمهوری اسلامی ایران را همواره در کنار مردم افغانستان دانست و گفت ایران آماده همکاری در همه زمینه ها از جمله زمینه های فرهنگی با کشور دوست و برادر، افغانستان است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از مرکزروابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی ، "سید محمد حسینی" که برای شرکت در مراسم معرفی شهر غزنی افغانستان به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام به کابل سفر کرده است، با ابراز خرسندی از برگزیده شدن شهر غزنی، این شهر را مهد فرهنگ و تمدن دانست و گفت: غزنی دیار بزرگان، شاعران، نویسندگان و اندیشمندانی بوده که خدمات گسترده ای را در قبال جهان و فرهنگ اسلام انجام داده اند.
حسینی در این نشست خبری که با حضور ˈابوالفضل ظهره وند ˈ سفیر تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در افغانستان برگزار شد، ضمن اشاره به پرورش دانشمندان بزرگ در شهرهای غزنی افغانستان و نیشابور ایران، خواستار خواهر خواندگی این دوشهر شد تا پیوند رابطه مشترک فرهنگی دو کشور برادر بطور مستمر ادامه یابد.
حسینی همچنین با برشمردن مشترکات فرهنگی، دینی، زبانی دو کشور گفت: ایران و افغانستان رابطه دوستانه و صمیمانه ای دارند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با تاکید به لزوم گسترش همکاری های همه جانبه دو کشور، افزود: همزمان با نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که اعتبار جهانی دارد و بالغ بر 400 هزار عنوان کتاب با بیش از 5 میلیون نسخه در آن ارائه می شود، وزرای فرهنگ کشورهای آسیایی از جمله افغانستان در تهران نشستی خواهند داشت.
حسینی گفت: مردم ایران بین خود و افغان ها جدایی احساس نمی کنند، زیرا دین، زبان، فرهنگ، تاریخ، ادبیات و سنت مشترک دارند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان همچنین با ابراز خشنودی از استقبال اندیشمندان و ادیبان از کتابخانه ای که جمهوری اسلامی ایران در غزنی دایر کرده است، گفت سالانه حدود 69 هزار عنوان کتاب با چند میلیون تیراژ در ایران چاپ می شود که این کتابها می تواند برای مردم افغانستان مفید باشد.
وی با تاکید به لزوم ایجاد تسهیلات برای ورود کتاب از ایران به افغانستان، افزود کتابهایی در زمینه های شعر، رمان، ادب، تاریخ، متون اسلامی، قصه های کودکان که در ایران چاپ می شود، می تواند مورد استفاده افغان ها قرار گیرد.
وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی برگزاری هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کابل را نیز ضروری دانست و گفت در این هفته با برگزاری نمایشگاه کتاب و آثار هنری می توانیم به تعمیق روابط دو کشور کمک کنیم و هفته فیلم هم داشتم باشیم که مورد توجه مردم افغانستان خواهد بود، زیرا فرهنگ و زبان و دین مشترک داریم.
حسینی از آمادگی ایران برای ساخت فیلم مشترک سینمایی با افغانستان نیز خبر داد و گفت: تجربیات خوبی زمینه ساخت فیلم در باره شخصیت ها، رویدادهای تاریخی و موضوعات جهانی داریم که می توانیم با برادران افغان همکاری کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ˈاحمد شاه مسعودˈ را به عنوان مظهر مبارزه، شجاعت، استقامت پایداری دانست و گفت جا دارد یک فیلم سینمایی در باره این شخصیت بزرگ ساخته شود.
حسینی پیشرفت و ترقی افغانستان را خواست مردم ایران و عاملی برای خوشحالی و خرسندی ایرانیان دانست و گفت همانطور که مردم ایران در دوران سختی ها و مبارزات مردم افغانستان در کنار آنان بودند، مصمم هستند که در کنار آنان همچنان حضور داشته باشد.
وی زمینه های همکاری را بین ایران و افغانستان زیاد دانست و افزود: برادران افغان هم اکنون در ایران مشغول به تحصیل هستند و ما هر ظرفیت و امکانی که داریم که در اختیار مردم افغانستان قرار می دهیم. 
حسینی گفت: حضور طولانی مدت افغان ها در ایران نشان می دهد که ایرانیان تعامل خوبی با آنان دارند، دانش آموزان افغان در ایران تحصیل می کنند، دانشجویان افغان در دانشگاههای ایران در حال درس خوان هستند، ازدواج های زیادی بین افغان ها و ایرانیان صورت گرفته که همه اینها نشان می دهد رابطه دوستانه مردم ایران و افغانستان برقرار است.
وی در ادامه افزود: شورای همکاری های فرهنگی بین سه کشور ایران، افغانستان و تاجیکستان نیز پایه گذاری شده است و انجمن ها موسسات، سازمان ها و گروههای مختلف مثلا در پاکستان، هند و غیر می توانند به این شورا بپیوندند.
سازمان آموزشی علمی کشورهای اسلامی (آیسسکو (در روز شنبه با برگزاری مراسمی، شهر ˈغزنیˈ افغانستان را به طور رسمی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب کرد.
شهر غزنی افغانستان در سال 2007 از سوی سازمان آموزشی علمی کشورهای اسلامی برای سال 2013 به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلامی پیشنهاد شد./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار