مدیر امور طیور سازمان جهاد كشاورزی آذربایجان شرقی از افزایش 50 درصدی میزان توزیع جعبه تخم نوغان در استان در سال جاری نسبت به سال گذشته خبرداد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، بهروزین با اشاره به اینكه 600 جعبه تخم نوغان در مرحله اول بین نوغانداران استان از طریق نمایندگی شركت سهامی كرم ابریشم ایران در حال توزیع است، افزود: این میزان نسبت به سال قبل 180 جعبه افزایش داشته است.

وی بخش سیه رود شهرستان جلفا را عمده ترین مركز پرورش كریم ابریشم استان عنوان كرد و گفت: هر ساله كار پرورش كرم ابریشم با مساعد شدن شرایط آب و هوایی آغاز می‌شود.

بهروزین با بیان اینكه در سال گذشته نوغانداران استان با پرورش 420 جعبه تخم نوغان موفق به تولید 15 تن پیله تر ابریشم شدند، گفت: آذربایجان شرقی با بیش از 444 هكتار انواع درخت توت و 18 هکتار نهالستان از نظر آماری چهارمین استان كشور بعد از استانهای شمالی و خراسان رضوی از قطب‌های مهم پرورش كرم ابریشم در كشور به شمار می‌رود.

مدیر امور طیور سازمان جهادكشاورزی استان از بالا بودن متوسط تولید و كیفیت بالای پیله های تولیدی در این استان به نسبت میانگین كشوری خبرداد و گفت: میانگین تولید پیله تر ( بدون احتساب جعبه های تلف شده ) در استان در مقایسه با میانگین كشوری تولید این محصول هفت كیلوگرم بیشتر است.

بهروزین با بیان اینکه در آذربایجان شرقی از هر جعبه نوغان 37 كیلوگرم پیله تر استحصال می‌شود افزود: این در حالی است كه میانگین كشوری 30 كیلوگرم است.

وی با بیان اینکه اصلاح توتستانها، اصلاح نژاد تخم های نوغان ، بازسازی و نوسازی جایگاههای پرورشی و توزیع جعبه های تخم نوغان از جمله برنامه های معاونت بهبود تولیدات دامی و شرکت سهامی پرورش کرم ابریشم ایران در توسعه و رشد صنعت تولید كرم ابریشم به شمار می آید افزود: آموزش و بازآموزی روش‌های جدید برای دستیابی به محصول مطلوب از نظر كمی و كیفی بابرگزاری دوره‌های آموزشی كوتاه و میان ‌مدت برای پرورش‌ دهندگان از جمله اقدامات انجام گرفته برای ارتقای كمیت وكیفیت تولید در این بخش می باشد .

وی افزود: همچنین به منظور كمك به نوغانداران منطقه در سالهای اخیر نهال توت اصلاح شده به صورت رایگان بین نوغانداران توزیع شده است.

معاون مدیریت امور طیور سازمان جهادكشاورزی استان نیز، قیمت هر جعبه تخم نوغان را در محل مدیریت جهاد کشاورزی جلفا 75 هزار ریال اعلام کرد و افزود: با توجه به افزایش 28 درصدی قیمت خرید تضمینی پیله تر و ثابت ماندن قیمت فروش هر جعبه تخم نوغان نسبت به سال قبل و سابقه استقبال نوغانداران برای توسعه پرورش این صنعت در این استان و همچنین مشارکت خوب نوغانداران در کلاسها و کارگاههای آموزشی و ترویجی در سال جاری پیش بینی می شود تولید پیله در آذربایجان شرقی افزایش یابد.

رضائی با اشاره به اینکه نوغانداران می توانند با پرداخت 48 هزار ریال، هر جعبه تخم نوغان خریداری شده را بیمه کنند افزود: گسترش بيمه كرم ابريشم و پوشش آن براي تمام استان‌هاي نوغان‌خيز و همچنين تثبيت قيمت هر جعبه تخم‌ نوغان هم اینک در استان اجرايي شده و با توجه به ظرفيت بالای آذربایجان شرقی در توليد پيله‌تر در كشور این امر مي‌تواند در ارتقاي جايگاه اين صنعت مولد بخش كشاورزي تاثير مطلوب و بسزايي را از خود به جاي بگذارد. /ب

برچسب ها: افزایش ، تخم ، نوغان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.