دكتر اعلاء الوان مدير منطقه شرق مديترانه‌اي سازمان جهاني بهداشت به مناسبت روز جهاني بهداشت پيامي صادر كرد.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران ؛ متن اين پيام كه توسط جيهان طويلا نماينده سازمان جهاني بهداشت در ايران در مراسم روز جهاني بهداشت كه امروز با حضور معاون اول رئيس جمهور، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و مسئولين و دست‌اندركاران نظام سلامت برگزار شد قرائت شد،به شرح زير است:

«بسم ا... الرحمن الرحيم»

پيام دكتر اعلاء الوان

مديردفترمنطقه شرق مديترانه ای سازمان جهاني بهداشت

به مناسبت روز جهاني بهداشت

7 آوريل 2013

امروز ما شاهد برگزاري مراسم روز جهاني بهداشت هستيم. سازمان جهاني بهداشت هر سال با استفاده  از اين فرصت، يك موضوع مهم بهداشتي را مورد تاكيد قرار مي‌دهد. پيام روز جهاني بهداشت امسال، فشارخون را جدي بگيريم، مي‌باشد.

فشارخون بالا يك موضوع مهم بهداشتي است كه بر زندگي تقريباً 40 درصد از ميانسالان بالاي25 سال در سراسر دنيا من‌جمله در منطقه ما اثر گذاشته است. فشار خون بالا به عنوان «قاتل ساكت» شناخته مي‌شود زیرا در بسياري از موارد، بسيار دير تشخيص داده مي‌شود و نمي‌توان آن را با موفقيت درمان نمود. اگر فشارخون به موقع تشخيص داده نشود و كنترل نگردد، مي‌تواند باعث سكته مغزي، بيماري قلبي و نارسايي كليه و قلب شود.

سالانه فشارخون بالا باعث مرگ 8 ميليون نفر در سراسر دنيا مي شود كه اين رقم تقریبا" 13 درصد از همه مرگ ومير‌ها مي‌باشد. حدود 50 درصد از مرگ‌ها در دنيا به خاطر سكته مغزي و بيماري‌هاي قلبي ناشي از فشارخون بالا مي‌باشد.

 پیام سازمان جهاني بهداشت در روز جهاني بهداشت این است: «با كنترل فشارخون، زندگي خود را كنترل نماييد» . شما مي‌توانيد فشارخون بالا را پيشگيري كرده و آن را درمان نماييد. چطور فشارخون بالا را پيشگيري مي‌نماييد؟

عوامل اصلي كه باعث فشارخون بالا مي‌شوند، رژيم غذايي ناسالم، استفاده بيش از حد از نمك، داشتن اضافه وزن و عدم تحرك فيزيكي مي‌باشند. در منطقه ما با جمعيت 600 ميليون نفري، ميزان عدم تحرك فيزيكي بالاتر از هر منطقه ديگر سازمان جهاني بهداشت در تمام دنيا مي‌باشد. بطورکلی در منطقه ما ، بيش از يك سوم از مردان و تقريباً نيمي از زنان تحرك فيزيكي ندارند.

حدود 50% از ميانسالان در منطقه ما داراي اضافه وزن بوده و در بعضي از كشورها 70% از زنان و تعداد زيادي از كودكان داراي اضافه وزن مي‌باشند.

فشارخون بالا و استعمال دخانيات يك تركيب كشنده است زيرا هر دوي آنها باعث بيماري قلب و عروقي مي‌شوند. در برخي از كشورهاي منطقه ما، بيش از 50% از مردان از دخانيات استفاده مي‌كنند.

پس، ما چه بايد انجام دهيم؟

ما بايد سبك زندگي خود را تغيير دهيم. اين به معناي داشتن يك برنامه غذايي سالم و غني از ميوه ها و سبزيجات است یعنی كاهش استفاده از نمك و اجتناب از خوردن غذاهايي پرچرب و شكر زياد. همچنين به معناي داشتن وزن مناسب و مرتب ورزش‌کردن مي‌باشد. تنها 30 دقيقه فعاليت‌ فيزيكي متعادل در يك روز مي‌تواند باعث كاهش فشارخون شده و از بيماري‌هاي قلبي، ديابت و بعضي از سرطان‌ها نظير سرطان سينه و روده جلوگيري نماید. همچنین سبب کاهش خطر سكته مغزي و افسردگي مي شود. بسياري از كشورها با تشويق و ترویج ایجاد تغيير در سبك زندگي موفق به كاهش شيوع فشارخون بالا و تعداد مرگ و مير در اثر بيماري قلبي شده‌اند. باید در این منطقه همین کار را انجام دهیم.

من از جوامع و افراد دعوت می نمایم اين چالش را مطرح نمایند و اقدامات ضروري را در مقابله با اين «قاتل ساكت» انجام دهند. اقدامات ساده، عملي و مقرون به صرفه مانند  رژيم غذايي سالم، كاهش وزن، كاهش استفاده از نمك، افزايش تحرك فيزيكي و توقف استعمال دخانيات،  مي‌تواند شما و ميليون‌ها نفر مثل شما را از مشكلات بهداشتي نجات دهد.

البته، ما مي‌دانيم كه درخواست صرف از مردم براي تغيير سبك زندگي آنها كافي نيست و بايد با اقدامات ديگر در سطوح مختلف همراه گردد. به همين دليل، ما از دولت‌ها، سياستگذاران و سازمان‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي و ذينفعان ديگر نظير صنايع غذايي درخواست مي‌كنيم كه اقدامات لازم براي فراهم آوردن زمينه‌اي كه منجر به زندگي سالمتر و تقويت برنامه‌هاي پيشگيري شود، را انجام دهند. بهبود دسترسي به غذاهاي سالم، كاهش استفاده از نمك در غذاهاي آماده و فرآوري شده، عنوان‌گذاري صحيح در محصولات غذايي و فراهم آوردن امكانات لازم براي ورزش كردن در راستاي اين اقدامات مهم مي‌باشد. لازم است که به جزء وزارت بهداشت ، تمامی بخش‌هاي دولتي و خصوصي در اين اقدام مهم مشاركت داشته باشند.

همانطور كه قبلاً ذكر كردم، بخش زيادي از جمعيت منطقه ما؛ داراي فشارخون بالا هستند. بعضي از مردم در برخي از كشورها كه ميزان آنها به بیش از 50 درصد مي‌رسد، نمي‌دانند كه داراي فشارخون بالا هستند، در نتیجه فشارخون خود را كنترل نمي‌كنند ودر معرض خطر حملات قلبي و مغزي شديد و نارسايي كليه قرار مي‌گيرند.

برای كمك به آنها چه اقداماتي را مي‌توانيم انجام دهيم؟

به عنوان يك فرد، لازم است بدانیم كه آیا  داراي فشارخون بالا هستيم و به عنوان ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتي، بايد خدمات مناسب به منظور تشخيص اوليه و درمان مناسب فشارخون به ویژه برای گروه های در معرض خطر مانند افراد چاق و سيگاري‌ها را فراهم آوريم. داروها باید با قيمت مناسب و اثربخش به منظور كنترل فشارخون در اختيار مردم قرار گيرد تا مردم زندگي عادی و سالمی را داشته باشند.

ما بايد  مطمئن شويم كه تشخيص اوليه و كنترل فشارخون در برنامه‌ها، سياست‌ها و فعاليت‌هاي ملي ادغام شده و از طريق مراقبت بهداشتی اوليه در اختيار مردم قرار مي‌گيرد.

پس، بیایید همگي ما، اقدامات لازم براي كاهش خطرها، كنترل فشارخون و كنترل زندگي‌مان را انجام دهيم. اين كار بايد در همين امروز انجام گيرد و به فردا و آينده موكول نگردد.
                                                        
                                                با آرزوی سلامتی در «روز جهاني بهداشت» /س
برچسب ها: بهداشت ، جهانی ، الوان ، خون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار