با توجه به اینکه امروزه هیچ کشوری قادر به تامین منابع مالی برای درمان بیماری های غیر واگیر نیست باید در زمینه پیشگیری توجه بیشتری شود که این موضوع جزو اصول کاری کشورهای دنیا قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ دکتر طریقت، وزیر بهداشت امروز 24 فروردین در همایش جهانی سلامت افزود: در حال حاضر سلامت به مهم ترین بحث همه جوامع تبدیل شده است که عرصه آن منحصر به نهادهای بهداشت و درمان محدود نمی شود  سالهاست از عوامل اجتماعی موثر در امر سلامت صحبت می شود و گفته می شود که اصولا قسمت اعظم مسائل سلامت به نهادهای غیر مربوط به وزارت بهداشت مربوط میشود.

وی گفت: ما در گذشته با بیماری های واگیر سرکار داشتیم که بعد از پیشرفت های مقبول علمی آن ها را ریشه کن کردیم و امروز سروکارمان با بیماری های غیر واگیر افتاده است.

وی ادامه داد:در بیماری های غیرواگیر یک عامل دخیل نیست بلکه مجموعه ای از عوامل در بروز این بیماری ها دخالت دارند، باید توجه داشت که متاسفانه وقتی یک بیماری غیرواگیر ایجاد می شود و پیشرفت می کند دیگر به راحتی درمان آن با یک دارو امکان پذیر نیست و عوارض وجود این بیماری ها تا آخر عمر با آنها خواهد بود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه هیچ کشوری قادر به تامین منابع برای درمان  بیماری های غیر واگیر نیست عنوان کرد: به همین دلیل دنیا به سمت برنامه های پیشگیری توجه بیشتری نموده و تمام دستگاههای حاکمیتی  را برای پیشگیری وارد کرده است.

وی در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: تغذیه یکی از عوامل جدی و اثر گذار در بیماری های غیرواگیر است که ما باید این امر را محور کار خود قرار دهیم و با فرهنگ سازی تغذیه از ابتدای کودکی بتوانیم این مسئله را مدیریت کنیم.

وی افزود: در تولید مواد غذایی استفاده از سموم بیش از حد برای انسان مضر هستند و دنیا امروزه در تولید مواد غذایی ارگانیک تاکید دارد.

وی گفت: اگر موفق شویم سبک زندگی را مبنی بر فرهنگ خودمان اصلاح کنیم بسیاری از مشکلات را حل خواهیم کرد .

وی در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات ما در بیماری های غیر واگیری استرس های زندگی هستند، فرهنگی که در حال القا شدن است می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند.

طریقت منفرد در بخشی دیگر از سخنان خود با تاکید بر اینکه تبلیغات بخش موثری در سبک زندگی سالم دارد تصریح کرد: ما میدانیم که  صدا و سیما هم مثل دیگر ارگان ها مشکلات اقتصادی زیادی دارد ولی باید کمک کند تا بتوانیم این فرهنگ کشور اصلاح کنیم.

وی ادامه داد: ما برای برنامه ریزی و اجرای برنامه هایمان نیاز به ایجاد هماهنگی بین نهادها داریم و دولت نیز باید حمایت حداکثری را در بخش بهداشت و درمان انجام دهد./ح

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار